Skip to content

1VSDAT

ההנותאיזם היהודי
ההנותאיזם היהודי
העם היהודי טוען בגאוה שאבותיו היו המונותאיסטים הראשונים. לרועץ עומדים לו פסוקי תנ"ך רבים שמוכיחים, פעם אחר פעם, שאבותינו אכן האמינו שיהוה הוא האל היחיד של עם ישראל אך זאת מבלי לפסול את האפשרות שלעמים אחרים יש אלים אחרים. אמונה זאת נקראת 'הנותאיזם' והיא רווחה בעם ישראל לפחות עד לימי המלך יאשיהו שהעניק לכוהני המקדש הירושלמי מונופול מלכותי וטבח את כל מתחריהם.
דרג מאמר זה
(7 מדרגים)
דוד המלך היה הנותאיסט מושבע שהאמין בכל מאודו שאת יהוה צריך לעבוד בכל התחום שניתן לו כנחלה בלעדית ואת האלים האחרים צריך לעבוד רק מחוץ לאזורי יהודה והשומרון. בנו שלמה, לעומתו, חזר לזרועות הסינקרטיזם ולצד יהוה הוא הקריב קורבנות בירושלים גם למספר רב של אלים מקבילים שבאו להשתכן בעיר הקדושה.
 
 
דרג מאמר זה
(2 מדרגים)
בין השורות של ספר שמואל הוסתר סיפורו של קרב הענקים שהתנהל בין דגון, אלוהיהם של הפלשתים לבין יהוה, אלוהינו. תבוסתו של דגון אמנם מוכיחה את עליונות אלוהינו אבל לנו יהיה קשה להתגאות בניצחונו של יהוה אם בסופו של דבר היה מסתבר שיריבו הוא רק פסל מעשה ידי אדם ולא אל של ממש. אלוהינו גם לא היה מתרגז משליחת השליחים לבעל זבוב אלוהי עקרון אם הוא היה משוכנע לחלוטין שאל זה אינו מסכן את שלטונו בנחלתו ואת המונופול שהוא העניק לכוהניו.   
 
 
דרג מאמר זה
(3 מדרגים)
יהושע עוד הספיק להציב לעם ישראל שלוש אופציות: לעבוד את אלוהי מסופוטמיה, את אלוהיהם של עמי ארץ ישראל או את יהוה. יהושע עצמו בחר לעבוד את יהוה ובני ישראל, בהתרוממות הרוח של הרגע, החליטו להצטרף אליו. ההתלהבות דעכה לגמרי לאחר מותו של יהושע ובספר שופטים אנו כבר מגלים את אופייה האמיתי של האמונה שאומצה על ידי שבטי ישראל. 
 
 
דרג מאמר זה
(6 מדרגים)
בנוסף לביטוי המביך 'בְנֵי הָאֱלֹהִים', פרשני המקרא נאלצו להתמודד גם עם השאלה הרטורית, אך הלא פחות בעייתית, 'מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם יְהֹוָה', אותה יכולים התמימים לפרש כהודאה בקיומם של אלים אחרים שאף אחד מהם אינו יכול להשתוות לאלוהינו. השוואות דומות ניתן למצוא בשפע ואף שהפרשנים מצאו תירוצים טובים לכולם יהיה קשה לנו להתנער מהתחושה שבעלי המקראות לא פסלו את האפשרות שלצד יהוה קיימים במרחב גם אלים אחרים. 
 
 
דרג מאמר זה
(3 מדרגים)
 
ההכרה בזכויותיהם הלגיטימיות של האלים המתחרים מצאה את מקומה ברוב ספרי התנ"ך ונראה שהאל היהודי לא פסל את זכותם של אלי הנכר לשלוט באחוזותיהם כל עוד הם לא שללו את זכויותיו המונופוליסטיות בשטחי יהודה והשומרון.
 
 
דרג מאמר זה
(5 מדרגים)
לפרשני ימי הביניים לא הייתה כל בעיה עם 'בְנֵי הָאֱלֹהִים' שמצאו את דרכם לספרי התנ"ך וברור היה להם שמאחורי המונח 'אֱלֹהִים' לא מסתתרים אלים של ממש אלא רק אנשים סמכותיים או שרים של מעלה או שופטים ארציים או קדושים אנושיים או שת או אדם וחווה או מאריכי ימים או מלאכים או כל ישות אחרת שיכולה לטשטש את מבוכה שנגרמה בעקבות ניסוחיהם הלא זהירים של בעלי המקראות.
 
 
דרג מאמר זה
(12 מדרגים)
התנ"ך מתייחס בכבוד רב לאלוהים האחרים ששלטו על עמי הסביבה ואת חיצי הזעם הוא מפנה רק נגד אביזרי הפולחן של האלים הללו: פסלים, מסעות וכדומה. נראה שהאל שלנו לא כל כך רצה להתעסק עם האלים האחרים והוא הסתפק במלחמת חורמה בסממני הפולחן הזר שצצו מעת לעת בממלכה הפרטית שלו, במיוחד אם הם יכלו לסכן את המונופול של כוהניו.  
 
 
דרג מאמר זה
(4 מדרגים)
אנחנו אוהבים לתאר את עצמנו כראשוני המונותיאיסטים אבל עיון קצת יותר מעמיק ילמדנו שלא תמיד היה האל היהודי, בגלגוליו השונים, הסמכות הבלעדית ששלטה ברמה ובמקביל אליו ניתן היה למצוא בשטח גם דמויות אלוהיות נוספות שפעלו בסמכותו או יצאו במרי גלוי נגדו. 
 
 

התגובות האחרונות

המאמרים האחרונים