Skip to content

1VSDAT

האגדה - תשדירי הפרסומת של הרבנים
האגדה - תשדירי הפרסומת של הרבנים
תיאורטית, דתות אמורות להגדיר את 'דרך הישר' שתבטיח להולכים בה חיי נצח בגן העדן ולסוטים ממנה יסורי נצח בגיהינום. בפועל, הדתות משרתות את האינטרסים של בעלי השררה שהופכים את הדת שברשותם למערכת משומנת שמבטיחה את כבודם, מעמדם ועושרם. המאמרים בפרק זה מראים כיצד הדת רותמת את עצמה לשירותם של בעלי השררה שכותבים ומעוותים ספרי קודש, מעצבים תיאולוגיות וממציאים היסטוריות מטרה להשתרר על התמימים ולהתעשר על חשבונם של הפתאים שמאמינים שרק 'דרך הישר' של מנהיגיהם האינטרסנטים מסוגלת להבטיח את גאולת נפשם.
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
קצת קשה לרדת לעומקו של הסיפור על עלי הכהן שרצה להמית את שמואל התינוק על ש'הורה הלכה בפני רבו'. ברור שהרבנים רצו להזכיר לנו שכל מי שאינו מכבד את חברי הגילדה הרבנית מסתכן בנפשו אבל קשה לקבוע אם הם החליטו לנצל את ההזדמנות גם כדי להבליט את רדידותו ההלכתית של עלי הכהן, מייצגה של גילדת הכהנים, ולהדגיש את עליונותם התורנית של הרבנים.
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
בסיפור על רב ששת העיוור והצדוקי שהרגיז אותו שובצו לא מעט מסרים סמויים שמלמדים על החובה להעריץ את הרבנים, לירוא מהם, לכבדם, לסור למרותם ולדאוג לרווחתם. השיטה הרבנית מדכאת את היכולות הביקורתיות של לומדי התורה והללו מניחים, כמובן מאליו, שכל אגדות התלמוד מתבססות על אירועים שהתרחשו בפועל. אירוע שהתרחש בפועל הוא הוכחה היסטורית וודאית לנכונותם של מוסרי ההשכל שנשתלו בסיפור ולכן רוב המאמינים ימהרו לצטט את האגדות הרבניות שתומכות בעמדתם וסותרות את דבריהם של אלו שבוחרים להסתייע בטיעונים הגיוניים.   
דרג מאמר זה
(2 מדרגים)
בסיפור נפלא זה משה רבנו הצדיק מצליח להרוג את עוג מלך הבשן הענק והרשע ולהוכיח שנביאים וצדיקים, שמייצגים את הרבנים, מסוגלים להתגבר על כל הרשעים שמאיימים להשמידנו וראוי לנו להסתתר בצלם ולעשות כדבריהם.
דרג מאמר זה
(6 מדרגים)
התורה שבעל פה, שלימים מצאה את דרכה לתלמודים ולספרי המדרשים, מוצפת בפנינים קטנות שמשמרות לדורות את סיפורי המפגשים בין גדולי לישראל לשוכני המרומים. הסיפורים הללו לא רק רוממו את קרנם של הרבנים ואפשרו להם להתעלות מעל להדיוטות ששיתפו איתם את הביצה הקטנה בה כולם נאלצו לבלות את כל חייהם, אלא שהם גם מוכיחים  שהיהודים באמת המציאו חלק מהתופעות שרבים אינם ממהרים לייחס להם, למשל, הסינדרום האירי אותו יזהה כל תייר שמבקר באי האזמרגד. לכן, הבנה טובה של הסינדרום האירי תאפשר לנו להבין טוב יותר את סיפורי חז"ל התמוהים, בהם רבנים מאוחרים יותר תמיד הצליחו למצוא עומקים וסודות שמעולם לא היו עולים על דעתם של מספרי הבדותות שבסך הכל רצו לעשות רושם על שומעיהם ולהתנשא במקצת מעל לשאר דירי הביצה.
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
הפרסומאים הרבניים אהבו ללהק בתשדירי התעמולה שלהם דמויות מייצגות שהדגימו ההתנהגויות רצויות או פסולות והמחישו את השכר או העונש שההתנהגויות הללו מביאות עימן. כאמת מידה מופתית לצדיקות מוחלטת, הקופירייטרים בחרו ברבי חנינא בן דוסא שבידיהם המיומנות הפך לגדול החסידים והצדיקים ולחביבו של האל שתמיד השגיח עליו ומיהר למלא את כל בקשותיו. בדרך זו הרבנים לא רק השרישו את האמונה בשופט השמימי שמתגמל את ההולכים ב'דרך הישר' הרבנית אלא שהם גם העניקו לתמימים את התקווה שהמאמץ להתעלות לרמתו של רבי חנינא יביא עימו השגחה אלוהית צמודה, ומי יודע, אולי אפילו ניסים ונפלאות.       
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
תלמידו של רבי יוחנן שילם בחייו על הגיונו הבריא, הרב, כתמיד, יצא מהסיפור גדול מהחיים, היומרות הרבניות זכו לתימוכין נוספים ולנו לא נותר אלא להצטער על שהאל החליט לבסוף לא לגבות את הזיותיו של הקופירייטר באבנים טובות ומרגליות  של ממש.
 
 
דרג מאמר זה
(6 מדרגים)
הסיפור המפורסם על רבי שמעון בר יוחאי ובנו, שמאימת השלטונות הרומיים נאלצו להסתתר במערה במשך שנים עשר שנים, יכול לבלבל גם את הטובים שבינינו אבל כל מי שיורד לפרטים יבין מייד שהקשר בין הסיפור לעולם האמיתי הוא מאד קלוש אם לא רק מקרי. מוסרי ההשכל שהוטבעו בסיפור מחזקים עד היום את התחושה שלרבנים יש תכונות על-אנושיות, אם לא חצי אלוהיות, ושאם לא נשמע בקולם הם עוד עלולים לתת בנו את עיניהם ולהפכנו לגל של עצמות.
 
 
דרג מאמר זה
(2 מדרגים)
את הזלזול שהרבנים מסוגלים להפגין כלפי אלוהיהם מטיב להדגים תשדיר הפרסומת בו רבי יוסי מיוקרת מקריב את בנו ובתו על מזבח מוסר ההשכל הרבני. האל, כתמיד, לוהק בתפקיד שולי שחייב אותו לעמוד מאחורי הקלעים ולהוציא לפועל את הוראותיו של חסיד מוטרף שבסיוע ההיגיון הרבני החליט לגזור גזר דין מוות על שני ילדיו החפים מפשע.   
 
 
דרג מאמר זה
(4 מדרגים)
מי שאוהב לקבל את מוסרי ההשכל שלו על מגש של כסף לבטח יתענג על תשדיר השירות המתקתק שמלמד את חשיבות האמונה באל האוהב והמשגיח שלעולם לא יאכזב את ההולכים בדרכיו. מאידך, מי שנוהג גם לחשוב על המסרים שהרבנים מנסים לדחוס למוחו אינו יכול שלא לזהות בסיפור האגדה הקטן הזה את כל הסממנים של המעשיות העממיות והדמיוניות שאנו נוהגים לספר לילדינו לפני שהם עוצמים את עיניהם ונפנים לשנת הלילה. 
 
 
דרג מאמר זה
(3 מדרגים)
הרבנים אהבו לתאר את האל לא רק כבן בריתם אלא גם כעושה דברם. כך בהחלט חשב רבי יהושע בן לוי שהאמין שהאל יעמוד לשרותו בעת שישמע בעיתוי הנכון את נוסחת ההפעלה המתאימה. בניגוד לסיפורים רבים אחרים, תשדיר הפרסומת הזה נשמע אוטנטי לחלוטין ולנו אין שום סיבה לפקפק במהימנותו ובנכונותם של כל פרטיו.     
 
 
דרג מאמר זה
(3 מדרגים)
בתשדיר פרסומת זה רבי שילא לא היסס לשקר לדיינים שניסו לברר מדוע בניגוד לחוקי המדינה הוא ציווה להלקות אדם שלא ביצע שום פשע ממשי. במשפטו, רבי שילא יצא זכאי בזכות עדותו הכוזבת של אליהו הנביא ומצג שווא נוסף זיכה אותו בשררה שאפשרה לו לרצוח את היהודי שאיים לחשוף את מסכת שקריו. המאמינים יבינו מסיפור האימים הזה שדיני התורה מחייבים יותר מדיני המדינה ושהאל תמיד מגבה את רבניו ואת הסמכויות שהם נוטלים לעצמם. אנחנו, מן הסתם, נבין את הסיפור קצת אחרת.  
 
 
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
המעניין בתשדיר פרסומת זה הוא הקשר הישיר בין מעשיו של הצדיק לתגובה האלוהית. האל מיהר להפוך את יינו לחומץ כשרב הונא חרג מאיזו שהיא מסגרת דמיונית ועבר עבירה זניחה ושולית כלשהי והוא הפך את החומץ חזרה ליין כשרב הונא הכיר בטעותו והבטיח לתקן את דרכיו.
 
 
דרג מאמר זה
(8 מדרגים)
הקופירייטרים הרבניים לא היססו לעטוף את מוסרי ההשכל שלהם בסיפורים מסיפורים שונים, חלקם רציניים יותר וחלקם רציניים פחות, אבל קשה למצוא בכל התלמודים והמדרשים סיפור אגדה יותר משובב נפש מהסיפור על רב גידל ורב יוחנן שהתירו לעצמם להסתכל בבחורות הערומות שטובלות במקווה.
 
 
דרג מאמר זה
(2 מדרגים)
סיפור זה מזהה את הקופירייטר בשמו ולכן אנו יודעים שמאחורי המסר המרגיע עומד לא אחר מאשר ריש לקיש שבחר ללמדנו על ההשגחה האלוהית ונטייתו של הקדוש ברוך הוא לסלוח לבניו האהובים באמצעות שיחה דמיונית שאולי הייתה יכולה להתקיים בפועל אם כנסת ישראל הייתה מסוגלת להוציא מפיה התיאורטי ולו הברה ברורה אחת.
 
 
דרג מאמר זה
(4 מדרגים)
אין כסיפור על המחלוקת שהתפתחה בישיבה של מעלה בכדי להמחיש את אופיים ההזוי של תשדירי הפרסומת שמציפים את האגדה הרבנית. אין להאשים בכך את הקופירייטר המסור שבמסגרת תפקידו הרשה לעצמו למתוח את גבולות ההיגיון ולספר סיפור על אל שמבקש מחכם ארצי להכריע בויכוח הלכתי שולי לחלוטין. האשמים העיקריים הם רבני כל הדורות שהפכו את הסיפור המוזר לנכס צאן ברזל של הדת היהודית וחינכו על ברכיו דורות רבים של תלמידים. 
 
 
עמוד 1 מתוך 2

התגובות האחרונות

המאמרים האחרונים