Skip to content

1VSDAT

בלבולים וסתירות
בלבולים וסתירות
לא את כל המבוכות התנ"כיות ניתן למיין לקטגוריות מוגדרות ולעיתים אין ברירה אלא לקבץ מספר בלבולים וסתירות לקטגוריה אחת ולהשאיר לקורא למצא את הקו המאחד בין כולם. הפרשנים הצליחו להתאים תירוץ לכל מבוכה, האם גם אתם תסכימו להתפתל יחד איתם?
דרג מאמר זה
(2 מדרגים)
הרפתקאותיהם הימיות של יהושפט מלך יהודה ואחזיה מלך ישראל תוארו בשני סיפורים סותרים, האחד בספר מלכים והשני בספר דברי הימים. הפרשנים, כהרגלם, מייחסים את התיאורים השונים לאירועים שונים אך על ידי כל הם מעלים שתי שאלות מציקות: מדוע בעל ספר דברי הימים בחר להשמיט את האירוע שתואר על ידי בעל ספר מלכים ומדוע בעל ספר מלכים החליט להתעלם מהאירוע שתואר בספר דברי הימים, במיוחד לאור העובדה שאירוע זה מבליט את הצורך להשמע לדברי הנביאים.
 
 
דרג מאמר זה
(4 מדרגים)
בעל ספר מלכים רוצה להתל בנו ולכתוב 'וּמִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא נָתַן שְׁלֹמֹה עָבֶד כִּי הֵם אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה וַעֲבָדָיו', שיבושם לו, אבל כיצד הוא יכול לטעון בפנים חתומות ששלמה התייחס בכבוד אל בני ישראל כשהוא עצמו כותב 'וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מַס מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הַמַּס שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ'. האם גם הוא, כטובי הפרשנים, העדיף לגלגל עיניים ולהסתתר מאחורי משחקי מילים חסרי כל שחר?
 
 
דרג מאמר זה
(6 מדרגים)
גם בדוגמה הבאה הניסוחים המפורשים החליט להתייצב בנחישות נגד הפרשנים ולהפריך את כל תירוציהם. מעניין עם זאת לראות שהפרשנים חושבים שעזרא הסופר היה רשאי להכניס את פרשנותו לפיו של האל ולכתוב 'כֹּה אָמַר יְהֹוָה' כשיהוה עצמו שם בפיו של גד הנביא מילים אחרות לחלוטין.
 
 
דרג מאמר זה
(3 מדרגים)
ספר שמואל מייחס ליהוה את ההסתה שהניעה את דוד לפקוד את בני עמו. דבר דברי הימים, לעומת זאת, טוען שהמסית הגדול היה דווקא השטן. הפרשנים היו אולי מצליחים לרכך את הסתירה אלמלא עמדו להם לרועץ הניסוח הברור והנקי של הפסוקים המפורשים.
 
 
דרג מאמר זה
(4 מדרגים)
שאול מצביע על דוד ושואל את אבנר בן נר, 'בֶּן מִי זֶה הַנַּעַר' בדיוק פרק אחד לאחר שהכתוב מספר 'וַיָּבֹא דָוִד אֶל שָׁאוּל וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֶּאֱהָבֵהוּ מְאֹד וַיְהִי לוֹ נֹשֵׂא כֵלִים'. האם שאול לא זיהה את נושא כליו האהוב? האם הוא לא ידע עם מי יש לו עסק? הפירושים מיהרו להעלות תירוצים מתירוצים שונים אבל כולם יחד אינם מסוגלים להרחיק את התחושה שבידנו שתי מסורות שונות שבני תמותה כמוני כמוכם מיזגו יחד לטכסט מבולבל אחד.
 
 
דרג מאמר זה
(4 מדרגים)
מי העלה את הרעיון למנות שרים ושופטים שיקלו על משה את הנטל השלטוני – יתרו, משה או האל בכבודו ובעצמו. הפרשנים פותרים את הבעיה בנוסחת פשרה ששומרת על כבודם של כל הנוגעים בדבר.
 
 
דרג מאמר זה
(5 מדרגים)
הפרשנים לא היססו להעלות תירוצים מבדחים שמסבירים מדוע שמו של הושע בן נון הוחלף ליהושע בן נון אבל איש מהם לא טרח להסביר מדוע משה החליט להסב את השם שנה אחרי שהאל עצמו כבר קרא לנערו של משה בשמו החדש.
 
 
דרג מאמר זה
(10 מדרגים)
מדוע נאסר על משה להכנס לארץ ישראל: בשל החטא שחטא בהכותו את הסלע במי המריבה שבמדבר צין או בשל העונש הקולקטיבי שהאל גזר על כל קטני האמונה שסרבו להכנס לארץ המובטחת? לפרשנים היה ברור שמשה לא נענש פעמיים ועונשו נגזר עליו רק משום שהכה את הסלע במי המריבה. כיוון שכך, משה לא יכול היה להענש בשנית יחד עם כל אלו שפחדו להכנס לארץ ישראל ובפסוק 'גַּם בִּי הִתְאַנַּף יְהֹוָה בִּגְלַלְכֶם לֵאמֹר גַּם אַתָּה לֹא תָבֹא שָׁם' הוא רק הזכיר לבני ישראל את הגזירה הקודמת שנגזרה עליו. כאן מתעוררת בעיה חדשה שהרי לעם לא היה שום חלק בהחלטה של משה להכות את הסלע ואין שום סיבה לטפול עליו את העונש שהושת על משה. לפרשנים לא קשה להדחיק גם את הבעיה הזאת ולנו לא קשה להיווכח במבוכתם ההולכת וגדלה.
 
 
דרג מאמר זה
(5 מדרגים)
האל, בסתירה גמורה לעשרות פסוקים מפורשים, אומר למשה: 'וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי יְהֹוָה לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם'. הבלבול האלוהי חייב את הפרשנים לצלול לעומקם של הדברים ולחפש את התירוץ שיגאל את האל מהבור שהוא כרה לעצמו. שפע הפירושים שב ומלמד אותנו שברשות גדולי ישראל לא היתה שום מסורת קדומה שמסוגלת להסביר את הסתירה ושכל פרשן רשאי למעשה להמציא כל תירוץ קלוש שרק עולה על דעתו.
 
 
דרג מאמר זה
(7 מדרגים)
ארבעה פסוקים לא ממש מתואמים מפרטים את הציוויים שאלוהים/יהוה הנחית על נח לאחר שהוא מינה אותו כמצילם של הבהמות הטהורות, החיות, העופות והרמשים. רבים מאיתנו תולים את הבלבול במיזוג קצת מרושל של שני מקורות שונים, אחד שנוהג להשתמש בשם 'אֱלֹהִים' והשני בשם 'יְהֹוָה'. הפרשנים היותר מסורתיים לא יכלו לתלות את הבלבול בסיבה הגיונית כלשהי וכן הם חיפשו את ההתפתלות שתפשר בין הציווי להעלות לתיבה שבעה זוגות מכל זוג של בהמה טהורה לציווי להעלות לתיבה זוג אחד בלבד. על מידת הצלחתם ישפוט הקורא.
 
 

התגובות האחרונות

המאמרים האחרונים