Skip to content

1VSDAT

Open menu
חמישי, 10 פברואר 2011 19:51

ספר 'יהדות ונצרות' של הרב יהודה צבי הכהן קוק

דרג מאמר זה
(13 מדרגים)
העולם כולו היה מזדעזע אם איזה שהוא הגמון נוצרי היה מפרסם ספר בשם 'נצרות ויהדות' שמפרט את הבסיס התיאולוגי לשנאת היהודים, פוסל את קודשיהם וטוען שמבתי הכנסת שלהם נודף ריח של בית כסא. אצלנו, לעומת זאת, ספר מקביל זוכה למקום של כבוד בארון הספרים היהודי ומחברו, הרב צבי יהודה הכהן קוק, הוא אחת הדמויות הנערצות ביותר בציונות הדתית. תלמידיו של הרב קוק מכתיבים כיום את הטון בהתיישבות היהודית בתחומי יהודה והשומרון ומלבים את גלי הקנאות שמאפשרים לקיצונים יהודים לבטל את כל זכויות האנוש של האוכלוסייה הפלסטינאית, לפסול על הסף את דעותיהם ורצונותיהם של שאר האזרחים ולהתעלם כליל מחוקי המדינה ותכתיבי המשטר הדמוקרטי.     
 
 
הספר 'מנחת יהודה, הרוחות מספרות' של הרב יהודה פתיה[א] אינו היחיד שהיה צריך לגנוז בעת שהערימו את תילי הלהג על עגלתם העמוסה לעייפה של שומרי האמונים וטוב היו הרבנים עושים אם היו שוכחים מאחור גם את הספר יהדות ונצרות[1] של הרב צבי יהודה הכהן קוק (הרצי"ה)[ב]. היהודים מעולם לא ניסו להצניע את תחושת העליונות שלהם ואת הבוז שהם חשים לאחר, לזר ולשונה אבל איש מהם לא סיכם את ההתנשאות והארס טוב יותר מאשר הרצי"ה, מנהיגו הרוחני של הציבור הדתי לאומי, שהצליח לחשוף בשלושים ושבעה עמודים את השנאה היוקדת שפלחים גדולים בעם ישראל חשים כלפי הדת הנוצרית בכלל וכלפי 'אותו האיש'[ג] בפרט.
 
כרקע לשיטתו הרצי"ה מבדיל בין עובדי עבודה זרה, אפיקורסים ומינים[ד]. בעוד שהעבודה הזרה היא פעולה מעשית שאינה תלויה במצב רוחני או במחשבות פילוסופיות הרי שהאפיקורסות והמינות הם פגמים תיאולוגיים שנובעים מאמונות פסולות שאינן מתיישבות עם הראיה הדתית הנכונה. חובה עלינו להבחין בין אפיקורסות למינות, טוען הרצי"ה:
 
האפיקורסות היא העדר אמונה, חסרון באמונה. ... אבל מין הוא מצב הרבה יותר גרוע, זה מצב חיובי אחר, לעומת דבר ריק שאפשרי למלאותו. ... אפיקורסות היא מהלך מחשבה וחיים מנותק מן העולם הבא. יש כל מיני ניתוק מהנצחיות: אתאיסטים, מטריאליסטים. יש השקפות שטחיות וטפשיות כמו אצל הצדוקים שאמרו שאין עולם אלא אחד ... מי שיש לו מהלך מחשבה וחיים של ניתוק מהעולם הבא, בזה גופא הוא מנתק עצמו מן הנצח ונקרא שאין לו חלק לעולם הבא. אבל יש לו חלק בסגולת האומה הישראלית. אפיקורסות היא ניתוק מן הנצח, ולעומתה מינות היא ניתוק מעם ישראל, יציאה מכלל ישראל, והיציאה העיקרית היא הנצרות.[2]
 
אפיקורסים דוגמת הצדוקים, האתיאיסטים והמטריאליסטים מנתקים את עצמם מהנצח ובמשנה נאמר עליהם שאין להם חלק לעולם הבא[3] אבל יש להם חלק בסגולת האומה הישראלית. המינים, לעומת זאת, החליטו להתנתק מעם ישראל והוציאו את עצמן מכלל האומה. מיהם המינים הללו? לרצי"ה אין שום ספק והוא קובע 'המין שמוזכר אצל חז"ל אין זה אפיקורוס אלא הכוונה לנוצרים'.[4]
 
בימי רבן גמליאל הזקן[ה] רבו היהודים שנטו לנצרות וכיוון 'שהמינות היא הרעה היותר גדולה, צרה גדולה לנו ולעולם כולו', רבן גמליאל הטיל על שמואל הקטן[ו] לתקן את ברכה[ז] הקוראת לאובדנם של כל המינים[ח]. לברכה/קללה זאת קיימות היום מספר גרסאות, אחדות מרוככות ואחרות חריפות. לשם משל, יהודי אשכנז שחבו את ביטחונם לשליטים נוצריים לא יכלו להרשות לעצמם להשתולל יתר על המידה והם הסתפקו בנוסח מעודן יחסית:
 
וְלַמַּלְשִׁינִים אַל תְּהִי תִקְוָה. וְכָל הָרִשְׁעָה כְּרֶגַע תֹּאבֵד. וְכָל אוֹיְבֵי עַמְּךָ מְהֵרָה יִכָּרֵתוּ. וְהַזֵדִים מְהֵרָה תְעַקֵּר וּתְשַׁבֵּר וּתְמַגֵּר וְתַכְנִיעַ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה. שׁוֹבֵר אוֹיְבִים וּמַכְנִיעַ זֵדִים.[5]
 
נוסחי התפילה שפותחו באזורים לא נוצריים, לעומת זאת, אינם נוטים להקפיד על כבודם של המינים והקללה בנוסח הספרדי כבר נשמעת כך:
 
לַמִּינִים וְלַמַּלְשִׁינִים אַל תְּהִי תִקְוָה וְכָל הַזֵּדִים כְּרֶגַע יֹאבֵדוּ. וְכָל אוֹיְבֶךָ וְכָל שֹוֹנְאֶיךָ מְהֵרָה יִכָּרֵתוּ. וּמַלְכוּת הָרִשְׁעָה מְהֵרָה תְעַקֵּר וּתְשַׁבֵּר וּתְכַלֵּם וְתַכְנִיעֵם בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יָהָוָהָ, שׁוֹבֵר אוֹיְבִים וּמַכְנִיעַ זֵדִים.[6]
 
גם הנוסח הזה אינו ממצא את מלוא השטנה ונוסח ארץ ישראלי קדום שנמצא בגניזה הקהירית משלים את החסר ומציין את הנוצרים, בהפרדה מהמינים, בצורה מפורשת וברורה:
 
למשומדים אל תהי תקוה, ומלכות זדון מהרה תעקר, והנוצרים והמינים ברגע יאבדו, ימחו מספר חיים ועם צדיקים אל יכתבו. ברוך אתה ה' מכניע זדים.[7]
 
לאוזן בלתי מיומנת הקללות הללו יכולות להישמע כלא יותר מאשר ביטוי צורמני במיוחד לתסכול מצטבר אבל:
 
אם שמואל הקטן מתקן ברכה נגד המינים אין זה סתם קללנות, אלא מקורה בקודש, מפני שהם מסכנים את האומה, אחרת איך ניתן לשער שיהודים יחזרו על ברכה זו שלוש פעמים ביום ויתרגלו לקללות?! אולם מכיוון ששמואל הקטן הוא זה שתיקנה אין לדאוג – מקורה בקודש.[8]
 
עם זאת, למרות הרצון העז לראות באבדנם המיידי של כל המינים, הרצי"ה בהגינותו קבע שהדין אינו חל לגבי סתם גויים שמעשי אבותיהם בידם אלא רק על האדוקים בנצרות דוגמת אנשי רוח, תיאולוגים ופילוסופים ורק למותם יש להתפלל ולקוות שלוש פעמים ביום.[9]
 
לאחר שביסס את העיקרון שהמינים המוזכרים במקורותינו הם נוצרים וראוי לייחל לאובדנם, הרב צבי יהודה קוק מפזר עוד דעה שגויה שמפיצים יהודים יפי נפש שמתוך רצון לשמור על יחסים טובים עם אומות העולם אומרים שלא אנחנו רצחנו את ישו ושבית הדין שלנו בסך הכל מסר את 'אותו האיש' לבית הדין של הרומאים שהוציא את דינו לצליבה. ההתרפסות הזאת אינה לרוחו של הרב והוא קובע:
 
הרמב"ם לא התבייש והוא כתב 'אף ישוע הנוצרי שדימה שיהיה משיח ונהרג בבית דין'[10]. צריכה להיות חרדת קודש מפני כל מילה של הרמב"ם. אם הוא כותב בית דין, זה בית דין! בית דין של ישראל בדיני ממונות או בדיני נפשות ולא ערכאות של הגויים. וכן מפורש בגמרא סנהדרין בהשמטות הצנזורה, שנהרג בבית דין מפני שתי אשמות: א. מכשף, ב. מסית ומדיח. מכשף: בעזרת כשרונותיו המיסטיים הוא עשה כל מיני קונצים ומעשיות, ריפא חולים וכדומה. מסית ומדיח: זה עניין אחר ... הוא הסית והדיח לעבודה זרה, באמרו שהוא אלוהים או בן אלוהים או שאחרים עשו אותו לאלוהים – שם מפורט בפרטי פרטים 'בערב הפסח תלאוהו לישו והכרוז יוצא לפניו ארבעים יום קודם שהוא יוצא ליסקל על שכישף והסית והדיח את ישראל. כל מי שיודע לו זכות יבוא וילמד עליו, ולא מצאו לו זכות, ותלאוהו בערב פסח.[11]
 
הכנסיה הנוצרית אמנם החליטה להסיר מהיהודים את אשמת רציחתו של האל אבל אווירת הפיוס הבין-דתית לעולם לא תחצוץ בין הרב קוק לאמת המכוערת שהוא טורח לפזר על כל סביבותיו. כמעין מתגבר הוא מסביר:
 
במסכת גיטין הוא נקרא פושע ישראל[12], כל הנצרות היא פשיעה בישראל, מרידה בנו, בנצח ישראל, בהשראת שכינה בישראל, בתורת ישראל. בגמרא שם מסופר על אונקלוס הגר, שהיה מהמשכילים הרומאים. כשהוא החליט להתגייר, אחרי תהליך ארוך של התפתחות והתלבטות, הוא ניסה לקבל עצה מנשמות באמצעות התקשרות איתן, ספיריטיזם. ... אונקלוס עשה עוד נסיון – הלך והעלה 'בנגידא' את פושע ישראל. בנגידא, פירוש במשיכה, על ידי איזה מין מגנטיזם רוחני. מתוך השיחה התברר ש'אותו האיש', ישו הנוצרי, נידון בצואה רותחת.[13]
 
'מה פירוש צואה רותחת?' שואל הרצי"ה וממהר לענות:
 
פסולת תוססת תיאור זה מתאים בדיוק לאישיותו. ישו היה אדם מוכשר אבל מושחת ובעל דמיונות. הוא היה איש תוסס ומחוצף בעל כשרון גדול. ישו הינו 'צואה' כיוון שהוא הופרש מכלל ישראל כפסולת, 'תוססת' מפני ריבוי הכישרונות, הדמיונות והמליצות שלו. אאמו"ר זצ"ל[ט] סיפר שבילדותו כשעבר לפני בתי עבודה זרה של הנוצרים, היה מרגיש ריח סירחון של בית כסא.[14]
 
בשלב זה הרצי"ה מסביר את קורותיו של 'אותו האיש' שהיה:
 
גס רוח ובעל כשרון גדול. בתחילה פנה אל יהודים. המינים הראשונים הופיעו מכח ההשפעה שלו בדורות התנאים הראשונים בסוף תקופת בית שני.[15]
 
'במה זה התבטא בתחילה?' הוא שואל והתשובה לא מאחרת לבא:
 
בתחילה זה לא התבטא כל כך. המינים הראשונים היו יהודים 'חרדים' שהשתייכו לאמונה ועיניהם לאביהם שבשמיים. הם היו צדיקים בעלי אמונה ושומרי מצוות, רק בשלב השני, הופיעו פאולוס ועקירת המצוות. אבל אצל הראשונים לא היה זלזול במצוות המעשיות של היהדות.[16]
 
'אז מה היה החיסרון שלהם?' הוא רוצה לדעת. גם כאן התשובה חדה וברורה:
 
ריקבון והתמוטטות הקשר עם כלל ישראל דבר שנפגש קצת עם מצב של כמה יהודים השייכים לתורה ומצוות ויש אצלם רשעות כלפי כלל ישראל. זה מצב עמוק מאד של התמוטטות פסיכולוגית כלפי השראת השכינה בכלל ישראל, מה שיכול להביא תוצאה של שמד. הם הפכו ל'מינים', למין אחר של יהודי שאינו יהודי. מין חדש המנתק עצמו מכלל ישראל במובן הרוחני מתוך ריקבון מחשבתי.[17]
 
לכל דברי הלעג והבוז שהרצי"ה מרעיף על האל הנוצרי יש אישור באוצר הגאונים על מסכת ברכות שם מדובר על 'גובאי טפשאי', ביטוי שרב האי גאון מייחס ל'אותו האיש' שהיה 'גבה עיניים', כלומר, בעל עיניים רמות שהיה הולך ומשוטט ימין ושמאל. 'אותו האיש', כך מסתבר, לא היה מרכין עיניו למטה כדרך הצדיקים וזאת בניגוד לציווי התנ"כי 'וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם'[י]. בפרשנות הרבנית הביטוי 'אַחֲרֵי לְבַבְכֶם' מציין את המינות והביטוי 'אַחֲרֵי עֵינֵיכֶם' את הרהורי העבירה ולכן אנו חייבים להסיק שישו הנוצרי היה מין ששקע בהרהורי עבירה. חיזוק לאופיו הפסול של ישו, הרצי"ה מוצא גם במסכת כלה שם מסופר על נער גלוי ראש שעבר לפני הרבנים וגרם לרבי אליעזר לקבוע שהוא ממזר, לרבי יהושע לקבוע שהוא בן נידה ולרבי עקיבא לקבוע שהוא גם ממזר וגם בן נידה[יא]. אמנם, מודה הרב צבי יהודה, 'לא כתוב שם שזה היה אותו האיש אבל זה מתאים לו: חציפות וכישרונות'[18]
 
הרצי"ה מסכם את הקונטרס הקטן בקטע הבא:
 
המינות לוחמת מאז ועד הנה נגד נצח ישראל. עכשיו היא מתחילה להתמוטט. כשגולדה מאיר ביקרה בותיקן קיבל אותה ה'גלח' הזקן, והניפו דגל ישראל. איך לא התביישו מזה?! הלא זה חורבנם! בפרק חלק[יב] מסופר שמין אחד שאל את רבי אבהו: מתי יבוא משיח? והוא ענה: כשהחושך יכסה אנשים אלה, כשתתגלה הבושה של האנשים האלה, 'הנאו אינשי'[יג] שהם המשך של 'אותו האיש'.[19]
 
היהודים הם העם הנבחר והעולם לא נברא אלא עבורם ולכן הם רשאים להתנשא מעל לכל שאר העמים, לזלזל בכל שאר האמונות ולקבוע שהנצרות מתחילה להתמוטט והנפת הדגל הישראלי מסמלת את חורבנם. אין ספק שהרצי"ה האמין באמונה שלמה שכל מי שאינו משתייך לעם ישראל צריך להכיר במעמדו הנחות ולקבל באהבה את הקללות שבני העם הנבחר מרעיפים עליו. הזכות היחידה שעומדת להם, כך יש להניח, היא זכות השתיקה שכן שוו בנפשכם כיצד היו כל אוהבי ישראל רועמים אם בסידור תפילה נוצרי כלשהו הייתה מופיעה 'ברכה' האומרת 'ליהודים ולמלשינים אל תהי תקווה וכל הזדים כרגע יאבדו' או אם הגמון זה או אחר היה נזכר, ברגע של בדיחות דעת, שבעת שהוא עבר בילדותו לפני בתי כנסת של יהודים הוא היה מרגיש ריח סירחון של בית כסא. קדוש בכנסיה הוא כבר לא היה זוכה להיות וכל הסיכויים שהנושא לא היה יורד מסדר היום לפני שהאפיפיור, בלחץ הארגונים היהודיים, היה מחליט על הדחתו המיידית. כשהגויים גולשים לתיאורים לא מחמיאים זאת אנטישמיות לשמה. כשאנחנו משמיצים, מקללים ומנבלים את פינו זאת לא יותר מאשר שמירה על מסורת עתיקת יומין שניתנה לנו מפיו או ברוח קדשו של בורא העולם שפורש את סוכת שלומו עלינו ועל כל עם ישראל וירושלים אמן.
 
מבוע השנאה והארס הפרה גם את תלמידיו של הרב צבי יהודה הכהן קוק והרבנים שינקו מתורתו הובילו לימים את תנועת ההתיישבות ביהודה ושומרון ואת המרי האזרחי שגרם לקרע עמוק בין נאמני הדמוקרטיה שבחרו להכפיף את עצמם לשלטון החוק לנאמני ארץ ישראל שהחליטו להישמע אך ורק להוראות רבניהם. בין תלמידיו הרבים של הרצי"ה ניתן למנות גם את גדולי הקנאים הקיצוניים שלא התביישו להטיף לחיילים לסרב פקודה, ובכללם הרב שלמהאבינר[יד], הרב יעקב אריאל[טו], הרב משה בלייכר[טז], הרב יואל בן נון[יז], הרב חיים דרוקמן[יח], הרב צפניה דרורי[יט], הרב אליעזר ולדמן[כ], הרב דוד חי הכהן[כא], הרב שאר ישוב כהן[כב], הרב אליקים לבנון[כג], הרב זלמן ברוך מלמד[כד] והרב דב ליאור[כה]. בהשראת מורם הדגול הרבנים הללו, ורבים שכמותם, הטמיעו בלב תלמידיהם את השנאה היוקדת לזר ולאחר, יהיו אלה נוצרים, פלסטינאים, ערבים, שמאלנים, ליברלים, הומניסטים או תל-אביבים, והם אלה שהפיחו את הרוח שנושבת על גבעות יהודה והשומרון ומאיימת לגרש מלפניה לא רק את הדמוקרטיה ושלטון החוק אלא גם את השפיות היחסית שעד היום עוד הצליחה איכשהו לשמור על מדינתו היחידה של העם היהודי.
 
 
אם אתם חושבים שטעיתי, עיוותי, השמטתי, סילפתי, שכחתי, הולכתי שולל, לא הבנתי או לא הצגתי תמונה מלאה תוכלו לנצל את מנגנון התגובות בכדי להעיר על המאמר, להפנות את תשומת לב הקוראים לטעויותיי ולהוסיף כל מידע שנראה לכם חשוב או רלוונטי. אינכם צריכים להירשם מראש ואינכם צריכים אפילו להזדהות בשמכם האמיתי. עם זאת, אודה לכם אם את ההשמצות האישיות תפנו לדף הנקרא 'תגובות כלליות', אליו תוכלו להגיע באמצעות המשבצת הירוקה הנקראת 'תגובות והבעת דעה' שנמצאת בשמאלו של דף הבית.
 
דעותיכם חשובות לי אז אנא הגיבו למאמר ודרגו אותו. בנוסף, אשמח אם תצביעו בסקר שבדף הבית. אני חושב שצריך להפיץ ברבים את בשורת הספקנות ולכן אם המאמר מצא חן בעיניכם אנא שתפו אותו עם חבריכם ברשת החברתית אליה אתם משתייכים. לנוחיותכם, תמצאו בסוף המאמר כפתורי שיתוף שיקשרו אתכם באופן אוטומטי לכל רשת חברתית שרק תרצו.
 
 


[א]             
ראה המאמר 'ספר מנחת יהודה, הציונות הדתית וש"ס' (שלושה חלקים)
[ב]             
ראה הערך 'צבי יהודה קוק' בויקיפדיה
[ג]             
ראה הערך 'ישו' בויקיפדיה
[ד]             
ראה הערך 'מינים' בויקיפדיה
[ה]             
ראה הערך 'רבן גמליאל הזקן' בויקיפדיה
[ו]             
ראה הערך 'שמואל הקטן' בויקיפדיה
[ז]             
בלשון הנקייה של התלמוד המושג 'ברכה' משמש גם כתחליף למושג 'קללה'
[ח]             
ראה הערך 'ברכת המינים' בויקיפדיה
[ט]             
אאמו"ר אבי, אדוני מורי ורבי. זצ"ל זכר צדיק לברכה. הרצי"ה מתכוון לאביו, הרב אברהם יצחק הכהן קוק (הראי"ה). ראה הערך אברהם יצחק הכהן קוק בויקיפדיה.
[י]             
במדבר טו:לט
[יא]            
ראה המאמר 'רבי עקיבא ואימו של עז הפנים'
[יב]            
'חלק' - הפרק העשירי של מסכת סנהדרין בתלמוד הבבלי.
[יג]            
לשאלה מתי יבוא משיח רב אבהו ענה 'לכי חפי להו חשוכא להנהו אינשי', היינו, 'כאשר יכסה החושך את האנשים הללו' (סנהדרין צט:א) 
[יד]            
ראה הערך 'שלמה אבינר' בויקיפדיה
[טו]            
ראה הערך 'יעקב אריאל' בויקיפדיה
[טז]            
ראה הערך 'משה בלייכר' בויקיפדיה
[יז]             
ראה הערך 'יואל בן נון' בויקיפדיה
[יח]            
ראה הערך 'חיים דרוקמן' בויקיפדיה
[יט]            
ראה הערך 'צפניה דרורי' בויקיפדיה
[כ]             
ראה הערך 'אליעזר ולדמן' בויקיפדיה
[כא]           
ראה הערך'דוד חי הכהן' בויקיפדיה
[כב]            
ראה הערך 'שאר ישוב כהן' בויקיפדיה
[כג]            
ראה הערך 'אליקים לבנון' בויקיפדיה
[כד]            
ראה הערך 'זלמן ברוך מלמד' בויקיפדיה
[כה]           
ראה  הערך 'דב ליאור' בויקיפדיה


[1]          
יהדות ונצרות, הרב צבי יהודה הכהן קוק, ערך שלמה חיים הכהן אבינר, ירושלים, תשס"א (2001), ספריית חווה בית אל
[2]          
יהדות ונצרות עמ' 20
[3]          
משנה, סנהדרין י:א
[4]          
יהדות ונצרות, עמ' 16
[5]          
סדר תפילת העמידה בנוסח אשכנז
[6]          
סדר תפילת העמידה בנוסח ספרדי
[7]          
ויקיפדיה, הערך 'ברכת המינים'
[8]          
יהדות ונצרות עמ' 18
[9]          
יהדות ונצרות עמ' 22
[10]         
הרמב"ם, היד החזקה (כתב היד התימני) הלכות מלכים ומלחמות, יא:ו. מעניין לגלות שהרב קוק הרחיק עד לכתב היד התימני ולא הסתפק בנוסח המקובל של ספר היד החזקה שם התבונה גברה על האמונה וגרמה לצנזורה של הקביעה המרשיעה.
[11]         
יהדות ונצרות עמ' 28-29
[12]         
גיטין נז:א
[13]         
יהדות ונצרות עמ' 36
[14]         
יהדות ונצרות עמ' 36-37
[15]         
יהדות ונצרות עמ' 37
[16]         
יהדות ונצרות עמ' 37
[17]         
יהדות ונצרות עמ' 37-38
[18]         
יהדות ונצרות 43-44
[19]         
יהדות ונצרות עמ' 44
נקרא 13802 פעמים

השאר תגובה

אנא ודא שהינך מקליד השדות המסומנים ב-*

19 תגובות

  • קישור לתגובה חמישי, 12 אוגוסט 2021 20:27 הוסף ע״י עדי אביר

    אלימלך וינברגר,

    אם קיבלת את הרושם שבמאמר הזה הבעתי, למורת רוחם של אחרים, את נקודת מבטי ואת רצוני לפגוע במקור הכותב אז אתה צודק לחלוטין. אני תמיד מביע את נקודת מבטי ובמקרה הזה אני חושב שיש הצדקה מלאה לפגוע בגזען החשוך שכתב את הדברים הללו. אם הוא מבטא את 'דעת התורה' הרי שחובה עלינו להסיק שגם התורה היא חשוכה וגזענית.

    ברור לי שפיתחתם תילי תילים של אפלוגטיקה שמאפשרת לכם להכיל את דבריו הגזעניים של הרצי"ה אבל התירוצים שלכם אינם מחייבים אותי. אני חושב שאותו הריח בוקע מבתי כנסיות של הנוצרים ומבתי הכנסת של היהודים ואם נדמה למישהו שמאחד מהם בוקע ריח של בית כיסא עליו להסיק בעצמו איזה ריח בוקע מהשני.

    כיוון שלא התייחסת למסקנה שלי אני מניח שאתה מסכים עימה. הרשה לי לצטטה:

    'מבוע השנאה והארס הפרה גם את תלמידיו של הרב צבי יהודה הכהן קוק והרבנים שינקו מתורתו הובילו לימים את תנועת ההתיישבות ביהודה ושומרון ואת המרי האזרחי שגרם לקרע עמוק בין נאמני הדמוקרטיה שבחרו להכפיף את עצמם לשלטון החוק לנאמני ארץ ישראל שהחליטו להישמע אך ורק להוראות רבניהם. בין תלמידיו הרבים של הרצי"ה ניתן למנות גם את גדולי הקנאים הקיצוניים שלא התביישו להטיף לחיילים לסרב פקודה, ובכללם הרב שלמהאבינר, הרב יעקב אריאל, הרב משה בלייכר, הרב יואל בן נון, הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב אליעזר ולדמן, הרב דוד חי הכהן, הרב שאר ישוב כהן, הרב אליקים לבנון, הרב זלמן ברוך מלמד והרב דב ליאור. בהשראת מורם הדגול הרבנים הללו, ורבים שכמותם, הטמיעו בלב תלמידיהם את השנאה היוקדת לזר ולאחר, יהיו אלה נוצרים, פלסטינאים, ערבים, שמאלנים, ליברלים, הומניסטים או תל-אביבים והם אלה שהפיחו את הרוח שנושבת על גבעות יהודה והשומרון ומאיימת לגרש מלפניה לא רק את הדמוקרטיה ושלטון החוק אלא גם את השפיות היחסית שעד היום עוד הצליחה איכשהו לשמור על מדינתו היחידה של העם היהודי.'


    עדי אביר

  • קישור לתגובה חמישי, 12 אוגוסט 2021 18:38 הוסף ע״י אלימלך וינברגר

    בתחילת מאמרך כתבת את הפסקה הבאה:
    "העולם כולו היה מזדעזע אם איזה שהוא הגמון נוצרי היה מפרסם ספר בשם 'נצרות ויהדות' שמפרט את הבסיס התיאולוגי לשנאת היהודים, פוסל את קודשיהם וטוען שמבתי הכנסת שלהם נודף ריח של בית כסא. אצלנו, לעומת זאת, ספר מקביל זוכה למקום של כבוד בארון הספרים היהודי ומחברו, הרב צבי יהודה הכהן קוק, הוא אחת הדמויות הנערצות ביותר בציונות הדתית. תלמידיו של הרב קוק מכתיבים כיום את הטון בהתיישבות היהודית בתחומי יהודה והשומרון ומלבים את גלי הקנאות שמאפשרים לקיצונים יהודים לבטל את כל זכויות האנוש של האוכלוסייה הפלסטינאית, לפסול על הסף את דעותיהם ורצונותיהם של שאר האזרחים ולהתעלם כליל מחוקי המדינה ותכתיבי המשטר הדמוקרטי."

    רפרפתי במהירות על כל המאמר, אבל נקודת המבט שלך מעיקרא היא קצת לא מדוייקת, והרשה לי לשנות במקצת את זווית הראייה שלך.

    ראשית, אתה צודק, ואם באמת היה איזשהו הגמון שהיה כותב דבר שכזה - מה שנקרא, מעשה שהיה, מרטין לוטר ודומיו וכו', ואכן דבר זה חרה ליהודי העולם, ולעוד כמה צדיקי אומות העולם, אבל ככלל לא נאמר רבות על כך.
    אתה מדבר על בית המדרש של הרב קוק ובנו וכן תלמידיהם.

    על מנת להתייחס לדבריך אחלק את דברי לשניים.
    הראשון היחס של הרבנים הללו לנצרות.
    והשני היחס של הרבנים לנוצרים.

    בהתייחסותם של הרבנים אל הנצרות נכללות האמירות הרבות והמפורטות שפירשת זו כאן.

    אך בנוגע לחלק השני, לא ציטטת ולו חלק קטן.. (ממליץ לקרוא את עבודתו של פרופ' אביעד הכהן - נצרות ונוצרים בעיניים רבניות בעת החדשה: מהרב קוק ועד הרב עובדיה יוסף).
    אכן הרב חושב כך על הנצרות - וכן לא רק הוא חושב כך, רבים וטובים, בעצם רוב רובה של היהדות הרבנית מגדירה את הנצרות כעבודה זרה - ובשביל להשלים את החסר, ישנם עשרות רבות של מצוות הקשורות בשירוש, גידוע וסילוקה של עבודה זרה מארץ ישראל ומהעולם. החל מהתורה שבכתב - ואת דבריך אתה צריך להפנות כלפי ריבונו של עולם.

    אך, הרב קוק בוחר בהתייחסו לנוצרים עצמם דווקא בגישתו של המאירי שפסק שמשום שהם גדורים בגדרי הדתות ויש להם מצוות בין אדם לחברו וכן מערכת משפטית מסודרת על כן השיב הרב קוק שאפשר להשיב אבידה לגוי - "כבר בארנו על אבדת עובדי אלילים שאינו חייב עליה ולא סוף דבר שאינו צריך להשתדל עליה בהחזרתה אלא שאף אם הגיעה לידו אינו חייב להחזיר בפירוש אמרו ומצאתה דאתא לידיה משמע ואעפ"כ לא נאמר אלא אבדת אחיך והוא כל מי שהוא גדור בדרכי הדתות" כך אמר המאירי. ומוסיף הרב קוק - וכך כתב באגרות הראיה א, עמ' צט:
    "ובשום אופן ועניין אין צדקה לשום אומה בעולם להגביל זכויות חברתה, בלא תכלית נשגבה כללית. על כן צדקו מליצי ישראל בתביעתם "הלא אב אחד לכולנו" לבד מה שהעיקר הוא כדעת המאירי שכל העמים שהם גדורים בנימוסים הגונים בין אדם לחברו הם כבר נחשבים לגרים תושבים בכל חיובי האדם".
    וגם ניכר מכאן שהרב הולך כשיטתו של הרמב"ם כהתייחסותו לתופעה עצמה של הנצרות - לא בנוגע להלכה, אלא כתופעה.
    וכך כתב בהלכות מלכים, י':
    "אף ישוע שדימה שיהיה משיח ונהרג בבית דין כבר נתנבא בו דניאל... וכי יש מכשול גדול מזה שכל הנביאים דיברו שהמשיח גואל ישראל ומושיעם ומקבץ נדחיהם ומחזק מצוותן וזה גרם לפזר ישראל בחרב ולפזר שאריתם ולהשפילם ולהחליף התורה ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי ה'. אבל מחשבות בורא עולם--אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי, ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו--אינן אלא ליישר דרך למלך המשיח, ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד... כיצד: כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח, ומדברי התורה ומדברי המצוות, ופשטו דברים אלו באיים רחוקים, ובעמים רבים ערלי לב; והם נושאים ונותנים בדברים אלו, ובמצוות התורה--אלו אומרים מצוות אלו אמת היו, וכבר בטלו בזמן הזה, ולא היו נוהגות לדורות. ואלו אומרים דברים נסתרות יש בהם, ואינן כפשוטן, וכבר בא משיח, וגילה נסתריהם. וכשיעמוד המלך המשיח באמת, ויצליח וירום ויינשא--מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם, ושנביאיהם ואבותיהם הטעום".
    והרב קוק עצמו כתב דבר שיש בו מן הדמיון לעניין זה, וכך הרב כתב בערפילי טוהר:
    "הפירות של הדעות והמידות של העמים המתחנכים בתרבותה, מעידים על עצמיות פנימותה, ואין כל כוחה כי אם בניצוצי הקדושה הגנובים שלה מתוך אוצר ישראל החי, שהיא פולטתם קמעה קמעה, עד אשר תער נפשה לגמרי, חיל בלע ויקיאנו, מבטנו יורישנו אל. ואז ישמש הניצוץ הקדוש שנבלע כל כך בגוים ככלי אין חפץ להתעורר להעיר לב עמים רבים, להפוך להם שפה ברורה לקרוא בשם ה' אלקי ישראל".


    לסיכום -
    אכן, הרב ורבנים אחרים דיברו על בתי עבודה זרה, ובתי תפלתם (תרתי משמע), דברים קשים.
    כנגד אמונתם ובעיות האמונה הקשות של הנצרות מדברים עוד רבים אחרים. כנגד ההסתה הפרועה שנעשית ונעשתה על ידי הגויים כנגד היהודים בהיסטוריה הרחוקה והקרובה. וכן כנגד גניבת זהותו של עם ישראל.
    על כל אלו פונים הרבנים כנגד הנצרות.

    אך יחסם אל הנוצרי הקטן בעצמו אינה פוגענית. ההפך, היא מדגישה שהוא 'גר תושב' המעלה הגבוהה ביותר לה זכאי לא יהודי. וזאת משום שיש לו ערכים של בן אדם לחברו.

    בקיצור.
    אפשר לפגוע. ואפשר לעמוד על נקודה.

    בדבריך כאן, הבעת למורת רוחם של אחרים את נקודת מבטך ואת רצונך בפגיעה במקור הכותב, מבלי לעיין כפי הצורך בעניין ונראה מכח כך שהסתכלותך וכן כתיבתך הייתה פגועה מעיקרה.

  • קישור לתגובה רביעי, 16 דצמבר 2015 22:42 הוסף ע״י עדי אביר

    מיכאל,

    דיון תאולוגי אינו אמור להסתמך על מציאות היסטורית אלא על העקרונות הנצחיים והבלתי משתנים שהוכתבו על ידי אל זה או אחר.

    אם השנאה לנוצרים נובעת מאירועים היסטוריים מדוע הרבנים מוצאים לנכון ליטול לעצמם את תפקיד השונאים הראשיים? הנוצרים התנכלו לכל עם ישראל ולא רק לשומרי האמונים ולכן יש להפקיד את השנאה בידי המוסדות הנבחרים, שמן הסתם יבססו את העויינות לנוצרים על מחקר היסטורי של ממש ולא על דלות הידע וההבנה של החרדים והדתיים.

    מאידך, אם השנאה מתבססת על עקרונות תיאולוגיים אזי לרבנים יש זכות מלאה לשאת טינה כלפי כל מי שדתם מחייבת אותם לשנוא ולי יש זכות מלאה לפסול בבוז דת ששונאת ומשפילה את בעלי האמונות האחרות.

    אני גם שולל גם את הנטייה של הדתים והחרדים להאשים את כל העולם באנטישמיות. איני טוען חלילה שכולם אוהבי ישראל גדולים אבל כל מי שמגלגל את עיניו ומתעלם מהעובדה שאנחנו מחזיקים עם אחר תחת כיבוש כבר כמעט חצי מאה אינו יכול להלין על מי שפוסל את הנרטיב שלו ומאשים אותו בגזענות .

    קשה לי לשכנע את אלו שחושבים שאנחנו טליתות שכולן תכלת אבל להערכתי כבר מזמן זנחנו את המוסר האנושי והתחלנו לדבוק רק במוסר האינטרסנטי שהדת היהודית המציאה לכבודנו. היהדות מציבה את המזוקנים בפסגת הפירמידה האנושית ודורשת משאר היהודים להישמע להם ומשאר אומות העולם לקבל את פילפוליהם המוטים כתורה מסיני. העולם הנאור סולד מאיתנו לא משום שהוא אנטישמי אלא משום שאנחנו, בגיבוי רבנים חסרי מוסר, הגדשנו את הסאה.

    לרבנים נדמה שהמוסר היהודי והפרשנות שלהם לכתבי הקודש מחייבים את כולם. הרבנים טועים. את המוסר שמחייב את אומות העולם ניתן למצוא ב'הכרזה לכל באי עולם על זכויות האדם' ואם תקרא את ההכרזה הזאת תבין מדוע אנחנו לא מוסריים בעיני העולם ומדוע רוב הדברים שאנחנו עושים בשטחים הכבושים אכן ראויים לגינוי.

    את ההכרזה, עליה חתמה גם מדינת ישראל, תמצא כאן:

    http://www.1vsdat.org/index.php/2010-07-21-07-51-46/2011-04-23-12-55-44/2012-02-09-14-05-11/item/935-%D7%94%D7%94%D7%9B%D7%A8%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%9B%D7%9C-%D7%91%D7%90%D7%99-%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D-%D7%91%D7%93%D7%91%D7%A8-%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9D

    עדי אביר

  • קישור לתגובה רביעי, 16 דצמבר 2015 00:46 הוסף ע״י מיכאל גרינברג

    עדי שלום
    ראשית אבהיר שאני נגד הכללות ואיני מטיף לשנאת הנוצרים ואף הרצי"ה ותלמידיו אינם מטיפים לכך. הויכוח הינו תיאולוגי והוא מתבסס על המציאות שהייתה בשטח במשך 2000 שנות גלות. נכון הוא שהאפיפיור יוחנן פאולוס השני הגיע לישראל וביקש סליחה וצריך לקבל את הסליחה הזו ולא לדחות אותה. נכון שיש נוצרים אוונגליסטים ואחרים התומכים בקיומה של מדינת ישראל ואין להתעלם מכך. אולם לצערי האנטישמיות ממשיכה לפעפע ואף מתחזקת בלבוש חדש של אנטי ישראליות, ובתמיכתם של מליוני נוצרים באירופה המעדיפים את הנרטיב הפלשתיני על הנרטיב היהודי. ואל תטעה לחשוב שמדובר על ביקורת לגיטימית בלבד על מדיניות כזו או אחרת של מדינת ישראל. האו"ם בתמיכתן של מדינות נוצריות רבות ממשיך להתעלם באופן בוטה מכל העוולות הנוראיות בעולם, רצח עמים שלמים ובתוכם קהילות נוצריות, רצח הומוסקסואלים, רצח ואינוס נשים ועוד ועוד - רק הסכסוך הישראלי פלשתיני עומד בראש מעייניו של האו"ם כשכמובן תמיד האשם מופנה כלפי ישראל. זוהי אנטישמיות באיצטלה הומאנית והיא נעשית בתמיכה של מדינות נוצריות רבות.
    כך שלצערי הרב, על אף רוחות של פיוס הנושבות מהותיקן השנאה עדיין מבעבעת ואף צפה מעל פני השטח.
    לכן, המשוואה שאתה מנסה לייצר שאנחנו שונאים אותם וזה כבר לא הוגן בזמן הזה, לצערי איננה נכונה ואף מעוותת את המציאות.

    שלומות.

  • קישור לתגובה שני, 14 דצמבר 2015 21:23 הוסף ע״י עדי אביר

    מיכאל,

    איני מבין את טענתך. אני הראתי במאמר שהרצי"ה נטף שנאה לנוצרים והשפיל את דתם. מהי עמדתך? שמגיעה להם השנאה וההשפלה בגלל שהם עשו לעם ישראל דברים איומים ונוראים? האם לשיטתך עלינו לשנוא את הנוצרים לנצח ולהשפיל אותם בכל הזדמנות?

    מדינת ישראל קמה ומתקיימת בזכות תמיכתם הפוליטית והכספית של נוצרים. מדוע שלא נירק להם בפנים על כך שהם משתייכים לדת שפעם התנכלה למאמינים בדת ישראל.

    האיבה ליהודים לא נוצרה בחלל ריק. בתחילת ימיה של הנצרות הכנסייה הייתה גוף חלש ונרדף והיהודים נמנו על אלו שהתעמרו בה. בהמשך היהודים תמיד שירתו את האצולה המדכאת והעושקת וחלק ניכר מהשנאה שההמונים חשו לאדוניהם דבק גם בעושי דברם היהודים. באותם הימים דווקא ההגמונים והחשמנים היו אלו שלרוב הגנו על היהודים מפני האספסוף שרצה להיפרע מהם.

    כמוך, איני רוצה להיכנס בשלב זה לוויכוח ארוך אבל התמונה אינה כה פשוטה כפי שאתה מנסה להציגה. בכל מקרה, אנחנו חיים במאה העשרים ואחת ועידן היריבות הדתית כבר חלף עבר לו. ראוי שגם הציונות הדתית תירגע ותפסיק להבאיש את ריחנו בעולם שאינו חושב כמו הרצי"ה ואינו רואה את עצמו ראוי להכפשותיו.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שני, 14 דצמבר 2015 18:17 הוסף ע״י א. מינצקובסקי

    מיכאל גרינברג,
    ההתעלמות אכן צורמת. אבל האם יש מסקנה?
    לאור זאת שהנוצרים עשו את כל הדברים החמורים האלה, מה זה אומר על היהודים ועל זכויותינו המוסריות?

  • קישור לתגובה שני, 14 דצמבר 2015 15:29 הוסף ע״י מיכאל גרינברג

    שלום
    יש לי לא מעט הערות לתוכן ולצורת הדברים כפי שכתבת אותם במאמרך אך אין לי המזמן להתווכח על כך. צורמת במיוחד התעלמותך המוחלטת מכך שהנוצרים הם הם אלו שתפשו את עצמם כמחליפו של העם היהודי ועלינו להיות במקרה הטוב מושפלים ובמקרה הגרוע נרצחים, בשם אידיאולוגיה זו חווה העם היהודי בכל אירופה במשך מאות בשנים מאנטישמיות, מעלילות דם, ממיתות משונות וכו'.
    אתה שואל אותנו ואת עצמ מה היה קורה לו הגמון נוצרי היה מחבר תפילה נגד היהודים וכו' מה היה קורה? שאלה מוזרה כיוון שדברים חמורים בהרבה עשו הגמונים וחשמנים לעם היהודי בכל הדורות ואין פוצה פה ומצפצף.

  • קישור לתגובה שני, 07 נובמבר 2011 14:50 הוסף ע״י עדי אביר

    ממן,

    הקריטריון ל'לכלוך' אינו מצוי במישור החרדי/חילוני אלא במישור העובדתי. את כל מה שאני אומר אני מנסה לגבות באסמכתאות מהימנות ולכן אם דברי נשמעים לך כמו הסתה או לכלוך מוטב שתשים מראה מול פניך ותבדוק טוב את העובדות עליהן אני מסתמך.

    באשר לנסיון להגדיר אותי כמי שקובע ואינו שואל: זה נכון רק בחלקו. לאחר שאני עורך מחקר ומפרסם אותו בתוספת אסמכתאות מפורשות אני אכן קובע, אף שאם תשים לב תגלה שבניגוד לרבנים אני מסייג את דברי בביטויים דוגמת 'נראה לי', 'כך אני חושב' וכדומה. בנוסף אני מצרף לכל מאמר חדש (טרם הספקתי לטפל במאמרים היותר ישנים) בקשה לתקן אותי אם טעיתי, עיוותתי וכדומה. מה זאת אם לא בקשה ללמוד ולשמוע? למרבה הצער, כל החרדים, בדומה לך, רק מאשימים אותי בהאשמות מהאשמות שונות, דוגמת היותי גזען ואנטי-דמוקרטי (שני מושגים שנראה לי שגם אתה וגם הם אינכם מבינים לאשורם) ושולחים אותי ללמוד את האמת בישיבה, אצל רבנים מוסמכים או באתרי אינטרנט חרדיים. המהדרין גם מציעים לי הצעות דוגמת 'להתחפר מבושה בארון' ואף גרוע מכך.

    אולי במקום כל זאת פשוט תלמד אותי את האמת ותראה לי היכן בדיוק טעיתי. מה יכול להיות קל ומועיל מזה? הבא לי אסמכתאות תנ"כיות, תלמודיות או מדרשיות שמוכיחות בעליל שאני לא מבין על מה אני מדבר ואם אשתכנע אני מבטיח לתקן את מאמרי ולא לחזור על טעותי. משום מה עד היום כל החרדים שהגיבו לאתר רק שצפו וזעמו אבל איש מהם לא הואיל להתעמת איתי בצורה רצינית. אולי תרצה אתה להיות הראשון? בחר לך איזה מאמר שרק תרצה, סתור את דברי ולמד אותי את האמת. אם תעשה זאת לא יהיה מאושר ממני.

  • קישור לתגובה שני, 07 נובמבר 2011 12:37 הוסף ע״י ממן

    עדי,
    אותי למדו שאדם ששואל שאלה, רוצה תשובה.
    אדם זורק עליך אבנים, לא רוצה תשובה.
    אתה "כותב מאמרים" אתה לא שואל אתה קובע!!!!
    בנוסף ההתבטאויות שלך מראים כמה אתה מעוניין לשמוע!!!

  • קישור לתגובה שני, 07 נובמבר 2011 12:35 הוסף ע״י ממן

    מה שיפה אצלך זה שכאשר אתה מלכלך זה סביר זה אמת זה נכון...
    אבל אם חלילה אומר כמה מילים על החילונים אני מסית מלכלך וכו'...
    בכל התגובה שלך אני רואה כמה אתה גזען ואנטי דמוקרטי הייתי מציע לך להתחפר מבושה בארון ולא לבייש את עצמך שוב ושוב.

  • קישור לתגובה ראשון, 06 נובמבר 2011 23:40 הוסף ע״י עדי אביר

    ממן,

    מצטער. לא זוכר מתי נאלמתי דום ואכלתי את ליבי מבושה. אם אתה מתכוון לתגובתך הקודמת אז אתה יכול להרגע. לא נגעת בציפור נפשי ונראה לי שתגובתו של 'עובר אורח' הראתה לך את המשקל שאנשים קצת פחות מתלהמים מייחסים לדבריך.

    באשר לחוסר האונים שלכם: ידידי הרווחתם ביושר את רוב הטענות כלפיכם. איני מדבר על השמצות דוגמת 'סוטים', 'פדופילים' ו'עבריינים' (שלמיטב זכרוני, חוץ מאשר במאמר על דודי זילברשלג, בו אני מדבר על הסטיות שהחרדים אוהבים להסתיר, לא תמצא באף אחד ממאמרי) אבל אני בהחלט עומד מאחורי כל מי שמתאר אותכם כעניים וסרבני עבודה. זאת אינה השמצה אלא מסקנה מתבקשת מכל הסטטיסטיקות הממשלתיות. למשל, הנתונים מראים שההכנסה הממוצעת לנפש במגזר החרדי משתווה להכנסה הממוצעת לנפש במגזר הערבי אלא שהערבים לא מקבלים את כל התמיכות ההיסטריות שחברי הכנסת של ש"ס ודגל התורה מצליחים להשיג עבור המגזר החרדי. בדומה, רק חצי מהגברים במגזר החרדי טורחים לצאת לעבודה וחלק גדול מאלו שכבר עובדים לפרנסתם מרויחים את לחמם במוסדות שממומנים על ידי תמיכות ממשלתיות. כל השאר מעדיפים לבלות את זמנם בישיבות וכוללים שממומנים על ידי הציבור ולהתפרנס מתמיכות וקצבאות. בימים אלה אני כותב מאמר שיקרא 'האיש הרזה שסוחב על גבו את החרדי העצל' וכשהוא יתפרסם, בלווית נתונים של הממשלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, תיווכח גם אתה שהציבור החרדי לא רק שאינו תורם את חלקו לכח העבודה (שלא לדבר על השירות הצבאי) אלא שהוא גם יונק מהמדינה תקציבי ענק שהיו יכולים לפתור הרבה מהבעיות שיש לנו במערכות הבריאות, החינוך, הדיור, כיבוי האש וכדומה.

    באשר לציטוטים מהמאמרים שלי: אני עומד מאחורי כל הדברים שפרסמתי ואיני חושב שהם פוגעניים יותר או 'מלכלכים' יותר מההתייחסות לחילונים / שמאלנים / ציונים וכו' שאני מוצא בכל האתרים החרדיים, ובכללם אתר 'ככר השבת' האהוב עליך. אדרבה, בניגוד לאתרים החרדיים אני לא זורק הצהרות ממרומי ההר ואת כל דברי אני מנסה לגבות בציטוטים מהמקורות וגורמים מוסמכים אחרים. אם בכמאה וחמישים מאמרים שכתבתי הצלחת למצוא שבעה ציטוטים של מה שבעיניך נראה 'לכלוך תקשורתי' אז אני מרגיש שלא חרגתי מגבולות הסביר, ביחוד לאור העובדה שהביטויים 'חרדי גאה' ו'עבדקן' אינם ביטויי גנאי וה'חוליגן האלים' אליו התייחסתי הוא דוד המלך שאת קטלוג פשעיו גיביתי במספר רב של ציטטות תנ"כיות.

    כיוון שעברת לדבריך על כל האתר שלי אני מציב לך אתגר: מצא היכן אני מסלף את האמת ואומר דברים שאינם משתמעים במפורש מהמקורות שאני מביא. אני מודה שאיני מייצג את הדעה הרבנית שהתפתחה אחרי המאה השמינית לספירת העמים אבל הראה לי היכן התנ"ך, התלמוד או המדרשים סותרים את דברי. כשתיכנס לנושא תגלה שהדברים אינם כה פשוטים והאתר אינו כה 'מלא שטויות' כפי שנדמה לך.

  • קישור לתגובה ראשון, 06 נובמבר 2011 22:20 הוסף ע״י ממן

    עדי,
    אני פשוט מתמוגג מהנאה
    אני עברתי על כל האתר ואני מוכרח לציין שהדבר היחיד שאתה תבין, זה השפה בה השתמשתי.
    מהיות וכל עניין לוגי יש לך תשובה אמנם מטופשת ומתחמקת אבל תשובה, אבל אם אני נוגע בציפור נפשך אתה נאלם דום אוכל את הלב מבושה, אני חושב שמותר לך לטעום מה זה 'חוסר אונים'!!!
    חוסר אונים זה כאשר ציבור שלם מותקף בתקשורת יום ולילה בהתבטאויות 'גרועות' יותר ממה שאמרתי לך 'פעם אחת', אלא 'מליון פעמים' ואין לו אפילו אפשרות להגיב (כמובן שהתגובה משוחדת)לא פלא שאח"כ רואים שונאי דת כמוך וכמו הדומים לך!!!
    תאר לעצמך שכל היום היו מדברים בתקשורת על כך שהאנגלים סוטים, פדופילים, עבריינים, עניים, לא עובדים, מה היו אנשים חושבים על האנגלים?? וכי יש לאנשים חופש בחירה לחשוב אחרת??!!
    להלן ציטוטים של לכלוך תקשורתי "היוצאים מפיך" כל הציטוטים הם בהעתק הדבק:
    ...היום המדינה מחזיקה על כתפיה, במימון ישיר ובסבסוד עקיף, את האלמנטים ה"לא-יצרניים" במגזר החרדי ואין ספק שהמעמסה מתחילה להיות כבדה מנשוא...
    ..לחשוף את פניה המכוערות של היהדות..
    ..והחרדי הגאה..
    ..לא קשה להבין לנפשו של החרדי הגאה...
    ..לאינספור הסטיות שהעולם החרדי אוהב להשתיק ולהצניע..
    ..עבדקן יהודי..
    האם יעלה על הדעת שחוליגן אלים שמעולם לא ויתר על אף פשע נתעב יכול לצאת זכאי בבית דינם של הרבנים?
    עוד כמה קישוריות שמקורם בתקשורת:
    http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%95%D7%98-%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%AA%D7%94-%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%95%D7%9B%D7%97%D7%99%D7%9D-%D7%AA%D7%99.html
    http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%A4%D7%99%D7%92%D7%95%D7%A2-15.html
    http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%9D-5.html
    http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%A1%D7%AA%D7%94-%D7%A0%D7%92%D7%93-%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A8%D7%A9%D7%AA.html
    http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%A9%D7%98%D7%A8%D7%A1%D7%9C%D7%A8-%D7%A9%D7%99%D7%A7%D7%A8-%D7%91%D7%A9%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A8-%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%A8-%D7%94%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%9D.html
    http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%96%D7%94-%D7%9E%D7%94-%D7%A9%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%9B%D7%A9%D7%94%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%99%D7%9F-%D7%9C%D7%90.html
    http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%A1%D7%AA%D7%94-1.html

  • קישור לתגובה ראשון, 06 נובמבר 2011 20:41 הוסף ע״י עובר אורח

    ממן,
    יש גם פסיכולוגים שמטפלים בדלוזיות של אנשים שחושבים שהם מדברים אל אלוהים. האם סבלת לאחרונה מהסימפטום הזה?

    ואפרופו אונס, האם הרב מוטי אלון נגע בך במקום אסור? אתה יכול לספר כאן.

  • קישור לתגובה ראשון, 06 נובמבר 2011 20:34 הוסף ע״י עדי אביר

    ממן,

    האמת היא שאני לא זוכר מה קרה לי כשהייתי קטן, זה היה כל כך מזמן. השאלה היא מה יהיה איתך כשתהיה גדול. חבל שאתה מבייש את עצמך בתגובות שאינן מגובות בשום הסבר. נראה לי שאתה עוד אחד מאותם המאושרים שיודעים בדיוק מה נכון ומה לא, מתי משהו הוא הגיוני ומתי הוא רק דבר שטות.

  • קישור לתגובה ראשון, 06 נובמבר 2011 18:37 הוסף ע״י ממן

    עדי,
    יכול להיות שאנסו אותך כשהיית קטן
    מהיות ויש פסיכולוגים שמטפלים בזה מצויין חבל שאתה מבייש את עצמך באתר שלם מלא שטויות.

  • קישור לתגובה ראשון, 06 נובמבר 2011 00:09 הוסף ע״י עדי אביר

    דוד,

    מצטער. לא מצליח לרדת לסוף דעתך. אם תפרט קצת אשמח להשיב לך.

  • קישור לתגובה שבת, 05 נובמבר 2011 23:50 הוסף ע״י דוד

    עדי,
    איך אתייחס לסוטה ורוצח??
    הרי אסור לזלזל!!
    אגב מהו ההבדל מבחינתך בין הסתה, לבין חופש הביטוי?

  • קישור לתגובה שבת, 05 נובמבר 2011 22:33 הוסף ע״י עדי אביר

    אתי גרוס,

    אני כנראה לא מכיר את ההיסטוריה טוב כמוך אבל קשה לי להזכר בהתנכלויות מהותיות של 'נוצרים' בבני עם ישראל שהתרחשו במהלך 300 השנים האחרונות. הנאצים אמנם עשו בנו שמות אבל אין לראות זאת בקונטקסט של נצרות מול יהדות ובאותו אופן גם את פרעות חמלניצקי אין לייחס, לטעמי לפחות, למישור הדתי דווקא. מאידך, נוצרים רבים בהולנד, אנגליה וארה"ב תמיד גילו פתיחות וידידות לעם היהודי וגם היום נראה לי שאנו חבים את תמיכתה של הגדולה בידידותינו לא רק ללובי היהודי בארה"ב אלא בראש ובראשונה לתמיכתם הבלתי מסויגת של נוצרים אוונגליסטים שמצליחים לכפות את אהדתם לישראל על הקונגרס, ובאמצעותו גם על הבית הלבן. בכל מקרה, כשם שאת ממליצה לי ללמוד קצת על הנצרות בהיסטוריה של עם ישראל הייתי ממליץ גם לך להתעמק בנושא, לא בספרות הרבנית שתמיד מורידה כל נושא לרמתו הפרימיטיבית ביותר אלא בספרות מחקרית רצינית שתראה לך שאת יחסי הנוצרים והיהודים באלפים השנים האחרונות לא ניתן לסכם במשפט פשטני אחד או שניים.

    כיוון שהתמונה היא מורכבת ומסובכת מי שצריך להתבייש הוא הרב צבי יהודה שהחליט להשתלח, בצורה המונית, שטחית, בוטה ומזלזלת לא רק בנוצרים באשר הם אלא גם בעיקרי אמונתם ובאלוהיהם. לרב צבי יהודה מותר כמובן להאמין במה שהוא רק רוצה אבל אסור לו לזלזל ולהוזיל את אמונותיו של האחר, ביחוד לאור העובדה שכמיליארד וחצי אנשים בחרו לאמץ את הדתות הנוצריות, להתכנס באתרים שבקרבתם משפחת קוק חשה ב'ריח סרחון של בית כסא' ולסגוד למי שהרצי"ה ודומיו מכנים מכשף, מסית ומדיח, גם רוח, גובהי טפשאי, חצוף ואולי אפילו ממזר ובן נידה.

    מתי כבר תבינו שחלק לא מבוטל מהשנאה כלפיהם היהודים הרוויחו ביושר בזכות אנשים כמו הרב צבי יהודה הכהן קוק שרואים בעצמם את נזר הבריאה ותכלית היצירה ומחשיבים את עצמם לטהורים יותר, קדושים יותר ונעלים יותר מכל שאר האנושות. תסתכלו על תחושת העליונות שהמוסלמים הקיצוניים אימצו לעצמם ותבינו איך אתם נראים בעיניהם של אנשים שלא מוכנים להציב את הרבנים בפסגת הפירמידה האנושית. כשם שאתם שונאים את הערבים בכל נימי נפשכם כך יש גם כאלה שסולדים מדעותיכם הפרימיטיביות והגזעניות, אותן כה הטיב לבטא רבכם הנערץ.

  • קישור לתגובה שבת, 05 נובמבר 2011 21:31 הוסף ע״י איתי גרוס

    תתבייש לך על הביקורת הזולה והפוגעת הזו ברב צבי יהודה.
    אני אישית קראתי את הספר.
    רק מי שלא מכיר את הנצרות ולא מבין מה עומד בבסיסה ומה עשתה לנו בכל ההיסטוריה יכול לדבר כך.

    ממליץ שלפני שאתה מגדף רב מנוח וגדול בישראל - תלמד קצת על הנצרות בהיסטוריה של עם ישראל.

    אולי אז תזכה לענווה ותבין יותר את הנושא.

התגובות האחרונות