Skip to content

1VSDAT

השפעות זרות על היהדות
השפעות זרות על היהדות
היהודים אוהבים לחשוב שהם היו הראשונים לאמץ את המונותאיזם, הראשונים לזכות בתורה אלוהית, הראשונים לקבל על עצמם תחיקה סוציאלית דוגמת השבת ומן הסתם, גם הראשונים להמציא את הגלגל. זאת אינה התמונה הנכונה וברוב המקרים היהודים הטמיעו בדתם מגוון רחב של אמונות ודעות שהם שאלו מהמצרים, הבבלים, הזורואסטריאנים וההלניסטים ומאוחר יותר, מהמוסלמים, הבודהיסטים, הנאו-אפלטונים, המניכאים והקתרים.
דרג מאמר זה
(2 מדרגים)
הפילוסופיה האריסטוטלית שלטה בכיפה במשך כאלפיים שנה ולכן אין להתפלא על כך שהיא הצליחה לכבוש גם את מעוזיה של היהדות שהפכה בעקבותיה לדת פחות 'רוחנית' ויותר פילוסופית. היהדות הפילוסופית שנשענה על הגותם של אפלטון, אריסטו וממשיכי דרכם עוררה תגובת נגד חריפה שהולידה את תנועת הקבלה, בה מככבים רעיונות גנוסטיים, מנכאים ונאואפלטוניים. בכל מקרה, היהדות השורשית, שנשענה בעיקר על מסורות כנעניות, מצריות וזורואסטריאניות, התאימה את עצמה לדעות יותר 'מתקדמות' והוכיחה לנו שגם היא, כמו כל דת אחרת, יודעת להשתנות ולהטמיע בקרבה את הדעות והאמונות של ה'מודרנה' שבאותה העת שלטה בכיפה.
 
 
דרג מאמר זה
(5 מדרגים)
כמו הרוסים בעידן הקומוניסטי גם אנו יודעים שהיהודים תמיד היו הראשונים שהבינו והפנימו את האמיתות הגדולות של האל. עם זאת, עיון קצת יותר מעמיק ילמדנו שרוב האמונות של העם היהודי עוצבו על בסיס ספקולציות דתיות קדומות יותר אותן אבותינו למדו מהעמים עימם הם באו במגע. עוד נגלה שבמהלך כל ההיסטוריה אבותינו התמחו בהטמעה וגיור של אמונות זרות שהפכו תוך זמן קצר לנכס צאן ברזל של הדת היהודית. לשם דוגמה, הפילוסופיה היהודית של ימי הביניים נבנתה כולה על יסודות החשיבה הפילוסופית של ההוגים היוונים הגדולים אפלטון ואריסטו ותורת הקבלה, במידה רבה, על הרעיונות מניכאיים וגנוסטיים שהפעימו את המינות הקתרית/אלביגנזית. תופעות דומות נוכל לזהות גם בעת החדשה ואם נבדקן כראוי נגלה ששורשיה של תנועת החסידות נעוצים עמוק בתוך הפיאטיזם הלותרני, תנועה רעיונית שהפכה בהדרגה לזרם האוונגליסטי של הפרוטסטנטיות האמריקאית.         

התגובות האחרונות

המאמרים האחרונים