Skip to content

1VSDAT

רביעי, 17 נובמבר 2010 11:19

לתשומת לב ההורים והתומכים

דרג מאמר זה
(5 מדרגים)
התעלמותו של הרב גינזבורג ממכתבי דרבנה אותי להזהיר את הורי רמת אביב מפני הסכנות האורבות לילדיהם מהמיסיונרים שהרב גינזבורג שולח לרחובות ולגינות הציבוריות במטרה לפתות את ילדיהם לתוככי ישיבתו, שם הוא יוכל לשטוף את מוחם ולהציף אותם באמונות ההבל של כת פולחן האישיות שהוא מטפח.
 
 
ברמת אביב פועלת ישיבה של חב"ד שבראשה עומד הרב יוסף גינזבורג. ישיבה זאת אינה מגבילה את עצמה לשינון ולהתפלפלות ואברכיה מקדישים לא מעט מזמנם להטפת תורת חב"ד ולשידול נערים חפים מפשע להתקרב לכת המשיחית ולהפוך לאחד משפוטיה. בתחילה, המיסיונרים החב"דים רק משוחחים עם הצעירים, מתחברים עימם ונותנים להם תחושה של חשיבות ושייכות. הנערים אינם נדרשים להפוך לחסידים שוטים חלילה, הם רק מוזמנים להכנס לישיבה וללמוד קצת 'יהדות', כלומר, להחשף לשטיפת מוח שבהדרגה תשכיח מהם את כל שלמדו במסגרות החילוניות ותטמיע בהם את מסריה הקיצוניים של כת חב"ד. בסופו של דבר הנערים ינטשו את החברה העובדת והלומדת ויהפכו למדקלמי סיסמאות שישלחו לרחובות בכדי לצוד עוד נערים חפים מפשע וחוזר חלילה וחוזר חלילה.
 
בין כתלי הישיבה האברכים הצעירים ילמדו מעט יהדות והרבה חב"דיות. לעיקרי הדת היהודית הם יחשפו במשורה רבה אבל את תורת הרבי מליובאוויטש הם ילמדו לדקלם גם מתוך שינה. אט אט הם יזנחו הרגלים ישנים, דוגמת החשיבה הלוגית, ויאמצו במקומם הרגלים חדשים ומשופרים דוגמת הסגידה למשיח ז"ל וההערצה העיוורת לכל דבריו. תוך זמן קצר הם ישמחו לספר לכל מי שיקרה על דרכם שהרבי המנוח הוא איש האלוקים שמעולם לא טעה, גדול הדור כמו משה רבנו, אדם שעזר לרבבות יהודים והמלך המשיח שעוד יחזור להציל את כולנו. מספר חודשים אחר כך הם כבר יוכלו להתאים את הסיסמה הנאותה לכל טיעון שתעלה נגדם ואיש כבר לא יוכל למנוע מהם לשחזר בדיוק רב את כל המשלים הסתמיים שמציפים את כתביה של הכת ואת כל האמירות הבנאליות שיצאו מפיו של הרבי.
 
הוריהם של פרחי החסידות יתמוגגו בתחילה מנחת. מה רע אם הילד לומד קצת יהדות במקום להסתובב ברחובות, הם ישאלו. האם זה לא עדיף על סמים, משקאות חריפים והריונות לא רצויים? נרגיש יותר טוב אם הוא יגיע לאיזה חור בהודו וייפול לידיו של גורו שילמד אותו לא להתרחץ ולאכול רק חסה וכרוב? נסה להסביר להם שמהודו, בניגוד לישיבות חב"ד, הילדים עוד יכולים לחזור בשלום ומייד יסתבר לך שאתה נגוע בשנאה עצמית ואולי אפילו באנטישמיות של ממש וטוב תעשה אם גם אתה תחזור קצת למסורת אבותיך. רוב ההורים, כך מתברר, אינם מבינים את ההבדל בין דת לכת ואינם מודעים לסכנות האורבות מאחורי דלתות הישיבה. כשהם מגלים את טעותם זה לרוב כבר מאוחר מידי.
 
הבריות אוהבות להתפס למילים ולהאמין בסיסמאות וקשה להם להעלות על דעתם שישנם אנשים שמעניקים משמעויות שונות לחלוטין למושגים שאמורים להיות ברורים ומובנים לכל. לשם משל, תנועת חב"ד מתיימרת ללמד 'יהדות' אבל בפועל היא מלמדת 'חב"דיות', דת חדשה הבנויה על פולחן אישיות, מאבק בקדמה ודבקות חסרת פשרות בדעות שהעולם המודרני זנח כבר לפני מאות בשנים. חב"ד מדברת על 'אהבה' אך בפועל היא נוטפת שנאה כלפי כל מי שאינו חושב כמוה: משכילים, ליבראלים, הומניסטים, גויים, ערבים ובעיקר אלו שהם מכנים בשם 'שמאלנים'. היא מטיפה ל'קרוב לבבות' אך הכוונה היא לפרוק משפחות והרחקת הצעירים מהשפעתם המזיקה של הוריהם.
 
כמו כל כת שמנסה ללכוד נשמות רכות ומבולבלות, גם כת חב"ד חייבת לדכא את הגיונו של המצטרף החדש לפני שהיא מתחילה לשטוף את מוחו להטמיע בו את מסריה. היא חייבת לעבוד במחשכים ואסור לה לפרסם את תורתה בפרהסיה, במקום בו עלולים לקום אנשים ברי דעת שיסתמו את פיותיהם של המטיפים הבורים. כל מי שעדיין מסוגל לחשוב בכוחות עצמו, ועל אחת כמה וכמה כל מי שכבר הספיק לרכוש מעט השכלה, לעולם לא יבזבז את זמנו על רצף ההבלים שהמיסיונרים של הכת ינסו למכור לו ולכן ציידי הנפשות הללו תמיד ישאפו לנתק את טרפם מסביבתו הטבעית, למשכו לתוככי הישיבה שלהם, להשכיח ממנו את כל מחשבותיו העצמיות ולהטמיע בו טיפין טיפין את החב"דיות הקיצונית שהם מכנים בשם 'יהדות'.
 
תנועת חב"ד כולה בנויה על הערצה עיוורת לרבי מליובאוויטש, אדם שנפטר כבר בשנת 1994 ומי שהחסידים למדו להקביל עם משה רבנו ולהחשיב כגדול הדור שמעולם לא טעה וכצדיק ענק שהציל רבבות אנשים. אדם אמרנו? האם 'המלך המשיח' שעתיד למשול על עם ישראל יכול להיות סתם בן תמותה? בשר ודם אינו יכול לעלות על כס המלוכה לאחר שהוא כבר מת ונקבר אבל כאן מדובר במקרה מיוחד: ייתכן שהרבי בכלל לא מת והציבור שהתאסף ליד קברו ראה רק חזיון ותו לא או שהרבי, בדומה לחנוך בן ירד[א], זכה להלקח לשמים ולהפוך למעין 'אדוני הקטן'[1]. מה מפריע לנו להניח שהרבי נלקח למרומים ושם, במחיצת האל, הוא ממתין להבשלת התנאים שיאפשרו לו לשוב לעולם התחתונים ולמלוך על כל הארץ? זאת אמנם אינה עמדתה הרשמית של חב"ד ואף חסיד עדיין אינו מצהיר על כך במפורש אבל בל נתפלא אם בבא היום יסתבר שהמשיח ז"ל מונה בינתיים לתפקיד סגנו הבכיר של האלוהים וקיבל לידיו את האחריות הבלעדית על הזרמת החסד והדין לדרי הארץ. לא תהיה לנו כל סיבה לתמוהה אם באותה הזדמנות נגלה גם שאזנו של הרבי כרויה רק לבקשותיהם של רבני חב"ד ורק הם מסוגלים לתווך בין המאמינים לבין אדונם ומלכם שיושב במרומים.
 
הרב גינזבורג, ראש ישיבת חב"ד ברמת אביב, שולח את אברכיו לצוד בני נוער שיסכימו להניח תפילין ולקרא הצהרה קצרה בה נאמר שהרבי מליובאוויטש הוא משיח צדקנו. נערים שמתפתים להשתתף בטכס הקצר זוכים לחיוך, מילה טובה והזמנה לבא לישיבה וללמוד קצת יותר על תורתו הנצחית של העם היהודי. כשהם יוצאים מהישיבה הם כבר יודעים לדקלם את תורתו של הרבי, ובכלל זה שהארץ נמצאת במרכז היקום והשמש סובבת סביבה, שהעולם נברא לפני פחות מששת אלפים שנה, שאלוהים ברא את המאובנים בתוך הסלעים ואת האור באמצע מעופו, שבני האדם וכל מיני החיים נבראו במתכונתם הנוכחית ואף לא אחד מהם התפתח בתהליכים אבולוציוניים ושכינים, תולעים ועכברים יכולים להתהוות מעצמם, ללא כל צורך ברבייה מינית.
 
את הדעות הללו ניתן למצוא גם בספריו של הרבי מליובאוויטש וכל המרפרף בהם יגלה עד מהרה שהרבי מאמין שלמדע האמפירי אין שום תוקף ואת האמת המוחלטת והיחידה ניתן למצוא רק בתנ"ך, בתלמוד, בכתבי הרמב"ם ומן הסתם גם בכתביו שלו עצמו[2]. מכך נגזרת בהכרח המסקנה שקיים איסור חמור וגם סכנה ללמוד במכללות, באוניברסיטאות וכיוצא בהן, או כדברי הרבי:
 
הלימוד באוניברסיטאות בארץ הקודש ת"ו – מסוכן ביותר: א) הרוח והאוירה שם. ב) מעורב בחורים ובחורות. ג) דוחה את ענין הנשואין לכמה וכמה שנים. ד) עושה תהום מפרידה בין הלומדים שם להוריהם ולחכמי העדה וכו'. ה) מחדיר בלומדים את השיטה שהחוכמה האמיתית נמצאת אצל הגויים, ועל היהודים להתאמץ להיות כמותם ולחדול להיות בטלנים, וכל שהוא גויי יותר – הוא אדם משכיל יותר ומושלם יותר וכו'. ומה שאין אומרים כל זאת בגלוי ממש, כי אם ברמז קצת ובעקיפין על-ידי כל ההתנהגות שם (שמכריחה את המסקנה הנ"ל – וכמוכח מהתוצאות הנראות במוחש) מגדיל את הסכנה כמה וכמה פעמים ככה. ובפרט שבין המסבירים כל זאת בעקיפין – ישנם כאלו שבחייהם הפרטיים הם שומרי תורה ומצוות, ומגלים פני בתורה שלא כהלכה וכו'. ומביאים ראיות מן ... התורה על זה וכו'.[3]
 
בשיחה שניהלתי עם הרב גינזבורג הסתבר לי שגם מבחינתו כל ההצהרות של התנ"ך, התלמוד, הרמב"ם והרבי מליובאוויטש הם בחזקת 'תורה' ולכן אם המקורות הללו טוענים שהארץ שוכנת במרכז היקום, שכינים ועכברים יכולים להיווצר באופן ספונטני, ללא צורך בהפריה מינית, ושכל המינים נבראו באותו שבוע לפני פחות מששת אלפים שנה אין לנו ברירה אלא להתעלם מכל דבריהם של המדענים ולאמץ את כל הקביעות הללו כאמת מוחלטת.
 
האם ההורים ששולחים את ילדיהם ללוע הארי מכירים את תורתו של הרב גינזבורג? האם כל האוהדים, התומכים, המשבחים ומליצי היושר שהרב גינזבורג מצליח לגייס למטרותיו מכירים את דעותיו האמיתיות ומודעים לרצונו לטפח ולפתח כת קטנה וקיצונית שמתרכזת בפולחן אישיות, שנאת המדע ודחית הקדמה? המשיחיות החב"דית נדחתה על ידי רוב היהדות החרדית[ב] ואפילו בתוך חב"ד עצמה הוא מייצג מיעוט קטן וקיצוני[ג] ובכל זאת אנו מוצאים לא מעט אנשי שם: שרים, חברי כנסת, אנשי הון, עורכי דין, בדרנים ועיתונאים שתורמים לו את ממונם, זמנם ושמם הטוב. שיקום אחד מהם ויסביר לי מה הוא מבין מתורתו של הרב גינזבורג ואם הוא באמת מוכן לגבות את עמדותיו הקיצוניות. אם הוא מבין ומקבל את דרכו של הרב גינזבורג אין כל סיבה שלא ימשיך להזדהות ולתרום למפעלו החשוב של הרב אבל אם הספק מנקר בליבו טוב יעשה אם יחשוב קצת לפני שהוא תורם את כובד משקלו לאדם שנכנס לשכונה לא לו במטרה לגייס חיילים נוספים לכת שכבר התרחקה מרחק ניכר מהיהדות המסורתית בדרכה להפוך לדת שונה ונפרדת.  
     
לאור כל זאת יש לציבור בכלל ולהורים בפרט זכות לדעת מה בדיוק הרב גינזבורג מלמד את ילדיהם בין כתלי ישיבתו ואיזה מין ילד ייצא לבסוף משעריה. זאת אינה רק זכות, זאת גם חובה! אף הורה לא ישלח את ילדו לשחק בכביש הסואן אבל רבים אינם חוששים לשלוח את בניהם למלתעותיה של סכנה הרבה יותר גדולה, סכנת ההצטרפות לכת קיצונית שתמנע מילדיהם את הסיכוי לעמוד על שתי רגליהם, תאסור עליהם לתרום לבטחון, לחברה ולכלכלה ותכפה עליהם את הקנאות החשוכה שתרחיק אותם מהקדמה ותשניא עליהם את ההשכלה.
 
במכתבי לרב יוסף גינזבורג, ראש ישיבת חב"ד ברמת אביב, הוא התבקש להופיע בפני הציבור ולהסביר את גישת חב"ד למדע ולהשכלה. בכדי להמתיק את הגלולה הבטחתי לא לגלוש לתורות מדעיות שהוא אינו מקבל ולבסס את הדיון רק על התנ"ך, התלמוד, המדרשים, כתבי הרמב"ם וכתבי הרבי מליובאוויטש. בנוסף הצעתי לו לצרף לדיון כל בר סמכא שרק ירצה, הן מהתחום המדעי והן מהתחום התורני והבטחתי לו שאני אבוא בגפי ולא אביא עימי אף מומחה נוסף. כיוון שהיוזמה באה מצידי התחייבתי גם לממן בעצמי את האירוע ולדאוג לכל הסידורים הטכניים. כל שנדרש ממנו היה רק להביע את הסכמתו ולסכם עימי על התאריך, האולם, כללי הדיון וזהות המנחה. הרב גינזבורג ביקש להמיר את הדיון הפומבי בדיון אינטרנטי. אני הסכמתי. מאז אני ממתין לתרגיל ההתחמקות הבא.
 
 
אם אתם חושבים שטעיתי, עיוותי, השמטתי, סילפתי, שכחתי, הולכתי שולל, לא הבנתי או לא הצגתי תמונה מלאה תוכלו לנצל את מנגנון התגובות בכדי להעיר על המאמר, להפנות את תשומת לב הקוראים לטעויותיי ולהוסיף כל מידע שנראה לכם חשוב או רלוונטי. אינכם צריכים להירשם מראש ואינכם צריכים אפילו להזדהות בשמכם האמיתי. עם זאת, אודה לכם אם את ההשמצות האישיות תפנו לדף הנקרא 'תגובות כלליות', אליו תוכלו להגיע באמצעות המשבצת הירוקה הנקראת 'הפניות' שנמצאת בשמאלו של דף הבית.
 
דעותיכם חשובות לי אז אנא הגיבו למאמר ודרגו אותו. בנוסף, אשמח אם תצביעו בסקר שבדף הבית. אני חושב שצריך להפיץ ברבים את בשורת הספקנות ולכן אם המאמר מצא חן בעיניכם אנא שתפו אותו עם חבריכם ברשת החברתית אליה אתם משתייכים. לנוחיותכם, תמצאו בסוף המאמר כפתורי שיתוף שיקשרו אתכם באופן אוטומטי לכל רשת חברתית שרק תרצו.
 


עליו נאמר 'וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים' (בראשית ה:כב) והרבנים הסיקו מכך שהוא לא מת והאל לקחו אליו להמשיך את חייו בשמים.
[ב]                 
ראה המאמר 'התכתבות עם חרדי עויין'
ראה המאמר 'התכתבות עם חסיד המשמיץ'


פרקי היכלות רבתי פרק לא אות ג, מדרש כתפוח בעצי היער אות ב, מדרש אותיות רבי עקיבא השלם - אות א וכדומה
[2]                 
הרב יוסף גינזבורג ופרופסור ירמיהו ברנובר עורכים, מה רבו מעשיך ה' – המדע והטכנולוגיה של הרבי מליובאוויטש ר' מנחה מנדל שניאורסאהן, הוצאת שמיר, 2000, עמודים 397-398. (עורך הספר, הרב יוסף גינזבורג, אינו אותו רב יוסף גינזבורג שעומד בראש ישיבת חב"ד ברמת אביב).
(מתוך מענה בקשר לקליטת צעירים עולים [כנראה מגרוזיה או מבוכרה], מצילום כתב יד שנדפס בכפר חב"ד י"ג חשוון תשנ"ח, גליון 783, עמ' 11), צוטט בספרם של הרב יוסף גינזבורג והפרופסור ירמיה בסרנובר, "מה רבו מעשיך ה – המדע והטכנולוגיה במשנתו של ר' מנחם מנדל שניאורסאהן", הוצאת שמיר, 200, עמוד 299.
נקרא 2867 פעמים
למאמר הבא ולקודם: « ממה מפחד הרב גינזבורג?

השאר תגובה

אנא ודא שהינך מקליד השדות המסומנים ב-*

12 תגובות

  • קישור לתגובה רביעי, 04 ינואר 2012 12:07 הוסף ע״י מגיב באתר

    עדי,

    שאלה מעניינת, וקשה לענות עליה מכמה סיבות.
    ראשית יש לדון עד כמה הפרוספקט שמקבל המצטרף החדש לישיבת רמת אביב, שונה מהפרוספקט שתיארתי בתגובותיי.

    כמו שציינתי, לזכותם של הפלג המשיחיסטי יאמר שדוקא הם, ויותר משאר הפלגים בתנועה, יותר שקופים עם השקפותיהם לציבור ומפרסמים אותם לעיתים בצורה חסרת טאקט ובכל חור אפשרי.
    שאלתך יותר רלוונטית בפלגים היותר מתונים של התנועה, בהם לעיתים נוהגים לא לפרסם לרבים את אמונותיהם המשיחיות, ולעיתים יש נטיה ליפות דברים.

    כך שאם נדון כרגע על המועמד לחזרה בתשובה דרך הפלג המשיחיסטי שבשכונה שלך דוקא, אז מה הוא לא ידע מראש?
    האם הוא לא ידע מראש שהחבניקים סוגדים לרבי מילובאוויטש ומפרסמים תמונה שלו בכל חור?
    האם הוא לא ידע מראש שהם מאמינים שהוא המשיח?
    האם הוא לא ידע ושמע כבר ביום הראשון בישיבה שהם שרים שהוא חי וקיים?

    לדעתי אחד החלקים המרכזיים בשכנוע קשור לטיעוני מופתים,נבואות ואגרות קודש, שמשכנעים את האדם שהרבי אדם על אנושי ומכך נגזר להאמין לכל דבריו כולל לדברים הכי לא הגיוניים.

    למעשה אני לא בא להכריע באופן חד משמעי בשאלת ה"חשיפה טיפין טיפין" ואני בעצמי חוקר אותה.
    כאדם שהצטרף בעבר בעצמו לתנועה, דרך פלגים שונים שבה, אני אכן חשתי שחשיפתי היתה טיפין טיפין ועם הזמן נחשפתי לדברים יותר חריגים.
    מצד שני, אפשר לומר שצורת החשיפה שלי לתנועה קשורה אלי,לחוסר ידע הקודם שלי ולאופן שבו אני אישית בחרתי להיחשף, ועד היום אינני מוצא ראיה ברורה לקיומו של אדם כלשהו בתנועה שפעל באופן מכוון להסתיר ממני מידע ולגלות לי דברים טיפין טיפין.
    כדרכם של רבים שנחשפים לידע חדש ולומדים אותו בהדרגה, כך אני הגעתי באופן הדרגתי.

    נכון להיום אני לא מוצא הוכחות להנהגה
    רשמית המורה לחשוף ידע טיפין טיפין, לשקרים, סילופים, סודות וכיו"ב, כאלה האופיינים לכתות.
    במידה ויתגלו כאלה אשמח לשמוע.

  • קישור לתגובה רביעי, 04 ינואר 2012 11:18 הוסף ע״י עדי אביר

    מגיב באתר,

    אני שב ומודה לך על דבריך הענייניים, המועילים והמעניינים.

    עתה אמור לי: אם מועמד לחזרה בתשובה היה מקבל פרוספקט בו כתובים כל הדברים שפירטת בתגובתך, האם נראה לך שהוא היה ממהר להצטרף לכת? לי נראה שכל אדם נורמלי היה מרים את רגליו ובורח אם הוא היה מקבל מראש פרוספקט שמפרט את האמונות אותן הוא יצטרך לאמץ עם הצטרפותו לחב"ד, ואתה עוד נגעת רק במקצתם והודית שחלקם אינן מוכרות אפילו לך. את הפנטזיות רבני חב"ד מחדירים בשפוטיהם טיפין טיפין, בתחילה הם חושפים את האמונות היותר קונבנציונליות ובהדרגה הם מחלחלים את האמונות היותר חריגות והפחות סבירות.

    בתודה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה רביעי, 04 ינואר 2012 10:44 הוסף ע״י מגיב באתר

    שכחתי לענות על השאלות הנוספות:

    "אני מבין שיש כאלו שראו אותו, האם כל אחד יכול לראותו?"
    יש אנשים שטוענים שראו אותו.
    יש גם סרטון וידאו שמופץ ברשת בו טוענים שהוא הופיע בתפילה, אבל לדעתי הוא מטושטש.
    המקור של טיעוני התגלות אלה הוא בדבריהם של האנשים עצמם, ואינני מכיר התייחסות של התנועה לדברים אלה, ולא תשובה המתייחסת לאפשרות לראותו ולמי יכול או לא יכול לראותו.
    הדברים כנראה לא מוגדרים בהשקפת התנועה ומקורם בטיעוני אנשים פרטיים.

    "האם יש כאלו שמסוגלים לתקשר עימו? מה התוקף של הדברים שהם מביאים בשמו?"

    לא ידוע לי
    לא מכיר התייחסויות בנושא

  • קישור לתגובה רביעי, 04 ינואר 2012 10:27 הוסף ע״י מגיב באתר

    עדי,

    אכן הטענות השגורות בפי האברכים נגזרות מתורות יותר רחבות.
    מן הסתם הם לא נחשפו אל כולן.
    מצד שני לא מצאתי ראיה שאותן תורות מוחבאות בסוד על ידי התנועה באופן מכוון.
    כל הספרים גלויים לכל, וכל אחד מוזמן לבוא ללמוד ולשאול מה שהוא רוצה.

    כך לפחות אני התרשמתי ואני נוטה לדעה זאת כל עוד לא יוכח אחרת.

    לשאלותייך:
    אענה על השאלות על פי השקפת המשיחיסטים.
    אמנם לא למדתי הרבה זמן שם, ואינני מוסמך לדבר בשמם, אבל אתאר את הדעות שלהם כפי התרשמותי האישית:

    "מה בדיוק הסטטוס של הרבי?"
    לטענתם הרבי נשיא הדור, כמשה רבינו בדורו, ראש בני ישראל, נשמה הכללית של הדור הכוללת את כל נשמות הדור, נביא, משיח.
    תורתם החסידית גוזרת מהגדרות אלה גם הנחות נוספות על גדולתו וכוחו של הרבי.

    "אני מבין שהוא אמור להיות עדיין בין החיים, באיזה סוג של חיים מדובר?"

    לפי המשיחיסטים (בניגוד לפלגים המתונים), הרבי חי וקיים בחיים גשמיים, וכלל לא נפטר.
    על פי הבנתי הם גוזרים זאת מכך שלטענתם כל דברי הרבי הם נבואה והוא אינו טועה, וכיוון שלשיטתם מבואר/נרמז בשיחותיו במישרין או בעקיפין שהוא משיח ושהוא יחיה חיים נצחיים אזי על כרחך שהוא לא באמת נפטר וכל פטירתו אינה אלא דמיון/מעשה כשפים/אחיזת עיניים/ניסיון משמיים והוא עדיין חי וקיים.
    על דרך הסיפור עם בני ישראל במדבר שחשבו שמשה רבינו מת, וחז"ל אמרו שבא השטן והראה להם את מיתתו של משה, ואז הם הלכו לעבוד את העגל.
    הדעות בתנועה לא אחידות בעניין זה ויש גם כל מיני דעות ביניים.
    יש הסוברים שהוא נפטר אבל יכול לקום לתחיה מתי שירצה, יש הסוברים שהוא יקום בתחיית המתים וכו'.

    "היכן הוא מבלה בינתיים את זמנו? האם הוא אוכל? שותה? ישן?"
    על שאלות אלה לא חושב שיש למישהו תשובות.
    המשיחיסטים מאמינים שהוא חי.
    לגבי שאר מעשיו והנהגותיו אין ידיעה והבנה.
    אני חושב שמבחינתם הוא יכול גם לא לאכול ולא לשתות כמו משה רבינו שיכל לצום 40 יום.

    "האם יש לו סטטוס מיוחד כלפי האלוהות? מה זה 'ממוצע מתווך'? מה זה 'עצמות אינסוף' או 'עצמות ומהות'?"

    אכן לשיטתם יש לו סטטוס מיוחד כלפי האלוהות.
    סטטוס זה, כמו גם שאר ההגדרות שציינת, קשור למושגים עמוקים בקבלה שאינני יודע להבינם ולהסבירם עד תום.
    בכל אופן "עצמות ומהות" הכוונה כנראה לעצמותו ומהותו של האלוקים.
    אם נמשיל זאת לשמש, אז יש אנשים הבאים איתה במגע דרך האור שלה והשפעותיה. ויש גם את עצמותה של השמש שהיא השמש ממש.
    על פי תורת חב"ד כל נשמות ישראל מקורם בעצמותו של האלוקים.
    אין זה אומר שהאדמו"ר הוא אלוקים, ועדיין הם מבחינים בין בורא לנברא.
    הנשמה היא חלק מהאלוקים, מצב בו האלוקים נעשה נברא.
    אצל האדמו"ר שהוא נשמה כללית והוא בטל לגמרי לאלוקים אז העצמות והמהות גלויה.
    בכל אופן אלה מושגים סבוכים ועמוקים ואני גם לא יודע להבינם ולהסבירם ממש.
    ניתן להאריך הרבה בהשקפותיהם וביחסם כלפי האדמו"ר.

    לגבי מה שאמרת שעוד לא פגשת אברך שקרא את מאמריך, זה דיי מוזר, כי כזכור לי לא מעט חבדניקים (אולי לאו דוקא אברכים של רמת אביב) הגיבו והתפלמסו איתך על מאמריך.

    באשר לניתוק מהמשפחות אני נוטה להסכים איתך חלקית.
    לא מצאתי הדרכות של הרבנים שמורות לחוזרים בתשובה להתנתק.
    אדרבה, בהרבה מקרים הכיוון הוא דוקא להיות בקשר עם המשפחות ולנסות להשפיע עליהם.
    מצד שני אתה צודק שלעיתים הניתוק יכול לבוא באופן אוטומטי, כנגזרת של השינוי באורח חיים, ולעיתים כרצון להישמר מפני השפעות מזיקות או מבלבלות.
    החוזר בתשובה החבדי עובר שינוי קיצוני באורח חייו, ובכלל זה בהרגלי הכשרות,צניעות וכיו"ב, ודבר זה דורש שיתוף פעולה מצד משפחחו על מנת שיוכל להמשיך לנהל את אורח חייו בבית, לאכול שם וכו'.

    בחלק מהמקרים בהם לא יהיה שיתוף פעולה ותהיה התנגדות ההורים באמת עלולים להפסיד את ילדיהם.

  • קישור לתגובה שלישי, 03 ינואר 2012 23:04 הוסף ע״י עדי אביר

    מגיב באתר,

    אתה כותב שלא מצאת ראיה לסודות בתנועת חב"ד, ובפרט לא בפלג המשיחיסטי. לי תמיד נדמה שהסיסמאות השגורות בפי האברכים נגזרות מתורה הרבה יותר רחבה ורבים מהם עדיין לא נחשפו אל כולה. כבר שאלתי את השאלות הללו בתגובה אחרת אבל אשאל אותם גם אותך: מה בדיוק הסטטוס של הרבי? אני מבין שהוא אמור להיות עדיין בין החיים, באיזה סוג של חיים מדובר? היכן הוא מבלה בינתיים את זמנו? האם הוא אוכל? שותה? ישן? האם יש לו סטטוס מיוחד כלפי האלוהות? מה זה 'ממוצע מתווך'? מה זה 'עצמות אינסוף' או 'עצמות ומהות'? אני מבין שיש כאלו שראו אותו, האם כל אחד יכול לראותו? האם יש כאלו שמסוגלים לתקשר עימו? מה התוקף של הדברים שהם מביאים בשמו? זאת רק דוגמית קטנה של השאלות שתורתם החדשה של המשיחיסטים מעלה אצלי. האם נראה לך שיש מסמך שמציג את כל התשובות בצורה בהירה ומסודרת?

    אתה מוסיף: לא מצאתי הוכחות מספקות לנסיונות של התנועה לנתק את החוזרים בתשובה ממשפחותיהם ומשאר בעלי ידע אחרים. זה מוזר מאד. אני למשל עוד לא פגשתי אברך שקרא את המאמרים שלי - האינטרנט שלהם פשוט חסום לכל האתרים בהם ניתן למצוא דעות שונות, או בעגה החרדית-חב"דית, 'דברי כפירה'. פעם שלחתי לאחד האברכים במייל התכתבות שערכתי עם אחד הרבנים מתנועתו. כשפגשתי אותו שאלתי מה הוא חושב על ההתכתבות. 'מאד נהנתי,' הוא אמר לי, מן הסתם בחצי קריצה, אבל קראתי רק את דברי הרב ונזהרתי לא להסתכל על הדברים שאתה כתבת'.

    באשר לניתוק מהמשפחות הסיפור הוא כבר שונה לחלוטין. אני מעריך שהרב יוסי אינו מורה במפורש להתרחק מהמשפחה אך באותה מידה אני גם מעריך שהאברכים מבינים היטב שמוטב להם להתרחק מהשפעות 'מזיקות', בדיוק באותו אופן שהם מבינים שבכל התכתבות עליהם לקרוא רק את הדברים שנכתבו על ידי רבנים מאושרים.

    אספר לך סיפור. פעם אחת ראיתי יהודי לא צעיר עומד ליד אחת מעמדות הנחת התפילין של חב"ד. פנינו שנינו לאותו כיוון והלכנו כברת דרך ביחד. היהודי, במבטא שהסגיר את המסורתיות המזרחית שלו, סיפר לי שבתו ובעלה חזרו בתשובה ועברו לצפת שם הבעל החל ללמוד בישיבת חב"ד. 'לא יכולת לעשות שום דבר?' שאלתי, 'מה אתה רוצה,' הוא השיב באנחה, 'שלא אראה יותר את הנכדים שלי?' זאת רק דוגמה והיא לבטח אינה מלמדת על הכלל אבל אין לי ספק שרוב ההורים מבינים שאם הם ייצאו נגד הכת הם יאבדו את ילדיהם ונכדיהם. הרב יוסי ומרעיו אינם צריכים לעשות דבר. הם מבינים שכל הקלפים כבר בידיהם ושההורים שמתנגדים להם הם למעשה לא רק אובדי עצות אלא גם חסרי ישע.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שלישי, 03 ינואר 2012 22:30 הוסף ע״י עדי אביר

    ליטל,

    אני מכיר את ישיבתו של הרב יוסי גינזבורג רק משיחות עם אברכי הישיבה וממעט התגובות שקיבלתי על חלק ממאמריי. אני לא באמת יודע מה קורה בתוך הישיבה ואילו תהליכים עוברים על החוזרים בתשובה שמתפתים להכנס אליה. אני גם לא ממש יודע מה קורה בתוך מטחנת בשר. אני רק יודע שמצד אחד נכנסים נתחי בשר ומצד שני יוצא בשר קצוץ. באותו אופן, לישיבת החוזרים בתשובה נכנסים חברה נורמליים פחות או יותר והם יוצאים ממנה עם אותם המדים, אותם הזקנים, אותה סיכה צהובה, אותו ספר תניא ביד, אותה סגידה לרבי מליובאוויטש, אותה אמונה הזויה במלכותו, משיחיותו והמשך חייו, אותן דעות מדעיות חסרות שחר, אותה דחיה של הקדמה והמדע, אותה טינה לדמוקרטיה ולשלטון החוק ואותה שנאה לערבים, שמאלניים וחילוניים וכל שאר האנשים שאינם חושבים בדיוק כמוהם.

    אני הנחתי שרק כתות מסוגלות להפוך אנשים אוטונומיים למריונטות שחושבות, מתנהגות ומדברות בצורה זהה לחלוטין ולכן הגעתי למסקנה שהרב יוסי גינזבורג הוא אחד ממנהיגי כת פולחן האישיות שמתפתחת בתוך חב"ד. אשמח לשנות את דעתי אם תוכלי להציג לי עובדות ממשיות שסותרות את הנחותי. טוב אף מזה: אם אברכי הישיבת החוזרים בתשובה של הרב גינזבורג אינם חברים בכת הרי שהם אינם מנועים מלפגוש אותי ולענות על שאלותיי. אם את מקורבת לרב גינזבורג, אנא בקשי ממנו להתיר לאחד מאברכיו לדבר עימי באופן גלוי ונלמד כולנו את האמת מיד ראשונה.

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שלישי, 03 ינואר 2012 14:14 הוסף ע״י ליטל

    עדי מהיכן אתה מכיר את ישיבת חב"ד ואת דרכם?
    האם בעברך למדת במוסדות חב"דים או שיש לך קרובי משפחה שהתקרבו לחב"ד?

  • קישור לתגובה שני, 02 ינואר 2012 19:22 הוסף ע״י מגיב באתר

    עדי,

    אין לי כיום קשר לישיבה ואני לא מסתובב בקרבתה.
    אני גר רחוק מהישיבה ולא נמצא הרבה במרכז.
    תוכל בינתיים להעביר לי את שאלותייך כאן או באימייל, ואולי בהמשך נפגש

  • קישור לתגובה שני, 02 ינואר 2012 19:15 הוסף ע״י עדי אביר

    מגיב באתר,

    אשמח להפגש איתך ולשמוע על חוויותיך מיד ראשונה. אם אתה עדיין מסתובב בקרבת הישיבה נוכל להפגש בקלות רבה. אני גר ממש לידה.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שני, 02 ינואר 2012 18:17 הוסף ע״י מגיב באתר

    עדי,

    אני בעבר למדתי בישיבת חב"ד ברמת אביב, ואם יש לך שאלות על הנעשה בישיבה אוכל להשיב, ובצורה דיי אובייקטיבית.

    אבחר להתייחס כרגע נקודתית רק לאחת הטענות שלך:
    לא מצאתי ראיה לסודות בתנועת חב"ד, ובפרט לא בפלג המשיחיסטי.
    יאמר לזכותם של הפלג המשיחיסטי שהם דוקא מאד שקופים בהשקפותיהם, ומציגים את דעותיהם האמיתיות לכאן מאן דבעי (ולפעמים גם למאן דלא בעי)
    וכן ישמחו ללמד את תורתם לכל המעוניין, ללא קשר להשכלתו.
    אני מניח שגם לך הם ישמחו ללמד את תורתם ואם רק תרצה לבוא וללמוד הם יקפצו על ההזדמנות.

    בנוסף, לא מצאתי הוכחות מספקות לנסיונות של התנועה לנתק את החוזרים בתשובה ממשפחותיהם ומשאר בעלי ידע אחרים.
    קיום קריטריון זה הוא תנאי דיי מרכזי בהגדרות מיינד קונטרול וכתות.
    אדרבה, דוקא הכיוון שהתרשמתי הוא יותר להשאר בקשר ולנסות להשפיע על הסובבים.

  • קישור לתגובה שני, 02 ינואר 2012 17:14 הוסף ע״י עדי אביר

    יהונתן,

    אתה, בשונה מהחב"דניקים האחרים, לא מתבייש להזדהות בשמך האמיתי ולכן ראוי להתייחס לדבריך בכבוד. אנסה, אם כך, להשיב בפירוט ראוי על כל טענותיך:

    ברשותך, נעזוב לרגע אותך ואת חב"ד ונדבר על האבל העצום שירד על צפון קוריאה בהיוודע דבר מותו העצוב של קים ג'ונג איל, הרודן המוזר שלפני כשבועיים השאיר אחריו כ-24 מיליון אזרחים מתייפחים (ראה הסרטון בכתובת http://www.youtube.com/watch?v=pSWN6Qj98Iw). מדוע האבל הכבד? האם כל הצפון קוריאנים מטומטמים? האם הם אינם מבינים שתחת המשפחה השלטת צפון קוריאה הפכה לאחת המדינות העניות ביותר, המסוכסכות ביותר והמנותקות ביותר בעולם? התשובה היא - לא. הצפון קוריאנים אינם מבינים שהם הונהגו בהתמדה וביסודיות לביב שופכין שנמצא בקצהו של רחוב ללא מוצא וככל הידוע לנו רובם חושבים שמנהיגיהם יצרו עבורם אוטופיה ייחודית ששאר האומות, בקנאתן, תמיד רוצות להחריב. הם לא אימצו את הדעה הזאת עקב טיפשותם המיוחדת, הם פשוט יודעים שזאת האמת לאמיתה. כיצד הם יודעים שזאת האמת? פשוט מאד: מנהיגיהם הסבירו להם שזאת האמת ואחרי שנים רבות של שטיפת מח איש כבר לא העלה על דעתו שאולי קיימת גם אפשרות אחרת. כשכולם מסביבך חושבים את מחשבותיו של המנהיג, כשכל העיתונים מלאים בהגיגיו, כשבתי הספר מלמדים רק את משנתו, העיתונים מרחיבים על כישרונותיו והטלוויזיה מציגה רק את הישגיו לא אמור להיות לך כל ספק שאתה אכן מונהג על ידי גדול הדור שחכמתו וחזונו מצעידים אותך קדימה ומגנים עליך מכל האויבים שרוצים להשמידך.

    האויבים הללו, כך מסתבר, אורבים לך על כל צעד ושעל. היפנים רוצים לכבוש אותך ולבתר בחרבותיהם את בטנן של הנשים ההרות. הדרום קוריאנים רוצים לכבוש את מולדתך ולהפוך את בני עמך לעבדים ושפחות והשטן האמריקאי רוצה להרעיב אותך כך שיקל עליו לכבוש את מדינתך ולהשליט בה את הריקבון הקפיטליסטי. הדברים הללו הרי הם ברורים כשמש. המנהיג הרי אמר כך ואמצעי התקשורת מאמתים את כל דבריו.

    המנהיג גם אוסר עליך, לטובת העם ולטובתך האישית, להתעדכן ממקורות זרים. עיתונות חוץ, ערוצי טלוויזיה לא מפוקחים, ספרים שלא הודפסו בחסות המשטר ובראש וראשונה האינטרנט כולם משרתים את מטרותיהם של הקפיטליסטים והאימפריאליסטים המנוונים שרוצים לטמא את מחשבותיך, לבלבל אותך, לזרוע פירוד ותסיסה בגן העדן הסוציאליסטי בו אתה חי ולבסוף לכבוש אותו ולהשליט בו את מנהגיהם החולניים.

    אם ננסה לנתח את השיטה הצפון קוריאנית נגלה שהיא נשענת על ארבעה יסודות:

    1. שטיפת מח בלתי פוסקת שמתחילה כבר בגיל הינקות במסגרתה כל אזרח צפון קוריאני לומד שהמנהיג אינו יכול לטעות וכל מעשיו מכוונים לטובתו של האזרח הפשוט.

    2. פסילה טוטאלית של האחר והכפשתו בכל בזוהמה והרפש שהמנהיג וחבורתו מסוגלים להעלות על דעתם.

    3. חסימת הגישה לכל מקורות המידע החיצוניים באמצעותם השפוטים יכולים לשפוט בעצמם את מצבם ולגבש עצמם דעה עצמאית.

    4. העלמת כל אדם בעל חשיבה עצמית שמסוגל לבקר את התורה הרשמית ולהצביע על מחדליה.

    אם נסכים שכך הם פני הדברים בצפון קוריאה נוכל לבדוק את הטיעונים שהעלת בתגובתך:

    1. 'וכן כמובן מאמין שהרבי הוא המלך המשיח'. כמובן, אתה הרי גר ב'מדינת חב"ד'. האם מותר לך לחשוב אחרת?

    2. 'דבר ידוע, שבכדי ללמוד כל תחום שקיים וגם בכדי לרכוש מקצוע ו\או מיומנות, על הלומד להיענות לדרישה בסיסית המהווה תנאי הכרחי להתחלת הלימוד. דרישה זו נקראת בשפת החסידות בשם ביטול. ביטול משמעותו בפשטות היא לסמוך על המלמד, הספר או מקור ידע אחר, ולהאמין שלו יש את הידע והחכמה ללמד מחד, ומאידך להיות מוכן לקבל ולקלוט ממקור זה ולסמוך עליו ולהאמין שזהו מקור ידע אמיתי שאפשר ללמוד ממנו.'

    נו. כמובן! הרי זה מה שהרבי, המלך המשיח, המנהיג הבלתי מעורער אמר במו פיו. אתה חייב לסמוך על מקור הסמכות של 'מדינת חב"ד', רק במקרה - שוב הרבי, ולהאמין שהוא מקור הידע האמיתי ושכל דבריו הם האמת האחת, היחידה והמוחלטת. מה גורם לך לחשוב שדווקא הרבי הוא מקור ידע אמיתי ולא, נגיד, הרב שך, הרב עובדיה או כל רב אחר שחושב אחרת ואינו מסכים לדעתו של הרבי?

    האם, דרך אגב, שמת לב שאת המשפט הזה כבר לא תשמע לעולם מחוץ לצפון קוריאה, קובה וכתות חרדיות דוגמת חב"ד? באוניברסיטה, למשל, אף אחד לא יבקש ממך 'להיות מוכן לקבל ולקלוט ממקור זה ולסמוך עליו ולהאמין שזהו מקור ידע אמיתי שאפשר ללמוד ממנו'. אדרבה, האוניברסיטה היא מוקד של ניתוץ סמכויות, שבירת מוסכמות, ריבוי דעות, ליבון בעיות והעלאת סתירות. למעשה, כבר במאה השבע עשרה העולם החליט להתעלם מהסמכות הגדולה ביותר של ימי הביניים, אריסטו, ההוגה שתורתו שימשה כאבן היסוד לכל הידע האנושי ואומצה על ידי כל הדתות (בבא היום תגלה שהרמב"ם היה גם פילוסוף אריסטוטלי שניסה להטמיע את התורה הזרה הזאת בתוך היהדות). ההתנתקות מאריסטו אפשרה את פריחתו של המדע ואת יצירתו של העולם המודרני שבחסדיו אנו, וכשבעה מיליארד נפשות נוספות, מצליחים לחיות ולהתפתח על כוכב לכת קטן ודל משאבים.

    3. האם אתה באמת מאמין ש'על התלמיד להבין (באם רצונו ללמוד) שעליו להניח את ידיעותיו ודעותיו לגבי העניין בצד, ולקלוט את מה שמעביר לו מורו ולנסות ליישבו בשכלו. היפך גישה זו, למעשה, לא מאפשר לימוד אמיתי ולא מאפשר להשיג השגות חדשות באמת בערך לאלו שהיו, רק אולי במקרה הטוב לעסוק באלו שכבר נקלטו וקיימות במוח הלומד'.

    גישה זאת משררת היטב את צרכיהם של רבני חב"ד אך האם עולה בדעתך שזאת דרכו של עולם? אדם חושב חייב לעבד כל דבר שנאמר לו, אפילו על ידי הסמכות הגבוהה ביותר. עליו להצליב כל הוראה חדשה עם המידע שבידו, להעביר את המסקנות דרך מסננת הגיונו, לפתור לעצמו את כל הסתירות שנקרות על דרכו ולאמץ רק מה שנראה לו נכון והגיוני. רק אתה אחראי על מה שנכנס למוחך וחובתך לוודא שרק דברים שנראים לך נכונים והגיוניים ימצאו בו את משכנם. אל תיתן לאחרים לדחוס לשם את התובנות שמתאימות להם, תובנות שיהפכו אותך לצפון קוריאני ממושמע שחושב רק את המחשבות שמנהיגיו מתירים לו לחשוב.

    4. האם אתה בדקת, בררת וחקרת והגעת למסקנה שבתורת ה', הכל הוא 'מדויק בה בתכלית הדיוק'? האם, באותו אופן, גילית שבמתמטיקה ובפיזיקה הכל אינו מדויק בתכלית הדיוק? הנה, אתגר לי לפניך: האתר שלי מלא בדוגמאות של אמירות תנ"כיות, תלמודיות ומדרשיות שלא רק שאינן 'מדויקות בתכלית הדיוק' אלא שהן סותרות גם האחת את השנייה וגם את ההיגיון הפשוט והשכל הישר. הראה לי שאני טועה ושכל הניסוחים הם מדויקים בתכלית הדיוק ואולי גם אני אשתכנע שהתורה היא כל כך נפלאה כמו שרבניך לימדוך לחשוב.

    מילה על החסידות: את החסידות המציאו לפני מאתיים וחמישים שנה לערך. התנועה בהחלט עיגנה את עצמה ביהדות המסורתית אבל היא ייבאה לתוך היהדות כמות גדולה של חידושים והמצאות. מכאן אמור להיות ברור גם לך שלא כל מה שהחסידות מלמדת הוא בהכרח אותה תורה אלוהית 'מדויקת בתכלית הדיוק' ששבתה את ליבך.

    5. האם אתה לא מבין שהכלל 'דבר שאינו ברור לו , הרי שהחיסרון נמצא אצלו ולא בתורה עצמה, ועליו, ביגיעה ושקידה המתאימה, להשלים את החסר בעניין'. משרת רק את הרבנים שרוצים להשתלט עליך, על מחשבותיך ועל נשמתך? אני לא נגד יגיעה ושקידה, כל עוד הן אינן מדכאות את יכולתך לחשוב בכוחות עצמך, אבל אם לאחר כל המאמצים החומר הנלמד אינו ברור לך אז החיסרון הוא בחומר ולא בך. אתה לא באמת חושב שאלוהים נתן תורה כל כך מפותלת ומסובכת שאדם רגיל לא יצליח להבינה גם בלי מנות גדושות של ביטול עצמי. אם בסופו של דבר התורה לא נראית לך הגיונית אז אחת מהשתיים: או שהיא שגויה מעיקרה או שמישהו מנסה לפרשה בצורה אינטרסנטית שאינה עולה בקנה אחד עם כוונתה המקורית. היחיד שאינו אשם בכל התסבוכת הזאת הוא אתה.

    6. ישיבות חב"ד ובתי חבד אינם המקום 'אשר כל החפץ בתורת ה' מוזמן אליו'. בישיבת חב"ד אתה לא תלמד את מה שאתה מכנה בשם תורת ה' אלא מנות גדושות של חב"דיות: תניא, דבר מלכות, שיחות קודש וכדומה. זאת אינה 'יהדות'. זאת תורתה של כת חב"ד. מה שכן תעבור בישיבות חב"ד, דוגמת זאת של הרב גינזבורג, זה מסלול מסודר של שטיפת מח במהלכו תאבד את אישיותך העצמית, תלמד להתכחש לעברך ולכל מה שעד אז נחשבת לנכון וחשוב, תאמץ את המדים והסיסמאות של הכת ותרגיש שאין דבר נכון יותר מאשר להישמע לרבניך ולעשות את כל שידרשו ממך. בקיצור, מישיבת חב"ד לא תצא יהודי משופר אלא מריונטה מתוכנתת.

    7. או. קי. בא נניח שאין בתורת חב"ד שום מרכיב סודי אז תסביר לי בבקשה בדיוק מה מלמדים אותך בישיבה שלך על הרבי מליובאוויטש. הוא חי או מת? האם הוא 'נשמה בגוף'? איפה הוא נמצא עתה? מה זה 'עצמות אינסוף'? מה זה 'עצמות ומהות'? אני כל הזמן שומע רסיסים מהתורה שנבנתה סביב המשיחיות של הרבי, הייתי שמח ללמוד את התורה כולה.

    8. 'המצב הרוחני המצוי כיום' הוא בסדר גמור. למעשה, אלמלא החרדים, ובמיוחד החב"דניקים, המצב היה מצוין. נראה לך שלא? אשמח לראות על סמך אילו קריטריונים אתה קובע זאת. הקריטריונים של הרבנים שלך? הם, הקריטריונים שלהם וכל הדברים שיוצאים מפיהם אינם מקובלים עלי ולבטח שאין להם זכות להחליט מתי מותר או אסור לקרב את אחיהם בני ובנות ישראל לאביהם שבשמים, במיוחד כאשר הם משתמשים בשיטות הפסולות בהן נוקטות כל שאר הכתות ובניהן כת הסיינטולוגיה, המוניס, עדי יהוה וכדומה.

    אני אכן מאמין שהרבי לימד את החסידות שלו שיש ל'קרב' את בני ישראל ליהדות. הם יצאו לרחובות ועסקו בקירובים והוא, בסופו של דבר, נהנה מגידולה של החסידות ומתוספת הכוח, העוצמה והמשאבים שהגידול הזה הביא עימו.

    9. יש לי חבר, בחור משכיל ואינטליגנטי, שהחליט להשתתף בעסק פירמידיאלי (כל אחד מגייס אחרים שמגייסים אחרים וכך הלאה וככל שאתה גבוה יותר בפירמידה הכנסותיך גדולות יותר). בתחילה הוא רווה נחת והיה ברור לו שהוא מצא את דרכו אל העושר ולכן הוא לא הסכים לשמוע להזהרות חבריו שניסו להסביר לו שכל העסקים הפירמידיאליים הם לא יותר מאשר תרמית. זאת הייתה תרמית קטנה ולכן הנזק שנגרם לו הסתכם רק בכמה אלפי שקלים ואובדן זמן יקר. אתה נקלעת לתרמית ענקית ממנה לא תצא אלא בשן ועיין. אתה, כמוהו, לא מוכן לשמוע להזהרות של אחרים, אפילו לא של הקרובים אליך ביותר, כי כמו כל החברים בכתות גם אתה אינך מודע לכך שאתה נפלת קורבן לכת צינית שגונבת ממך לא רק את השנים הטובות ביותר של חייך אלא גם כל עתידך.

    10. ידידי, אל תיתן להם לסנוור את עיניך. חב"ד שוללת כל אמירה מדעית שאינה עולה בקנה אחד לא רק עם דברי התנ"ך והתלמוד אלא גם עם דברי הרמב"ם. כתוצאה מכך הם היום היחידים בעולם שחושבים שהשמש סובבת סביב הארץ ולא להיפך. בכל מחלוקת בין המדע לתורה הם ימהרו לפסול את המדע ולאמץ בעיניים עצומות את התורה. אתה לא חושב שזאת שנאת המדע? שיהיה. אבל תסכים שאהבה גדולה לבטח אין שם. מה שכן. כולכם באמת נהנים משירותי בריאות, תחבורה, וכו' שכולם פרי עמלם של מדענים, מהנדסים וכו' אבל אף אחד מכם אינו נותן את דעתו לכך שכל הדברים הללו מסתמכים על מדע שעקרונותיו סותרים לחלוטין את עקרונות היהדות. אם תרצה אשמח להיפגש איתך ולהסביר לך מדוע אין כל אפשרות שהמדע והאל יצליחו לדור יחד בכפיפה אחת. ומדוע, בסופו של דבר, אפילו אתם החלטתם לעצום עיין לסתירות שבין הדת למדע ולהסתמך דווקא על ממצאי המדע ולא על דברי התורה. (רק לשם הבידור, קרא קצת על הרפואה ששוקעה בתלמוד והחלט לבד בידי מי אתה מוכן להפקיד את חייך).

    11. אף אחד לא מינה את חב"ד ל'נושאי האחריות הישירה לקיום היהדות הבסיסית בין מאות אלפי/מיליוני יהודים'. למען האמת, רוב הזרמים החרדיים האחרים סולדים מחב"ד ומדרכה ואיש מהם אינו רוצה לראות את חב"ד מתעלקת על יהודים תמימים וממירה את דתם לדת החדשה שהם המציאו. האינטרנט מוצף באתרים חרדיים לא-חב"דיים. פנה אליהם ושאל אותם בתמימות מה הם חושבים על הכת שלך ועל הרבי ז"ל/שליטא לה היא סוגדת.

    12. אם אתה לא מתעייף מציטוט דברי הרבי שלכם גם אני אחזור על עצמי פעם נוספת. הרבי שלכם הוא לכל היותר הרבי שלכם וגם שכזה אסור לו להורות לכם לעבור על החוק או לנהוג בניגוד למקובל. הוא אינו הרבי שלי ודבריו, במקרה הטוב, חשובים בעיני כקליפת השום. הוא יכול להורות לכם ללכת על הכמות במקום על האיכות אבל הוא אינו רשאי להתיר לכם לפנות לילדים שלי ולנסות להמיר את דתם. הילדים שלי קיבלו חינוך ליברלי-הומאני-דמוקרטי ואני לא רוצה שיפנו אליהם, יפתו אותם במקסמי שווא בהם חב"ד התמחתה ויהפכו אותם לחברים בכת שחושבת שהרבי מליובאוויטש לא מת ומלמדת את שפוטיה לשנוא את הקדמה, ההשכלה, המדע, הדמוקרטיה ושלטון החוק.

    שאלה אחרונה לי אליך יהונתן אך אינך חייב לענות עליה אם אינך רוצה. אתה הראשון שהסכים לגלות שהוא בא מבית של מצביעי מרץ והייתי מאד רוצה לדעת כיצד הוריך קיבלו את הצטרפותך לחב"ד. האם הם השתכנעו מטענותיך? האם רבניך ניסו להרחיק אותך מדעותיהם הכופרות? השאלות הללו מרתקות אותי והייתי שמח ללמוד מה קורה במקרים של קונפליקט בין הבית לכת. אנא התעלם מהשאלות הללו אם הן נראות לך חודרניות יתר על המידה וסלח לי אם פלשתי לתחום שאינו מענייני.

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שישי, 30 דצמבר 2011 07:10 הוסף ע״י יהונתן גריברג

    בהיותי בחור שגדל בבית מצביעי מרץ, שהתקרב ונהיה חבדני"ק , ובתור אוהב של ישיבת רמת אביב והפעילות שנערכת שם וכן כמובן מאמין שהרבי הוא המלך המשיח, ברצוני לומר כמה נקודות, בהתייחסי גם לכתוב.

    דבר ידוע, שבכדי ללמוד כל תחום שקיים וגם בכדי לרכוש מקצוע ו\או מיומנות, על הלומד להיענות לדרישה בסיסית המהווה תנאי הכרחי להתחלת הלימוד. דרישה זו נקראת בשפת החסידות בשם ביטול. ביטול משמעותו בפשטות היא לסמוך על המלמד, הספר או מקור ידע אחר, ולהאמין שלו יש את הידע והחכמה ללמד מחד, ומאידך להיות מוכן לקבל ולקלוט ממקור זה ולסמוך עליו ולהאמין שזהו מקור ידע אמיתי שאפשר ללמוד ממנו. וברור היטב שככל שהלימוד ו\או ההכשרה ארוכים יותר,קשים ומורכבים יותר, תנאי זה נהיה יותר ויותר נחוץ ברכישת הנחות ומושגי יסוד, כללים שבדרך כלל גם מצריכים יגיעה ועמל התחלתי, כאשר כטבעו של כל לימוד, השכר אינו ניכר בהתלחה. ובסגנון אחר, על התלמיד להבין (באם רצונו ללמוד) שעליו להניח את ידיעותיו ודעותיו לגבי העניין בצד, ולקלוט את מה שמעביר לו מורו ולנסות ליישבו בשכלו. היפך גישה זו,למעשה, לא מאפשר לימוד אמיתי ולא מאפשר להשיג השגות חדשות באמת בערך לאלו שהיו, רק אולי במקרה הטוב לעסוק באלו שכבר נקלטו וקיימות במוח הלומד.

    דבר זה נכון על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר בלימוד בתורת ה', שכל דבר מדויק בה בתכלית הדיוק, וההתחלה של הלומד תורה צריכה להיות באופן של ביטול וקבלת עול. העניין הזה הוא מהנחות היסוד הבסיסיות בחסידות, וכמובן אצל כל לומד תורה, שעל הלומד לדעת שכאשר הוא מוצא בכל חלקי התורה, חומש, משנה, גמרא, מדרש, סוד וכו', דבר שאינו ברור לו , הרי שהחיסרון נמצא אצלו ולא בתורה עצמה, ועליו, ביגיעה ושקידה המתאימה, להשלים את החסר בעניין. ומורם מכך: דווקא גישה זו היא זו שתצליח את דרך הלומד ותנוסס את השגותיו. מובן מהנ"ל, שאין הכוונה, שעל הלומד להישאר ללא תשובות לשאלותיו, או מוגבל בידיעותיו, אדרבא להיפך הוא נכון, גישה זו היא היחידה שתאפשר לו לדעת באמת את אשר מבקש, וגם הרבה מעבר לכך.

    ישיבות חב"ד ובתי חבד זהו מקום אשר כל החפץ בתורת ה' מוזמן אליו. בהיכנסו אל בית המדרש מתאפשר ללומד להיחשף לכל תחום בתורה אשר הוא רוצה, ולמצוא וללמוד כאוות נפשו. ובאם רק לא יהיה אדם המרתיע את הבריות (מכל סיבה שתהיה) וכמאמר חז"ל דברי תורה בנחת נשמעים, בוודאי ימצא שם מרוב הלומדים הנוכחים את אלו שילמדו עמו ויסייעו לו בכל תחום אשר יחפץ כפי מיטב יכולתם.

    כל הנסיון להציג את משהו מתורת חבד או מהתורה בכלל כחסוי וסודי הנו מופרך מעיקרו עקב הנ"ל, ואיני יודע כיצד אדם בעל שכל ישר אומר דברים אלו שכן כל אחד יכול כפי רצונו לגשת ולעיין בישיבה, באינטרנט וכו'. וכיצד ניתן לטעון שאלו דברים נסתרים?

    כתוב בתורה שכל ישראל ערבים זה לזה. ובמצב הרוחני המצוי כיום, כיצד בכלל ניתן לחשוב שאברכים ובחורים בני תורה לא יעשו ככל יכולתם לקרב את אחיהם בני ובנות ישראל לאביהם שבשמים? ואיני צריך להסביר שכך מלמדנו הרבי.

    קריאת שמות כגון גנאי כגון מסיונרים וכו' וטיעונים על שטיפת מוח, לא משאירים מקום ללומד בישיבה ולאלו המכירים את הישיבה להבין את השימוש במושגים הללו, ככאלו שבאו מתוך חוסר ידיעה מוחלט מה קורה בתוך כותלי הישיבה ואדרבא, קשה שלא לחשוב שזה האומר אותם אינו שטוף מוח בעצמו שלכן כותב בצורה כה חסרת רסן.

    לגבי הטיעון ששונאים את המדע, כיצד בכלל ניתן לחשוב כך? וכי בתורה כתוב שמי שמעלה במוחו רעיון מבריק ומשתמש בו לצרכי הציבור ו/או כל שימוש שמותר ע"פ ההלכה שיש בזה בעיה? הרי כולנו נהנים משירותי בריאות, תחבורה, וכו' שכולם פרי עמלם של מדענים, מהנדסים וכו' ומי מחב"ד אומר שאלו אסורים? הרי שאמירות שחב"ד או דת היא נגד מדע הרי זה דבר מגוחך וכל השומע יצחק.

    לעומת זאת מה שכן נאמר, הוא שלימוד באוניברסיטאות וכו' שכאשר במצב מסוים ישנו סיכון שתפגע רוח יהדותו של האדם עקב רוח הסביבה וכו' ו/או על אחת כמה וכמה שכאשר הדברים מתנהלים להיפך הוראת השולחן ערוך (כדוגמת העירוב של נשים וגברים) שלדברים אלו אין כל קשר עם עצם הלימוד של התחום הנכסף ובהחלט הלימוד יכול להיעשות בצורה הנכונה, שם נאמר שמחמת בעיות אלו לימוד באוניברסיטאות הוא דבר מסוכן. והבדל גדול בין זה למה שאמרת שמישהו נגד המדע וכו'.

    בכל אופן כבר קשה לי להגיב על כל פרטי המכתב הקשה שלך המלא בדברי שנאה והשמצות, וכבר דברנו על מופרכות חלק מהם.
    כמו כן, אין כל צל של ספק שאנשי חב"ד בכל מקום שיהיו ויצליחו, נושאים את האחריות הישירה לקיום היהדות הבסיסית בין מאות אלפי/מיליוני יהודים, כגון כשרות, טהרת המשפחה, תפילין, מזוזות, שבת, מקווה, וכו' וכל דבר הקשור ביהדות בסיסית של שולחן ערוך וכמובן גם בעניינים הקשורים לזמנים מיוחדים כגון נרות חנוכה, מצות בפסח וכו'. ואיך אדם כמוך שמתיימר לדבר בצדק ואמת אומר שבחב"ד לא מתעסקים עם יהדות בסיסית או יסודות היהדות? הרי זה כ"כ ידוע ששלוחי הרבי מתעסקים עם כל זה ובהצלחה גדולה, עד שאנשים שלא היו דתיים מעולם נהפכו לשומרי תורה ומצוות באופן מלא. ומה אמור לחשוב אדם שיודע את כל זה וקורא שאתה כותב שחב"ד לא עוסקים עם יהדות בסיסית? פה אני מתחיל לשער בדעתי אולי מדוע הרב גינזבורג לא כ"כ מתיימר לדבר עמך (בהנחה שאכן זאת האמת, וסלח לי שהינני מטיל ספק עקב סגנון כל מה שכתבת).

    ובנוגע לענייו שאתה אומר בתחילת מכתבך שנראה מכך שטיעונך הוא שלא עוסקים בלימוד יהדות וכבר הולכים "לשנן משפטים ברחוב":
    מכיוון שהמטרה הגלויה היא שכל עם ישראל בע"ה ישמרו תורה ומצוות. הדרך שהרבי התווה ואני מכיר לפחות שיחה אחת (גלויה כמובן (: ) לגבי זה היא שעדיף ללכת על כמות מאשר איכות. כלומר צריך יותר להשקיע בהתפזרות לרבים מאשר להתמקד בבניית איכות אצל אלו שכבר התקרבו, ובפשטות הדבר כך מכיוון שכל אלו שהתחברו באופן בסיסי לעניין יכולים וצריכים להתעלות מחיל אל חיל בעניין האיכות עם הזמן ואכן רואים שכשרוצים מצליחים ויש הרבה העוזרים אחד לשני בכך. כלומר החשוב והדחוף ביותר הוא להגיע לרבים והאיכות בעניין הזה תגיע עם זמן ועבודה, ומכאן שמה שציינת שאנשים שלא יודעים הרבה יוצאים לרחוב הרי זה יתרון גדול ולא דבר רע. ויש עוד הרבה לדון, ועדיף שמאשר יתעסקו עמך הרבה שפשוט תנקוט בצעד שדיברנו עליו למעלה, עניין הביטול, ולבד תגיע לכל התשובות.

    בברכה

    יהונתן גרינברג

התגובות האחרונות

המאמרים האחרונים