Skip to content

1VSDAT

שלישי, 30 אוקטובר 2012 13:35

הנה הלכה לנו עוד מפלגה

דרג מאמר זה
(0 מדרגים)
יאיר לפיד הוא דמות טלוויזיונית חמודה וחביבה. גם הרב שי פירון הוא כנראה ממש דובשניה ואם הייתי צריך לבחור את המפלגה המתוקה ביותר לא הייתי מהסס לשים בקלפי פתק של מפלגת 'יש עתיד'. הבעיה היא שבשעה זאת, כאשר העם נקרע במלחמת תרבות בין השפיות ההולכת ונסוגה לקואליציית ההזויים שמתחזקת ומשתלטת על כל חלקה טובה, אנו זקוקים לכוחות שילחמו לצד הערכים הבסיסיים שמקיימים את המדינה הזאת: עבודה, השכלה, שירות צבאי, משטר דמוקרטי וכיבוד שלטון החוק ולא לעוד קבוצה של פוליטיקאים שחושבים שהם יצילו את המדינה בעזרת חיוכים, חיבוקים והפרחת סיסמאות חביבות ושובות נפש.
 
אני בטוח שליאיר לפיד יש רק כוונות טובות ושגם כוונותיו של הרב שי פירון הן טהורות ונשגבות. הבעייה היא שמיזוג של חילוניות ודתיות, תהא זאת אפילו דתיות ליברלית ומאירת פנים, חייב בהכרח להניב רק סכסוכים פנימיים ושיתוק. כל מפלגה שמאמצת את הקונסנזוס הלאומי כמצעה ואת הונילה-פרווה כטעמה למעשה מונעת מעצמה את היכולת להתמודד עם האתגרים האמיתיים של המדינה ולהשפיע, ולו אף במעט, על דרכה ועתידה. המפלגה הזאת תיוולד משותקת כי קודם לכל היא תהייה חייבת לבנות תמימות דעים פנימית וכל קונסנזוס בין דתיים לחילוניים הוא בהכרח בעל ניחוח דתי והשפעה חילונית שולית. הבה נניח שעל הפרק עומד קיצוץ עמוק בהקצאות הממשלתיות למוסדות תורניים ולאברכים שממיתים את עצמם בין כותליהם. האם אנו מצפים מאחד ממקימי ישיבת 'אורות שאול' ומקים 'הישיבה התיכונית פתח תיקוה' להתייצב בשורה הראשונה של אלו שדורשים להרחיק את הישיבות, האולפנות והכוללים מעטיניו של האוצר? האם עליו ניתן לסמוך כשתידרש אצבע נוספת לאישור הויתור הטריטוריאלי הבא? האם אנו רואים אותו נלחם בחירוף נפש על עקרון הפרדת הדת מהמדינה? אין ספק שהרב פירון הוא מייצג נאמן של האורתודוקסיה המודרנית, המתונה והמחבקת, וזכויות רבות לו בתחומי החינוך וקליטת העליה אבל כל הזכויות הללו אינן יכולות להסתיר את העובדה שהוא שייך לעולם הרבני ולערכיו של העולם הזה הוא חב את נאמנותו ובסופו של דבר גם את קולו. אין לי ספק שהוא יהיה גורם מפשר ומגשר אבל כמו השופט טל, שר המשפטים יעקב נאמן וכל מתווך אחר שנוהג לחבוש כיפה לראשו, גם הוא ישיג עבורנו פתרונות רכים שתועלתם בעצירת הגאות הדתית וההתחרדות ההמונית תהיה לכל היותר אפסית.
 
זאת עלינו לדעת, פשרה ארוכת ימים ניתן להשיג רק בין שני מחנות קטביים שמשחקים באותם כללי משחק ומוכנים להגיע לפתרון שמספק את כל הצדדים. כיוון שכך לא תיתכן כל פשרה אמיתית בין מחנה שמכפיף את עצמו לתכתיבי הדמוקרטיה, החוק וההיגיון לבין מחנה שמוכן להישמע רק לתכתיבי האל והרבנים שמייצגים אותו, במיוחד כשבתווך ניצב אדם שמבין ומזדהה עם עקרונותיהם הבסיסיים של אבירי האמונה. בסופו של דבר הרב פירון תמיד יציב את עצמו בצד הדתי של קו ההפרדה והוא לעולם לא ירשה לעצמו לאמץ פשרה לאומית שלוקחת בחשבון גם את העקרונות של הציבור החופשי והליברלי. ניתן להבין זאת גם אם נשאל את עצמנו שאלות הרבה יותר פשוטות, למשל, האם אני יכול לסכם עם הרב פירון לאכול שבוע אחד במסעדה החביבה עליו ושבוע שני במסעדה האהובה עלי? האם הרב פירון יארח אותי שבת אחת בביתו ויבוא להתארח בביתי בשבת שלאחריה? האם הרב פירון ייתן את ברכתו לחתונה אזרחית בין בתו לבין בני? נראה לי שהתשובות לכל השאלות הללו, ולרבות שכמותן, חייבות להיות 'לא' רבתי. לרב פירון, כמו לכל שאר הרבנים, חרדים ואורטודוקסים-מודרניים כאחד, יש קווים אדומים אותם הוא לעולם לא יחצה. הוא לא יחלל שבת, הוא לא יאכל אוכל לא כשר, הוא לא יסכים לנישואים אזרחיים, הוא לא ירצה בהפרדת הדת מהמדינה והוא תמיד ילחם נגד הפיכת מדינת ישראל למדינה שמעניקה לאזרחיה את חופש הדת והמצפון ממנו נהנים רוב תושבי העולם הנאור.
 

רבנים כמו הרב שי פירון, במינונים כאלה ואחרים, יש בכל המפלגות. אנו חשבנו לתומנו שיאיר לפיד מייצג גישה אחרת ושהוא יהיה זה שיניף את נס המאבק בבורות, בהשתמטות ובטפילות שבעידוד החרדים הופכים לנורמה מקובלת במדינה שפעם הייתה אור לגויים. מסתבר שטעינו. יאיר לפיד אינו מעוניין בבלימת הסחף. הוא רק רוצה לחייך בחביבות בעת שהוא מפקיר את המדינה לסחרור שמנסה לסחוף את כולנו למצולות האמונה ולחשכת הדת.

נקרא 1249 פעמים

השאר תגובה

אנא ודא שהינך מקליד השדות המסומנים ב-*

10 תגובות

  • קישור לתגובה שני, 03 דצמבר 2012 21:53 הוסף ע״י עדי אביר

    תינוק שבוי,

    נראה לי שהתפתחה ביננו אי הבנה גדולה. מהתיאורים שלך אני מבין שמוצאך ממשפחה דתית לאומית שבניה משרתים בצבא ולבטח גם עובדים ונהנים מהשכלה כללית. לא על האנשים הללו אני מדבר. הציונות החילונית והציונות דתית תמיד מצאו שפה משותפת ולמרות שכבר לא מדובר בציבורים של בן גוריון ויוסף בורג עדיין מדובר בקהילות שמסוגלות לחיות יחד, להתגמש ולפשר על המחלוקות.

    אני דיברתי על החרדים שלעולם לא יבקרו אצלך גם אם תפריד חלב ובשר מבוקר עד ערב. החרדים, בניגוד לדתיים הלאומיים, אינם מסוגלים להתפשר מבלי לפגוע בעיקרי אמונתם וככל שהם הולכים ומתעצמים כך הם רוכשים יותר ביטחון ומתחפרים עמוק יותר בעמדותיהם הפונדמנטליסטיות. בין החילונים, והייתי מוסיף אליהם גם את הדתיים הלאומיים, לבין החרדים הלא ציוניים והאנטי ציוניים אכן פעורה תהום שאינה ניתנת לגישור ואני עדיין מאמין שכל מי שחושב אחרת מתעלם מהמציאות ומתמכר לאשליות.

    מפלגתו של יאיר לפיד לבטח אינה חרדית ואיני מנסה לרמוז שהיא תעשה יד אחת עם אלו שמתנגדים לאופייה הליברלי והדמוקרטי של המדינה. אדרבה, המפלגה הזאת באמת יכולה לפשר וקרב לבבות בין הציבור הציוני-דתי לבין הציבור הציוני-חילוני אבל, כפי שאמרתי קודם, זאת אינה הבעיה המרכזית של המדינה ולו רק בשל העובדה שאת המשימה הזאת נטלה על עצמה גם תנועת הליכוד ביתנו.

    אם יורשה לי להשתמש בביטוי שחוק, החרדים מבינים רק כוח, כלומר הם יחפשו איזו שהיא נוסחת פשרה רק כאשר יסתבר להם שהמשך ההתעקשות על דרכם יגרום להם נזק גדול יותר. למשל, במשך שנים החרדים סרבו להסכים לכל פשרה בנושא גיוס בניהם ומספר החיילים החרדים היה זעום ביותר. בשנה שעברה, בעקבות ההפגנות ההמוניות (הפגנות חברתיות שקראו ל'צדק חברתי', דרישה שהחרדים הבינו, ובצדק, כאיום עליהם והפגנות של מילואימניקים שדרשו גיוס שווה לכל) ובעקבות אי הנכונות הציבורית לקבל הארכה של חוק טל, החרדים הבינו שהם נתקלו בחומה והחליטו לזרוק לארי כמה מאות בחורים בתקווה שכך הם ישקיטו את תיאבונו. התוצאה הצנועה הזאת הושגה על ידי הפגנות השרירים החילוניים ולא על ידי משא ומתן ונכונות לפשרה ולהערכתי כשהסערה תשכך החרדים ישובו לסורם וימצאו דרכים חדשות למלט את בניהם מסכנת הגיוס.

    מפלגות בעלות מצע בלתי מתפשר, דוגמת זאת שהקים בשעתו אביו של יאיר לפיד, יכולות להוות משקל נגד לחרדים ולגרום להם לסגת מעמדותיהם הנוקשות. מפלגות פשרניות דוגמת זאת של בנו של תומי לפיד לעולם לא יעשו זאת. כל נסיון למתוח קו אדום יכניס לפעולה את הרבנים של התנועה שינסו למצוא נוסחת פשרה מרוככת שתמוסס את הסוגיה, בדיוק כשם שהשופט טל (הדתי) מוסס את המאבק בהשתמטות החרדית במשך שנים רבות.

    אסיים באנקדוטה קצרה: לפני שנים הייתי חבר בארגון ששאף לקדם חוקה לישראל ויוזמי הארגון חשבו שראוי לצרף לצוות ההיגוי גם רב רפורמי ידוע. באותה תקופה עלו הצעות מהצעות שונות למאבק במתנגדי החוקה, היינו בחרדים, אבל הרב הרפורמי, למרות תמיכתו בחוקה והתנגדותו לחרדים, תמיד מצא לנכון למתן את המאבק ולרכך את הניסוחים. ברגע של הסח דעת הוא גם הסביר את מניעיו: 'ראה', הוא אמר, 'אני רב ואיני יכול לצאת נגד היהדות'. מבחינתו הוא צדק, רוב הציבור אינו מסוגל להבדיל בין הרבנים השונים ותקיפת רבנים מסוג אחד עלולה הייתה לפגוע גם ברבנים מסוג אחר. בכל מקרה, חוקה אין לישראל עד עצם היום הזה אף שאני מודה שאין לתלות בו את כל האשמה.

    מזה, אני לפחות, מסיק שבמערכה עם החרדים (ואני שב ומדגיש לא עם הציונים הדתיים) על הקו האדום צריכות להגן מפלגות בעלות אג'נדה חילונית בלתי מתפשרת, דוגמת 'שינוי' זכרונה לברכה, ולא מפלגות מפשרות שחייבות להתחשב גם בעמדות של הרבנים שמכהנים מטעמם בכנסת. כיוון שיאיר לפיד לא הבין זאת וכיוון שהוא בחר להיות עוד מפלגת מרכז רב תרבותית, ממש כמו הליכוד, הבעתי את אכזבתי וטענתי שעם ישראל אינו צריך היום עוד פנים יפות ומחייכות. העתיד יוכיח אם טעיתי או צדקתי.

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שני, 03 דצמבר 2012 20:28 הוסף ע״י תינוק שבוי

    עדי היקר שלום,

    תודה על תגובתך

    1. גם לך מובן הרי שהדוגמאות שהובאו (ג'נגס חאן, נפוליאון וכו') אינן רלוונטיות לתגובתי והנם מחוץ להקשר. הללו עשו שימוש בכלים שאני מקווה שגם אתה מבין שאינם בארגז הכלים שלך ולא לסביבה זו של מנהיגות כיוונתי.
    2. אני חושב שיש מאמרים באתר זה שאכן, וכדבריך, עושים שירות גדול לציבור. מאמרים אלו סובבים סביב הדת, האמונה והשפעותיה. כמי שמסכים עם עמדות אלו אני נהנה מאד לקרוא. לעומתם מאמרים היוצאים נגד מחב"תים שונים עושים שירות מצומצם בהרבה לציבור ויש שיטענו שעושים שירות לא רע למחב"תים עצמם.
    ולבסוף מאמרים כדוגמת זה למעלה הם הגרועים ביותר - אלו שיוצאים נגד מי שמבקשים לגשר בין הפערים והצגתם כמשת"פים עם האויב הנורא - שהוא הלכה למעשה מבחינתך רוב אזרחי המדינה נכון להיום. ואם לא היום אז בעוד 5 שנים אם ארשה לעצמי להתנבא ופלא ההיעלמות שלו אליו אתה שואף לא יתממש.

    3. אין לי אלא לדחות את כל ההצגה של העולם הדתי בתגובתך כהבל מוחלט.
    אני עצמי (כיום) חילוני גמור ולי הורים וארבע אחים דתיים המפוזרים ברחבי הארץ ויש"ע. אני פוגש אותם מעט פחות בשל מגבלת השבת, נושאים אמוניים רגישים אינם במרכז השיח שלנו ואני אפילו נאלץ להפריד בשר וחלב בבית כדי לאפשר להם לבקר אותי.
    להם עמדות פוליטיות ימניות על פי רוב (כמו רוב המדינה) ואילו אני במיעוט.
    אבל אנחנו אחים, ומדברים ומשרתים במילואים יחד (באותה חטיבה!) .
    זה לא אופטימלי ואנחנו לא אחים בלב ובנפש. אבל זה אפשרי וזה בוודאי לא ה"תהום מוחלטת" שאתה מתעקש ללא תועלת לצייר.
    יותר מהכל - זה מה שיש.
    מסקרן אותי מה בדיוק אתה חושב שיקרה לציבור המאמין הגדול שהצבת בצד האחר של המצוק. האם ייעלם? טרנספר? ינטוש לפתע את אמונותיו ויסכים להגיע אליך בשבת עם רכבו לאחר שתצליח להטמיע בהם את ה'הגיון' שלך?
    אינני מבין כיצד שוכנעת שהציבור הדתי מכפיף עצמו רק לתכתיבי האל ואינו מקבל תכתיבי חוק ודמוקרטיה. אני מוצא עצמי כמעט נעלב עבורם.

    3. הפתרונות הרכים שאתה בז להם הם כל מה שתוכל לקבל. והלוואי ונצליח לקבל אותם. עד כה לא מצאתי כי סיעות אגרסיביות כגון 'יש שינוי' הצליחו לקרב במאומה אפילו פתרונות רכים אלו.

    כעת, ייתכן ותבקש להציג עמדה זו כחסרת מעוף ותקווה, כהתפשרות והשלמה עם הבורות. אך לעניות דעתי הפשטנות הלוקה מאד בהבנת מורכבויות ושואפת להשיג את מה שהטבע האנושי לעולם לא יאפשר לה - היא זו חסרת המעוף.

  • קישור לתגובה שלישי, 27 נובמבר 2012 22:33 הוסף ע״י עדי אביר

    תינוק שבוי,

    לא הייתי מתמצת את ההיסטוריה של ההומו-ספיאנס לכללים כה פשוטים, במיוחד לאור העובדה שאת ההיסטוריה הניעו דווקא אנשים אגרסיביים בעלי אמביציות חסרת פשרות ולי אישית קשה לראות את אלכסנדר מוקדון, ג'ינגיס חאן או נפוליון בונים קואליציות בשיתוף פעולה על בסיס 'קח ותן'.

    אני, לעומתם, איני מנסה להקים אימפריה ואין לי שום מטרות פוליטיות או אישיות אותן אוכל להשיג רק באמצעות נוסחאות פשרה מרוככות, גם לא כל כך איכפת לי אם אני נותר בשוליים, רחוק מהעין ורחוק מהלב. במאמריי אני מנסה להציג את האמיתות שלי בתקווה שבעזרתן אנשים כמוך וכמו יאיר לפיד יוכלו לגבש לעצמם ראיית עולם יותר מורכבת בעת שהם אצים בדרכם להתפשר עם החרדים ולגשר על הפערים, האמיתיים או המדומים, שמפרידים ביניהם.

    אני לא מסכים איתך שלדברי אין כל משמעות והשפעה. אני לא מצפה להפוך לגורו ולגרור אחרי שובל ארוך של מעריצים שמצטטים את אמרות השפר שלי על ימין ועל שמאל. די לי אם אני אצליח לעורר ספק בלב זה או אחר ולערער אי אלו אמונות חקוקות בסלע. לדעתי אנשים כמוני (שמתבטאים בכישרון רב ממני באתרים דוגמת 'דעת אמת' ו-'אתר חופש' ובמספר לא קטן של ערוצים בפייסבוק) עושים שירות גדול לציבור שמופצץ מבוקר עד ערב באמיתות החרדיות ומציגים אמת אחרת שמרבית הציבור מעולם לא העלה על דעתו. יכול מאד להיות שכישרונותיי אינם מתעלים לרמת יומרותיי אבל אני עושה כמיטב יכולתי ונדמה לי שהטיפות שלי מצטרפות לממטרים של האחרים ויחד עוד ניצור נחשול שימוטט את החומות שהחרדים הציבו סביב החושך שהם ממיטים על צאן מרעיתם.

    לפני שאפסיק להתפייט ולצקצק הרשה לי להסביר לך שאיני מרחיב בצורה כוחנית את הפערים בין החילוניות לחרדיות ואיני מנסה להציג את הפערים הללו כתהום מוחלטת. בין החילונים לחרדים באמת פעורה תהום מוחלטת ואין דבר שאני, אתה ו/או יאיר לפיד יכולים לעשות בקשר לכך. נוכל כמובן להגיע איתם לעמק השווה אם כולנו נאמץ את אורח חייהם ונישמע להוראות רבניהם אבל אם אתה מצפה מהחרדים שהם יעשו ויתור, ולו הקטן ביותר, לטובתך אז אתה רק משלה את עצמך. כל דת, ועל אחת כמה וכמה הפונדמנטליזם הקיצוני אליו החרדים תמרנו את עצמם בעשורים האחרונים, היא מערכת אבסולוטית, חסרת כל גמישות ובעלת גבולות מוגדרים שאף מאמין לא יעבור. זאת הסיבה שהחרדים מעולם לא התפשרו עם הרוב החילוני בעוד שהרוב השפוי נע לכיוונם פעם אחר פעם. בא ניקח דוגמה: מי היה מעלה על דעתו בשנותיה הראשונות של המדינה שישראל תסכים לאפליה בין דם לדם ותפטור מגיוס אוכלוסיות שלמות? היום זאת כבר כמעט הנורמה. מדוע? כי הציבור החרדי התעקש על עמדותיו ולא הסכים לוותר אפילו כמלוא הנימה בעוד שהציבור החילוני התפשר והתפשר עד שהוא אימץ כמעט לחלוטין את עמדות המוצא של החרדים.

    העמדה שלי היא אכן מייאשת אבל זאת רק בגלל שהמצב עצמו הוא מאד מייאש. מי שנדמה לו שאני חלק מהבעיה ולא חלק מהפיתרון פשוט מתעלם מהמציאות ומתמכר לפנטזיות בהן הזאב גר בשלום עם הכבש והחרדי עם החילוני. בעולם האמיתי זה לעולם לא יקרה ונדמה לי למקרא דבריך שגם אתה יודע את זה. המצוקים בדימוי שלך לעולם לא ייפגשו - בסופו של דבר או שאחד מהם באמת יעלים את השני או ששניהם יפלו יחד לתוך התהום. לצערי אין כל אלטרנטיבה אחרת ואם יאיר לפיד חושב שהוא יוכל לרכוב בו זמנית על שני סוסים הוא לא רק סתם מצקצק אלא גם שועט בכל המהירות אל ההתרסקות הפוליטית.

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שלישי, 27 נובמבר 2012 18:42 הוסף ע״י תינוק שבוי

    נתחיל בגילוי נאות: אין לי שום כוונה להצביע לסיעת יש עתיד.

    לאחרונה שמעתי במסגרת הקורס בהיסטוריה עולמית נקודה מעניינת שאני נוטה מאד להסכים איתה -

    מנהיגים שונים בהיסטוריה של ההומו - ספיאנס התאפיינו בגישות שונות מאד להתמודדות עם העובדה המתסכלת שבני אדם תמיד חלוקים ביניהם בכל נושא אפשרי כולל כמובן בנושאים העקרוניים והבסיסיים ביותר בחיינו ונראה שהסכמה כוללת ופה אחד לעולם ובכל תרבות בלתי מושגים.

    יש שאמצו גישה אגרסיבית מאד ויש שאמצו מדיניות של סתגלנות וחוסר השפעה. אך אלו שזכו יותר מכולם לראות את רצונם ושאיפותיהם יוצאים מהכח אל הפועל היו דווקא אלו שהצליחו ליצור את הקואליציות הרחבות ביותר, בעלי יכולות הפשרנות ועל בסיס נוהג ה'קח ותן' הקדמון. אלו אותם שרצו לכפות את דעתם על אחרים רק באמצעות כך שנתנו גם לאחרים לכפות את דעתם עליהם לעיתים.

    אתה מטיף בשער. אתה וודאי גאה בכך ואני ברמה האישית (וכאילו זה מעניין מישהו) קרוב אליך בתפישת עולמי הא-דתית ותרבותית. אבל לרוע מזלם, המטיפים הגדולים בשער, אלו שהקפידו לחנך ולהשמיע את עמדתם ללא כחל וסרק ותוך דחייה מוחלטת של כל עמדה אחרת ובמיוחד - ללא כל מוכנות לפשרנות - אלו על פי רוב נותרים בשוליים. הצקצקנות האינסופית הזאת מותירה אותם רחוקים מהעין ובעיקר רחוקים מהלב. הם יכולים להיות הכי צודקים בעולם אבל מכל בחינה משמעותית הם היו יכולים באותה מידה להאמין בהיפך הגמור כי אין להם משמעות והשפעה. מאפיין נוסף של אלו שאני מזהה גם במאמר שלך הוא הרחבה כוחנית של הפערים האמיתים והצגתם תמיד כתהום מוחלטת שאין כל דרך לגשר עליה. זוהי עמדה מייאשת ולעניות דעתי שגויה - אך יותר מכל היא חסרת תועלת שכן אין שום סיכוי לצד אחד של המצוק להעלים את הצד האחר. לא קרה מעולם ולא יקרה ואפילו בעולם בו יש למצוקים אתרי אינטרנט פופלארים.

    אני לא לחלוטין שה תמים. יש השקפות עולם שלעולם לא ידורו בכפיפה כאשר היעדים המשותפים כל כך מועטים ואין לקוות למצוא דרכים משותפות. כך למשל אינני רואה כיצד חלקים מסוימים בציבור החרדי יוכל להשתלב במדינה מערבית הדוגלת בחירות, פתיחות ויכולתו של האדם ליצוק בעצמו תוכן לעולמו ולהשפיע על חייו כאשר כל עולמם סותר בגאווה ובכוונה עקרונות אלו. חלק נכבד מהערבים הישראלים קרובים אלי בהרבה מובנים יותר מאלו.

    לו הייתי נדרש לכתוב כנגד יאיר לפיד - היריעה הייתה מתארכת וכאמור את הקול הקטן שלי לא יקבל -
    אבל הליכתו של יאיר לפיד, דווקא יאיר לפיד בנו של טומי, יד ביד עם רב דתי לאומי היא סממן בולט של מנהיגות וזאת להבדיל מדברים אחרים שעשה. ואף הליכתו לישיבות בבני ברק ולהתנחלות באריאל כדי להשמיע דעות דווקא היכן שאין לו כל תמיכה – היא סממן של מנהיגות. יאיר לפיד הפנים שהשגיו בבחירות הללו תלויים כנראה בעיקר באופן ההצבעה של תושבי תל אביב, אבל יכולתו שלו או כל מנהיג עם השקפות עולם דומות לאלו שלו – לשנות במשהו את הסטאטוס קוו בו דורכת המדינה – תלויה דווקא בתושבי אריאל.

    אני מפטפט רבות אך בקצרה ובאופן קולע היה זה לילנבאום ממבשריה של הציונות שציין לפני 130 שנה :

    "אך לשווא נתלונן על פירוד הלבבות בתוכנו.
    כי אחדות דעים,
    לא הייתה בנו מעולם,
    ולא תהיה לעולמי עולמים.
    כי אחדות כזאת, יש רק אצל כבשים".

  • קישור לתגובה ראשון, 04 נובמבר 2012 21:06 הוסף ע״י עלמה

    למען האמת, אתה הראשון ששמעתי ממנו שרשימה כזאת קיימת .אני לא תמיד עוקבת אחרי ההתפתחויות . אז קראתי... ואם לשפוט לפי מה שקראתי ב-ynet, nana10 ו-ויקיפדיה: נראה שמדובר בסך הכל באנשים שפועלים ומעוניינים לפעול בכיוון חיובי ואנושי. אני, באופן אישי, מעריכה מאוד את אמסלם ביציאה שלו מול ש"ס. הוא מבין יפה את הבעיה איתם. אבל בשורה התחתונה, אמסלם ושטרן הם לא כוס התה שלי.הם לא מייצגים אותי.

  • קישור לתגובה ראשון, 04 נובמבר 2012 19:11 הוסף ע״י עדי אביר

    עלמה,

    לצערי עלי להודות שאת צודקת לחלוטין. השלתי את עצמי ונפלתי קורבן לתקוות השוא שפיתחתי בקרבי. חשבתי שהוא ירצה ללכד סביבו את הציבור שפעם הצביע למפלגתו של אביו. פשוט טעיתי.

    מה דעתך על הרשימה של אמסלם ואלעזר שטרן?

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה ראשון, 04 נובמבר 2012 17:40 הוסף ע״י עלמה

    הלכה לך מפלגה?נראה שהיו לך ציפיות מלפיד. לא ברור לי למה. בכתבה שהיתה בעיתון הוא התגאה בפשרנותו ובכך שהוא "לא אוהב לריב" ורואה את התכונה הזאת כנקודת חוזק אצלו. אבל באמת שלא היה צריך כתבה בעיתון בשביל לדעת, כי רואים זאת מיד על הפרצוף הרך והמחוייך שלו. אין לו את מה שצריך כדי להנהיג באמת. כנראה רצית להשלות את עצמך קצת .

  • קישור לתגובה רביעי, 31 אוקטובר 2012 09:30 הוסף ע״י עדו

    א. אני מבין שלשיטתך טל צריך להשאיר את השלטון בידי בעלי ההון ומי שמייצג ציבור עני שילך לעזאזל?
    ב. אני גם מבין שאיש מר"צ יוכל להצביע בפריימריז של הליכוד ולדאוג שיהיו ברשימה של הליכוד האנשים הכי פחות אטרקטיביים לדעתו?
    ג. לעצם העניין - זוהי דמוקרטיה, שיטה זו או שיטה אחרת , העם שלנו מורכב מהרבה אנשים שטופי מוח שיעשו מה שהרב'ה יגיד להם. זהו המילכוד של הדמוקרטיה, אם תשנה את השיטה כך שאנשים כאלו לא יוכלו להצביע תפגע במהותה של הדמוקרטיה. אם לא תשנה תקבל אנשים שמשתמשים בשיטה הדמוקרטית למרות שהם מתנגדים לה אידאולוגית.

  • קישור לתגובה שלישי, 30 אוקטובר 2012 22:32 הוסף ע״י טל

    אם כבר מזכירים את הפוליטיקה וובכן לא נותר לי אלה לומר שצריך לשנות את שיטת הבחירות בישראל, לא יתכן שבכל מפלגה יהיו מעכרים ולוביסטים שישכנעו היטב את קהל הבוחרים לבחור במי שהמעכר (קונה קולות) יקבע וזאת תמורת הטבות הנאה תוך כדי קריצת עין נוסח סלאח שבתי וזאת בנוסף לשיטת השקשוקה של היד לוחצת יד וחבר מביא חבר. הפתרון היחידי הוא בראש ובראשונה להרחיק לצמיתות מהבחירות את כל המעכרים תוך כדי פיקוח מלא על הנעשה באזור הקלפיות וגם מחוצה לו, כל מפלגה תתרום מכיסה ומכספה בלבד ולא יעזו לקחת ולגעת בכספי הציבור ואם אין לאותה המפלגה מספיק תקציב אז זאת הבעיה שלה ולא של משלם המיסים ואותה המפלגה יכולה לפנות לבנק ולקחת הלוואות כמו כולם, כל מפלגה צריכה לפתוח את הבחירות הפנימיות שלה לכולם ולתת לכל ציבור האוכלוסיה להצביע בבחירות הפנימיות בין אם הבוחר חבר מפלגה או בין אם אינו חבר מפלגה לא עוד מקומות משוריינים מראש, יש לצמצם את מספר המפלגות למינימום ולא עוד שרים בלי תיק או סגני שרים, יש לקבוע כללים מי יהיה רשאי להבחר או לחילופין להציע את עצמו כמעומד והכלל הראשון הוא לקבוע רף מסוים לתנאי מועמדות והתנאי הוא שעל המעומד הנבחר מוטל עליו להיות נקי מעבר פלילי המועמד חייב מנת משכל ורמת איי קיו גבוה, זה אומנם ישמע מאוד לא פופוליסטי ולא דמוקרטי אך מצד שני הציבור אינו יכול לסבול עוד נבחרי ציבור מושחתים ולא חכמים במיוחד וזאת בלשון המעטה. אין בלבי ספק שאם יחולו כל התנאים הללו אז מדינת ישראל תזכה אולי סוף כל סוף להפרדת הדת מהמדינה, חופש, דמוקרטיה במלוא מובן המילה, ושיגשוג כלכלי ושוויון בנטל. בנוגע למפלגות וובכן ש''ס היא ללא ספק זוכת מדלית הזהב בשחיתות ובחוסר דמוקרטיה או שכמו שחיים הכט נוהג להגיד יצאתה צדיק ובמקרה של ש''ס זה יצאתה אסיר.

  • קישור לתגובה שלישי, 30 אוקטובר 2012 20:45 הוסף ע״י עדו

    ואם להיות קצת פחות עדין:

    http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=3130

התגובות האחרונות

המאמרים האחרונים