Skip to content

1VSDAT

הגיגים
הגיגים

בלוג זה מנוהל על ידי עדי אביר, בעל האתר. בבלוג זה אני מעלה מחשבות קצרות שעוברות בראשי, שמוקדם עדיין לפתחן לכדי מאמר שלם. כמו כן אני מנצל את הבלוג בכדי לדון בענייני דיומא ששובים את תשומת ליבי.

דרג מאמר זה
(0 מדרגים)
היחס של חלק מהאפרו-אמריקאים ליהודי ארצות הברית זהה במהותו ליחס של חלק מבני עדות המזרח לאשכנזים. השחורים שומרים טינה בשל היחס המשפיל שהם קיבלו מהיהודים והניצול בו הם נתקלו בעת שהם קנו בחנויות יהודיות, שכרו דירות מבעלי בית יהודים ולוו כספים בבתי עבוט של מלווים בריבית בני דת משה. המזרחיים שומרים לאשכנזים טינה בשל שורה ארוכה של עוולות, ממשיות או מדומיינות, שהם חוו בשנותיהם הראשונות במדינת ישראל, ואולי עדיין חווים אפילו בימינו אנו. דמגוגים כושים ניצלו למטרותיהם את תחושות הקיפוח וההשפלה של השחורים ורבנים חרדים מינפו את העויינות של בני עדות המזרח ובנו עליהם תנועה פוליטית שלמה. במאמר זה אני טוען שמנהיגי השחורים באמריקה חייבים לדכא את האנטישמיות שפשטה בקהילותיהם ולהתפייס עם הציבור היהודי בארצם. באותו אופן, אני דורש מההנהגה הימנית-רבנית להשיב לבקבוק את האנטי-אשכנזיות ולהסביר לציבור שלהם שהשנאה והפירוד הם אלו שמאיימים על עתיד מדינת ישראל ולא האשכנזים והשמאלנים שהקימו את המדינה הזאת ופועלים לחיזוקה ושגשוגה.
דרג מאמר זה
(2 מדרגים)
כולנו מתמודדים עם בעיית האנטישמיות אבל עלינו לזכור שאין עשן בלי אש וייתכן מאד שחלק משנאת היהודים נגרמה על ידי המעשים של היהודים עצמם.  
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
ברמה הבסיסית ביותר האמונות האנושיות מתחלקות לשתי משפחות שונות, זרות הדדית ובלתי תלויות. חסידי הדמוקרטיה משתייכים למשפחה אחת והחרדים לשנייה. אף שמבחינה לוגית לא ניתן להשתייך בו זמנית לשתי המשפחות גם יחד, איני רוצה להתחייב שאין בנמצא חרדי שאוחז גם בדעות דמוקרטיות. אני רק טוען שיש יותר אריות שאוכלים עשב וזומבים שאוהבים להשתזף בשמש. אפשר להיות חרדי ואפשר להיות דמוקרט אבל אי אפשר להיות גם זה וגם זה. אין דבר שמפחיד את החרדים יותר מאשר הומניזם, ליברליזם, פלורליזם ודמוקרטיה ולכן אל לנו לחשוש אם לפתע ניתקל בחרדי שמגדיר את עצמו כ'דמוקרט'. מהר מאד יסתבר שהוא עושה זאת מחוסר ידע, מטעמים תועלתניים או משתי הסיבות גם יחד. חרדי ישר דרך ובעל הבנה מעולם לא יאמץ ערכים דמוקרטיים ואני מקווה שגם ההפך הוא נכון ואף אדם שמאמין בערכי הדמוקרטיה לא יתפתה להשתעשע בדעות חרדיות.
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
הרבנים אולי מצאו נוסחאות מילוט שמשחררות אותם מהצורך לסקול אותי אבל הם עדיין מאמינים בכל ליבם שהאל שלהם רוצה לבער טיפוסים שכמוני ובתפילותיהם הם מייחלים לבניית הבית השלישי בו הסנהדרין כבר לא תוכל שלא להוציאני להורג. אפשרות סקילתי היא כנראה רק פרנויה מסוייטת אבל אנחנו חיים במדינה בה לא מעט סיוטים קורמים עור וגידים והופכים למציאות ולכן אני ממליץ לבער את הדת לפני שהדת תבער אותנו.
דרג מאמר זה
(2 מדרגים)
אני לא חושב שאני תמיד טועה. למעשה אני חושב שברוב המקרים אני דווקא אומר דברים של טעם אבל הרבה מאד חרדים טורחים להסביר לי שכל דבריי הם טעות גדולה ואיומה וכיוון שקול המון כקול שדי אני חייב להניח שלמרות השכלתי התורנית אני אולי לא באמת מבין את תורתם של תלמידי ובוגרי הישיבות. זה בסדר. הם גם לא באמת מבינים את תורתי.
דרג מאמר זה
(0 מדרגים)
בימי מלחמת האזרחים בארצות הברית הזרמים הפרוטסטנטיים נחלקו לפלגים שגיבו והצדיקו את בעלי העבדים ולפלגים שמצפונם והמוסר שהוטמע בליבם כפו עליהם להילחם למען ביטול העבדות ומירוק הכתם הנורא שדבק בנפשה של האומה האמריקאית. במאמר זה אני פורש במעט את היריעה וטוען שגם אנחנו נמצאים עתה במאבק על אופיו ודמותו של עם ישראל וגם בקרבנו יש מחנה שמגבה ומצדיק את העוולות ומולו מחנה שאינו מוכן לתת לאינטרסים לכפות את עצמם על מצפונו וערכיו. במלחמת האזרחים האמריקאית המצפון גבר על התועלתנות. האם גם אנחנו נצליח להדביר את בעלי האינטרסים ולהשיב לעם ישראל את ערכי המוסר שפעם הצדיקו את הכינוי 'אור לגויים'?
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
לקראת הבחירות לכנסת השישית, שהתקיימו בתאריך 2.11.65, הרבי מנחם מנדל שניאורסון כתב למחרת יום הכיפורים תשכ"ו אגרת בה הוא ציין שלמרות אכזבתו מהעובדה שהמפלגות התורניות לא הצליחו להתאחד ברשימה משותפת הוא עדיין שואב עידוד מהתמיכה שראשי המפלגות הללו הביעו ברעיון הקמת חזית דתית/חרדית והציע שכל מפלגה תשלב במצעה סעיף מיוחד שמפרט את תנאיה להצטרפות לחזית המאוחדת כך שלבוחרים יהיה ברור שאם לא בבחירות הקרובות אז לפחות בבחירות הבאות הם יוכלו להצביע למפלגה אחת ולא לפצל את קולותיהם בין כמה מפלגות שונות.
 
את אגרתו הרבי מסיים בדברים הרי גורל:
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
האם אנו זקוקים לרבנים? בעבר הם אכן מילאו תפקיד חשוב בחיי העם היהודי, הן כחלק מההנהגה שתמיד עשקה את פשוטי העם והן כספקים של שירותים דתיים שהם עצמם ליבו  את הדרישה להם. האמנציפציות האירופאיות ותנועת ההשכלה היהודית שמטו את הקרקע מתחת לרגלי הרבנים וסללו את דרכם של היהודים אל תוך העולם המודרני אך הרבנים, כמצופה, הגיבו בהקצנה, בעויינות ובהתבדלות. מדינת ישראל הציונית הייתה אמורה להעניק את מכת החסד לדת הגוועת אבל דורות של פוליטיקאים שהעדיפו שיקולים קצרי טווח על פני טובת העם והמדינה העניקו הנשמה מלאכותית לעולם הרבני, החיו אותו, עזרו לו לנפח את מערכי הישיבות שלו ואפשרו לרבנים להקים צבאות של קנאים חסרי השכלה ומקצוע שתלויים אך ורק במוצא פיהם. ההתעצמות החרדית הולידה לנו אויב פנימי שחותר תחת המדינה הציונית, פוגע בבטחונה ובשגשוגה, מכרסם באושיותיה ומקרבה במהירות אל עבר פי פחת. הפתרון היחיד הוא בהחזרת השד לבקבוקו, בהפיכת השירותים הדתיים למוצרים שנמכרים בשוק החופשי ובהסרת הגיבנת הרבנית מעל גבה של האומה.
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
מעולם לא הייתי חסיד גדול של יאיר לפיד ולפני הבחירות הקודמות אפילו הבעתי את אכזבתי ממפלגתו וקבעתי:  
 
 
כל מפלגה שמאמצת את הקונצנזוס הלאומי כמצעה ואת הוונילה-פרווה כטעמה למעשה מונעת מעצמה את היכולת להתמודד עם האתגרים האמיתיים של המדינה ולהשפיע, ולו אף במעט, על דרכה ועתידה. המפלגה הזאת תיוולד משותקת כי קודם לכל היא תהייה חייבת לבנות תמימות דעים פנימית וכל קונצנזוס בין דתיים לחילוניים הוא בהכרח בעל ניחוח דתי והשפעה חילונית שולית.
 
 
מסתבר שטעיתי.
דרג מאמר זה
(3 מדרגים)
האם אני שונא חרדים? חס וחלילה. ישמרנו. אני אוהב אותם לפחות כמו שהם אוהבים אותי ואם היו לי כאלו לא הייתי מתבייש לומר שחלק מידידיי הטובים ביותר הם חרדים. אני אמנם קצת כועס עליהם אבל מכאן ועד לשנאה של ממש, דוגמת זו שהם עצמם חשים כלפי הנוצרים, הערבים, החילוניים, השמאלניים, משפחת לפיד ובית המשפט הגבוה לצדק - הדרך עודנה ארוכה. אין להסיק מכך שאני מסתכל בשוויון נפש כשמזוקנים יורקים על ילדות קטנות, כשהם זורקים אבנים על שוטרים או כשהם מגדפים כל מי שלא נברא בצלמם וכדמותם, אבל גם במקרים הקיצוניים ביותר אני משתדל לא לרדת לרמתם ולכן אני נמנע מלהטיח נאצות, קללות, עלבונות, אבנים או חיתולים מלאי צואה.
 
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
מאמר באחד האתרים החרדיים הזכיר לי את תולדות היהודים בארצות הברית – אפוס מרגש ומעורר השראה שהצליח, בסיוע החרדים, להפוך לפרק נוסף בטרגדיה המתמשכת של עם ישראל.
 
היהודים הראשונים הגיעו לניו-אמסטרדם, מושבה הולנדית שלימים הפכה לניו יורק, כבר בשנת 1654, בסך הכל שלושים וארבע שנים לאחר שראשוני המתיישבים הבריטיים ירדו מהמייפלאוור והקימו את מושבת פלימוט. היהודים לא תכננו להגיע למושבה ההולנדית אבל הספינה שלקחה אותם מברזיל להולנד טבעה בלב ים והם נאספו על ידי ספינה שהייתה בדרכה לניו אמסטרדם וכך עשרים ושלוש משפחות יהודיות מצאו את עצמן במושבה שלא ממש רצתה אותם, הרחק מיעדם בארץ שמעולם לא הייתה מולדתם.
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
אם קורח היה חי בימינו לבטח היו אומרים עליו שהוא עשיר כחסידות חב"ד, ואכן לא רבות הן האגודות והעמותות שיכולות להתהדר בהקף הנכסים של הפלג הזה. הרבי מליובאוויטש, האדמו"ר האחרון של החסידות, היה גאון שיווקי שזיהה את ההזדמנויות העסקיות שטמונות בשתי מגמות שהחלו להתפתח במחצית השנייה של המאה העשרים: השאיפה ל'רוחניות', שבאה לידי ביטוי בזרם 'העידן החדש', והכמיהה לגאולה משיחית שהחלה להפעים את התנועה האוונגליסטית בארצות הברית ואת הציבור היהודי בארץ ישראל. הרבי הבין שבעזרת מסרים שיווקיים מתאימים ושיטות מכירה מתוחכמות אפשר ל'קרב' מספר רב של צעירים תוהים ואלו כבר ישכנעו את עצמם שבאמצעות חב"ד הם יוכלו למצוא את המימד ה'רוחני' שיעניק לחייהם את המשמעות העמוקה שכביכול נחשפה על ידי תורת החסידות בכלל ועל ידי אדמו"רי חב"ד בפרט, ותוך כדי כך הם גם יקרבו את גאולתו של עם ישראל, וכנגזרת מכך גם של האנושות כולה. רבים מהצעירים הללו התפתו להצטרף לאחת הקהילות של התנועה ולחשוף את עצמם לשטיפת המוח של רבניה, ותוך זמן קצר הם הפכו לחסידים נלהבים שתרמו לתנועה את זמנם, כשרונם וכספם והורישו לה נתח הגון מהונם ורכושם.
 
דרג מאמר זה
(0 מדרגים)
ארבעה מושגים העמידו את עצמם לרשותם של רבנים שנוהגים להשתמש בהם בחופשיות שלוחת רסן כל אימת שעולה הצורך לטשטש את משמעויותיהן האמתיות של האמירות המביכות שקודמיהם פיזרו ביד נדיבה ברחבי ארון הספרים היהודי. המושגים הללו הם 'רוחניות', 'עומקה של התורה', 'סודות התורה' ו'פנימיותה של התורה' וכולם מרמזים על כך שמעבר למובן הפשוט והברור של הפסוק התנכי או האמירה הרבנית מסתתרות משמעויות נפלאות שרק ענקי רוח אמיתיים, דוגמת הרבנים הגדולים, מסוגלים להבין ולהעריך. עומק זה הוא נחלתו הבלעדית של הממסד הרבני וממילא הוא חסום בפני כל השאר, במיוחד בפני אלו שהחליטו ללמוד את המקורות ללא תיווכם של ברי הסמכא שתמיד דואגים להטעין את האמירות הנושנות במשמעויות שמשום מה מתלבשות ככפפה על האינטרסים שלהם, ולרוב גם על האג'נדה הפוליטית שהם בחרו לאמץ.
 
דרג מאמר זה
(1 מדרג)
שני רבנים בשם אברהם מסמלים עבורי את שני הקטבים של העם היהודי. האחד מייצג בעיני את אצילות הרוח שהפכה את העם שלי למגדלור של חרות, שוויון וצדק, והשני את הכיעור, הסחי וצרות האופקים שמבאישים את ריחו של עם ישראל בקרב כל מי שכבר יצא מחשכת הדת אל הקדמה והנאורות ואימץ את העקרונות הליברליים וההומניסטים שמנחים כיום את כל האומות השפויות.
 
דרג מאמר זה
(0 מדרגים)
 
הגיג זה מתמצת מאמר ארוך יותר בשם 'איך בדיוק נברא העולם על פי המסופר בספר בראשית'. אשמח לדעת אם הקוראים השתכנעו מהפרוש שלי או שלדעתם יש הסבר טוב יותר לפרק הראשון של ספר בראשית ולכן אודה לכל מי שיוסיף תגובה לתקציר זה או למאמר המלא.
 
 
היקום ביום שלפני ה'בריאה'
 
הפרק הראשון של ספר בראשית מתאר את יצירתו של היקום כולו, מהשמיים, הארץ והאור ועד לנזר הבריאה ותכלית היצירה הנקרא אדם. עם זאת, על אף דיוקו, הסיפור אינו מתייחס לבריאתו של הרכיב שאף עולם אינו יכול בלעדיו – המים! האל אמנם ברא רקיע בתוך המים אבל הוא מעולם לא טרח לברוא את המים עצמם ולנו לא נותר אלא להניח שהמים היו קיימים מאז ומעולם, עידנים על גבי עידנים על גבי עידנים לפני שבוע הבריאה. בסיפור התנכי אין גם שום אזכור ליצירתם של שמי השמים אבל כיוון שפסוקים אחרים בתנ"ך מעידים על קיומם עלינו להניח שגם הם היו קיימים מקדמת דנן, כמו גם תחתיתו ודפנותיו של העולם אותם הכתוב לעולם אינו טורח להזכיר.
 
עמוד 1 מתוך 2

התגובות האחרונות

המאמרים האחרונים