Skip to content

1VSDAT

חמישי, 26 מרס 2015 17:07

'מזל טוב' לחב"ד מלווה בשאלות מציקות

דרג מאמר זה
(0 מדרגים)
 
לעיתים מאד קרובות אנו שומעים בשורות טובות על פתיחתם והרחבתם של בתי חב"ד ברחבי העולם בכלל ובארצות הברית בפרט. היוזמות הללו דורשות מקורות מימון יציבים ומעלות את השאלה מי מממן את פרוייקטים ומי לבסוף נהנה מפירותיהם.
 
חב"ד שורט הילס מקימה מרכז חדש ומפואר
 
שטורעם.נט, 14.2.15
 
 
 
 
ראשית, אני רוצה לאחל לחב"ד הרבה מזל טוב. שיזכו לקרב ליהדות את האחוז המקובל מקרב כחמשת אלפי היהודים בעיירה העשירה הזאת, להתפרנס יפה מהשירותים שהם ייתנו במשכנם החדש ולארח הרבה תרמילאים ישראלים שמגיעים לשורט הילס ניו ג'רסי. עיני אינה צרה בהם אבל בכל זאת הייתי רוצה להבין מהיכן חסידות שרק נותנת ונותנת ונותנת מביאה את 2,800,000 הדולרים הדרושים להקמת המשכן המפואר. הבעייה מחריפה שבעתיים כשאנו נזכרים שלחב"ד יש אלפי בתים, בניינים, היכלות ומשכנים שכולם מצריכים החזרי משכנתאות או תשלומי שכר דירה וכולם דורשים עלויות תפעול לא לגמרי זניחות. יש להניח שחלק גדול מהמימון בא מתורמים שאינם מרשים להגיונם לדכא את מעט האידישקייט שחב"ד מצליחה לעורר בקרבם אבל גם אם הנכס בשורט הילס נרכש במשכנתא לשלושים שנה, בריבית סבירה של 3.6% הרי שההחזר החודשי יעמוד על כ-12,700 דולר והשליח המקומי, שחייב בנוסף לממן גם את עצמו וגם את ההוצאות השוטפות, יצטרך לגייס לפחות 15,000 דולר מידי חודש בחדשו. בית הספר שיפעל במתקן יכניס אולי הכנסות כלשהן ואולמות ההתכנסויות לבטח יושכרו גם למטרות אחרות אבל קשה להניח שמדובר בהכנסות מהותיות וקשה להבין כיצד השליח, הרב מענדל סלומון, אמור להתמודד עם האתגרים הכספיים העצומים שיפלו על כתפיו, שלא לדבר על המשימות השוטפות שגם הוא, כמו כל שליח אחר, אמור למלא.

לי, לפחות, נראה שרב הנסתר על הנגלה ולמרות המצגות החבדיות לפחות חלק מהמימון הדרוש להקמתם, אחזקתם והפעלתם של בתי חב"ד ברחבי העולם מגיע לחסידות גם ממקורות אחרים. ייתכן מאד שמדינת ישראל מעבירה להנהגת חב"ד סכומים מסעיפים תקציביים מוסווים היטב וייתכן אף יותר שתורמים עשירים מגיעים עם החסידות להסדרים שמבטיחים להם גם מושב בגן עדן, גם פטורים ממס בעולם הזה, גם את הכבוד שמגיע לגבירים וגם את ההחזרים הכספיים מתחת לשולחן שמלכתחילה מצדיקים את כדאיות העיסקה. אשמח לשלול את התחושה שחב"ד היא עסק כלכלי משגשג שמנצל את מעמדו כמוסד דתי שפטור משורה ארוכה של מיסים כדי לנהל פעילות חובקת עולם בה הנסתר רב מהגלוי והוראות החוק לעיתים נשכחות בלהט העשייה. אשמח אם הנהגת החסידות, או אפילו בית חב"ד מייצג אחד, יזמינו אותי לעלעל בספריהם ולבדוק אם פעילותם זוכה גם לתשומת ליבם של רואי חשבון ומבקרי פנים.

זאת גם ההזדמנות לשאול מה עולה בגורלם של הנכסים לאחר גמר תשלומי המשכנתא. למי הם שייכים ומי רשאי לעשות בהם כראות עיניו? ברור שלא מדובר כאן באנשים פרטיים אלא בעמותות רשומות והנכס ממילא נשאר ברשות גוף שברוב המדינות המתוקנות רשאי למוכרו רק לעמותה דתית אחרת. הבעייה היא שבעמותות הללו שולטים אנשים פרטיים והללו, למרות המגבלות על מכירת הנכסים, נהנים מחופש תמרון לא קטן שמאפשר להם להינות מרווחי השכירות והפעילויות שמתנהלות במתקן ובבא היום גם מחלק לא מבוטל מהסכומים שמתקבלים עבור מכירתו. אילו הן ספקולציות שאינן מתבססות על דבר זולת החשדנות הטבעית של אדם ספקן ואשמח אם יוצגו לי נתונים שמפריכים את חששותיי.    
נקרא 1561 פעמים

השאר תגובה

אנא ודא שהינך מקליד השדות המסומנים ב-*

17 תגובות

  • קישור לתגובה רביעי, 10 יוני 2015 14:06 הוסף ע״י עדי אביר

    ידידי החבדניק,

    ייתכן מאד שאני לא מגיע לרמת ההבנה העמוקה שלך אבל עדיין מותר לי לשאול שאלות בנושאים שאיני מבין עד תומם.

    חב"ד הקימה מתרומות היכל מפואר בשורט הילס ניו ג'רזי. שיהיה. למי הבית הזה שייך? אם השליח אינו מסוגל לממן את ההוצאות השוטפות האם יהיה עליו למכור את הבית? לאחר החזר חובות, מי יקבל את היתרה? התורמים המקוריים?

    ידידי הצעיר, חב"ד מפעילה תרמית משומנת שמאפשרת לה להעביר דרך אצבעותיה עשרות ומאות מיליוני דולרים. לך נדמה שכל החבדניקים פועלים רק לשם שמיים. אני חושב שהמנהיגים הציניים של החסידות למדו כיצד ניתן להעשיר את כיסם על חשבון זמנם, כישוריהם ועתידם של התמימים. למשל, ראה את המכתב בסוף המאמר הבא:

    http://www.1vsdat.org/index.php/-q/-q/item/1174-%D7%99%D7%97%D7%A1%D7%99-%D7%9B%D7%AA-%D7%A9%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%9F-%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%9E%D7%96%D7%9B%D7%A8%D7%AA

    עדי אביר

  • קישור לתגובה רביעי, 10 יוני 2015 11:20 הוסף ע״י חבדניק

    עדי אביר,

    בשנאה אובססיבית אתה מומחה

    אבל בגיוס כספים אתה בור.

    הרבה יותר קל למצוא תרומות להקמת בניין מאשר תרומה לאחזקה השוטפת.

    טוב שכתבת את הרשימה נוטפת-שנאה וקנאה הזו, קל יותר כך לקלוט מי ומה אתה (שונא צר אופק וחסר כל ידע בסיסי בדברים שאודותם אתה כותב).

  • קישור לתגובה ראשון, 05 אפריל 2015 12:24 הוסף ע״י עדי אביר

    יונתן,

    נראה לי שהתבלבלת. לא מוכרים לי אנסים חרדים. האם התכוונת למלביני הון? משתמטים? מועלים? מעלימי מס? מדווחי שקר? זייפנים? רמאים? שקרנים? מאחזי עיניים?

    אני מסכים איתך שיש לבוז למנהיגים מתרפסים ואני שמח לראות שלא מצאת נקודות תורפה אחרות בעולם החילוני.

    תגובותיהם של עדו וחילוני מיצו את הנושא ולכן הרשה לי לבקש ממר לסנוט אותי מכיוון אחר.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה ראשון, 05 אפריל 2015 08:49 הוסף ע״י חילוני (מעגלתו של)

    ועכשיו, ילדים, אתם יכולים להתרשם מן היושר של יהונתן:
    הוא אומר לעדי שאינו מבין את מה שהוא אומר לעדו שלא צריך להסביר לו.
    המצחיק הוא שהוא לא מתבייש לכתוב את שני הדברים והסיבה לכך היא כמובן זו:
    http://quoteinvestigator.com/2010/05/04/universe-einstein/

  • קישור לתגובה ראשון, 05 אפריל 2015 06:12 הוסף ע״י יונתן

    עדי,
    אני עדיין לא מבין מדוע ראשי המדינה החילונים מצטלמים ליד גנבים, מעלימי מס, אנסים ופדופילים.
    מה יוצא להם מזה?

    עדו,

    אתה לא צריך להסביר לי את הפסיכולוגיה של הפולטיקאים. יאיר לפיד הוא דוגמה טובה לכך. הוא עכשיו מתכנן את מסע הנדידות המפורסם במימונה מבית לבית לא נראה לי שהוא התחיל לאהוב את העדה המרוקאית, את זה כבר הבנו מהחילונים הנאורים המשכילים אוהבי אדם באשר הוא כגון חצרוני,קמחי וגרבוז.

  • קישור לתגובה חמישי, 02 אפריל 2015 18:34 הוסף ע״י עדו

    יהונתן. אם אתה מנסה לרמוז שלא רק החרדים אשמים בכפיה הדתית במדינה אתה מתפרץ לדלת פתוחה.
    האתר הזה היה מיותר ברובו אלמלא בעיות קשות שקיימות בציבור החילוני ואחת מהן היא חוסר היושר של מנהיגיו - רוצה לומר, הציבור החילוני מתגמל חוסר יושר ומעניש על יושר ועקרונות.
    כך אתה יכול לראות את מי שמתהלל בכמות הערבים שהרג הולך לכפר ערבי כדי לאכול כבש עם נכבדי העדה ואשכנזי שגדל על גפילטע פיש חובש תרבוש במימונה המרוקאית כדי 'לעשות כבוד' לעדה.
    אל תתרגש במיוחד מתמונתו של בוגי יעלון שמניח תפילין. אם היה רווח פוליטי מספיק גדול בעניין הוא גם היה מצטלב. אל תתלהב מכל מיני גנרלים ובכירים שבאים לחלות את פני הרבנים לפני הבחירות או בעת משברים קואליציוניים. הם היו באותה מידה שמים עגיל באוזן והולכים להזמין אספרסו קצר בשיינקין אם זה מה שהיה עוזר להם. בעיקר אל תספר לעצמך שעמוק בלב יש להם איזו פינה חמה כלפי הדת היהודית שהם מתכחשים לקיומה. זה מה שהם היו רוצים שתחשוב ובזמן שאתה מקבל איזה חיזוק לעמדה שלך על העליונות של הדת הם קיבלו את האתנן הפוליטי שהם רצו ומבחינתם המחיר שווה בהחלט.

  • קישור לתגובה רביעי, 01 אפריל 2015 16:32 הוסף ע״י עדי אביר

    יונתן,

    אם אתה מדבר על ראשי הליכוד אז אני יכול להבטיח לך שרובם אוכלי שרצים ובועלי נידות שמלקקים לחב"ד כדי לזכות בתמיכתם. התנהגותם של הפוליטיקאים לעולם אינה מבטאת את מחשבותיהם האמתיות.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה רביעי, 01 אפריל 2015 15:31 הוסף ע״י יהונתן

    עדי,

    נניח שאתה צודק (אני אישית לא מסכים לאמירותיך), אני חוזר לשאלתי הראשונה מדוע ראשי המדינה לא חושבים כמוך?

  • קישור לתגובה שלישי, 31 מרס 2015 15:59 הוסף ע״י עדי אביר

    יונתן,

    אתה כנראה מזן מיוחד של חרדים. רובם דווקא כן שונא ערבים, שמאלנים, משכילים, נוצרים וכל מי שחושב אחרת מהם. זאת אינה השמצה בעלמא. כך בדיוק משתמע ממאות התגובות שהחרדים העלו לאתר זה, לערוץ שלי ביו-טיוב ולדפים שלי בפייסבוק.

    לא הייתה ב ליבי שום טינה מיוחדת כלפי חב"ד עד שהללו החליטו ל'חרד' את השכונה שלי ולפתוח מול ביתי ישיבה. המיסיונרים שיוצאים מהישיבה הזאת מנסים לגייס שפוטים חדשים לכת פולחן האישיות של הרבי מליובאוויטש ולשם כך הם פולשים לקניון ולסניפים של רשתות, אורבים בחורשות ועל המדרכות וצובאים על שערי התיכון השכונתי במטרה ל'צוד' קורבנות שיסכימו להניח עבורם תפילין בפרהסיה ובהמשך גם להתקרב אליהם, ל'עשות שבת' בישיבה שלהם ובהדרגה להפוך לחבדניקים מן המניין.

    בניגוד לשכונות החרדיות, אף אחד בשכונתי אינו מכה חרדים שפונים לקטינים ולכן החלטתי להילחם במיסיונריות החבדית בכלי הנשק היחידים שעומדים לרשותי - המקלדת והמצלמה. את התוצאה תוכל למצוא באתר זה:

    http://www.1vsdat.org/index.php/-q

    ובערוץ 'מטרד חב"ד' ביו-טיוב:

    https://www.youtube.com/user/adiabir1/videos

    תוך כדי המאבק במאמצים המיסיונרים של חב"ד חשפתי הרבה עובדות נוספות עליה: פרשיות מין, מעורבות בהלבנות הון והעלמות מס, חסידים שנשפטו ונכלאו, משפטים בלתי פוסקים סביב ירושות ועזבונות, השתלטות על בתי כנסת של קהילות אחרות, צבירה מוגזמת של נכסי דלא ניידי ברחבי העולם וכדומה.

    אני מאמין שחב"ד היא כת שראשיה מתעשרים על חשבונם של חסידיהם התמימים ובבא היום כל הלכלוך ייצא לאור ועם ישראל כולו יבין מה באמת מסתתר מאחורי הפנים המחייכות והעזרה לזולת של החסידות התאוותנית הזאת.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שלישי, 31 מרס 2015 14:27 הוסף ע״י יהונתן

    עדי

    אני לא חבדניק אני חרדי שלא משתייך לזרם ספציפי. אני קורא לאמעט באתרך ואינני מבין את היחס שלך כלפי חבד

    להתייחסותך אודה

  • קישור לתגובה שלישי, 31 מרס 2015 11:31 הוסף ע״י עדי אביר

    יונתן,

    אתה לא חבדניק?

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שלישי, 31 מרס 2015 09:44 הוסף ע״י יהונתן

    עדי

    צר לי לאכזב אותך אך אני לא שונא ערבים

  • קישור לתגובה שלישי, 31 מרס 2015 09:28 הוסף ע״י עדי אביר

    יונתן,

    ראשי המדינה גם מבקרים בכפרים ערביים ומארחים את בני המיעוט הערבי. מדוע הם אינם שותפים לשנאה שאתה רוחש לזר ולאחר? מה הם יודעים שאתה לא יודע?

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שלישי, 31 מרס 2015 04:38 הוסף ע״י יהונתן

    עדי בוקר טוב,

    אני מניח שבטח כבר ראית את הידיעה בתקשורת החרדית על ביקורו של שר הביטחון בכפר חבד. מדוע ראשי המדינה חולקים על השקפתך בנוגע לחסידות חבד. מה הם מפספסים.

    יהונתן

  • קישור לתגובה שני, 30 מרס 2015 19:16 הוסף ע״י החפץ בעילום שמו

    עדי,

    במענה על שאלותיך:

    א) ממה שאני רואה, ברוב המקרים באתר שהפניתי אותך אליו מקור הכספים המשלימים אינו מתורמים אלמוניים, אלא שמות התורמים ה"משלימים" (ובחלק מהמקרים, גם תמונותיהם) מתנוססים לעיני-כל בראש דף הבית של כל מבצע התרמה.

    ב) האתר המסוים הזה מיועד למבצעי התרמה של 24 שעות בלבד. אני חושב שמובן שגיוס כספים לבניית בניינים לוקח בדרך כלל יותר מ-24 שעות, כך שהוא נעשה בפלטפורמות אחרות. זה לא שאני מתמצה עד כדי כך בכדי להפנות אותך ואת קוראיך אל פלטפורמות אלו, אך אם אפגוש בהם, אכתוב כאן עדכון על מנת לעזור להרגיע את טרדותיך.

    עד אז, אנא קבל את ברכתי לחג חירות מכל דאגות וטרדות כשר ו(בעיקר...) שמח!

  • קישור לתגובה חמישי, 26 מרס 2015 21:02 הוסף ע״י עדי אביר

    החפץ בעילום שמו,

    ראשית הרשה לי לשבח הן את סגנון כתיבתך והן את גישתך. הלוואי וכל המגיבים באתר הזה היו נוהגים ומתנסחים כמוך.

    אני מודה לך על שהפנת אותי לאתר חשוב שעל קיומו לא ידעתי. עם זאת, בדיקת מקצת מבצעי ההתרמה הותירה אותי עם שתי שאלות:

    1. ברוב המקרים לכל תרומה קטנה התווספה תרומה מקבילה מתורם אלמוני שהכפיל, שילש ולעיתים גם כפל פי ארבעה את התרומה המקורית. מבצע התרומות של חב"ד באוניברסיטת אריזונה, לשם דוגמה, הצליח לגייס בסך הכל 36,000 דולר, מהם 9,000 דולר הגיעו מתורמים בודדים ו-27,000 דולר מתרומות משלימות. שאלת מקורם של הכספים המשלימים נשארת בעינה וייתכן שמקורם בתקציבים עלומים של ממשלת ישראל או בתרומות שמלכתחילה נועדו להשגת פטורים ממס.

    2. בכל המקרים שבדקתי הכספים גוייסו לצרכים שוטפים כך שעדיין אין לי תשובה לגבי מימונם של בתי חב"ד שנרכשו במיליוני דולרים.

    לצערי איני יכול להרגיע את עצמי ועתה, כשהתחוור לי שגובה התרומות אינו מרשים במיוחד ורובם מגיעים ממקורות אנונימיים, אני מוטרד אפילו שבעתיים.

    אסיים בבדיחה משלי:

    יתרו יעץ למשה: 'וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת. וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם בְּכָל עֵת וְהָיָה כָּל הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ וְכָל הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ הֵם וְהָקֵל מֵעָלֶיךָ וְנָשְׂאוּ אִתָּךְ.'

    'השתגעת,' אמר משה, 'איפה אמצא כל כך הרבה אנשי אמת שונאי בצע?'

    'אל תדאג,' הרגיע אותו יתרו, 'בכסף תוכל להשיג כל מה שרק תרצה.'

    עדי אביר

  • קישור לתגובה חמישי, 26 מרס 2015 19:40 הוסף ע״י החפץ בעילום שמו

    עדי,

    אין בידי פרטים על פרוייקט המימון המסויים שאליו אתה מתייחס, אך כן אוכל להציע לך הצצה לפרוייקטים דומים שאולי יוכלו להרגיע את חששותיך "שמדינת ישראל מעבירה להנהגת חב"ד סכומים מסעיפים תקציביים מוסווים היטב" או שיש "החזרים כספיים מתחת לשולחן שמלכתחילה מצדיקים את כדאיות העיסקה".

    הנני מתנצל על הטפת המוסר ואיני יודע אם אצליח לשכנעך שלא כל העולם מושחת ובעזרת אנשים טובים (ועם עזרה מלמעלה) אפשר להגיע רחוק, אך חשוב לי להגיב בכדי שלפחות תדע כי בכתיבת דברים פוגעניים כאלו אתה פשוט מכאיב לאנשים כמוני. כדאי להפנים את הדברים בעלון הזה: http://www.col.org.il/files/0.45986148614_1188774.pdf

    בנוגע לעניינו: האתר הבא מקנה שקיפות מסויימת שאליה אתה מייחל, במובן שניתן לראות בדיוק את שמו ואת סכום נתינתו של כל תורם ותורם. מקווה שתנוח דעתך ותצליח לפרגן מעט (ולא בציניות!) לרעיך חסידי חב"ד...

    https://www.charidy.com/

    אסיים בבדיחה שלא לגמרי קשורה: כתוב בתורה שארץ ישראל היא "ארץ זבת חלב ודבש". אך היכן הם החלב והדבש? מדוע לא רואים אותם? ההסבר הוא שכתוב גם שארץ ישראל היא הגבוהה מכל הארצות. לכן עם הזמן, החלב והדבר טפטפו למטה, לארה"ב.

    כל טוב!

התגובות האחרונות

המאמרים האחרונים