Skip to content

1VSDAT

Open menu
רביעי, 06 יוני 2012 00:29

מכתב פתוח למר יהורם גאון

דרג מאמר זה
(5 מדרגים)
יהורם גאון, ללא כל ידע או הבנה אך עם הרבה רצון לעזור לחבריו מ'קפה איינשטיין', החליט לנצל את הבמה שהרדיו הממלכתי מעמיד לרשותו ולהשוות את תושבי רמת אביב, שמתנגדים לחבדניקים שמנסים לפתות את ילדיהם, עם הנאצים שסירבו להכניס יהודים לחנויותיהם. מידי שבוע בשבוע מר גאון טורח להבליט את ראייתו הפשטנית ואת צדקנותו המתחסדת אבל הפעם הוא עבר את הגבול ועליו להתנצל בפני הנהלת קניון רמת אביב ובפני כל תושבי השכונה על שהוציא את דיבתם רעה.
 
 
מר גאון הנכבד,
 
אכן נאמר 'אורח לרגע רואה כל פגע' אבל מסתבר שאין פתגם מקביל שמחייב את האורח גם להבין את מה שהוא ראה. לי אישית ברור לגמרי מדוע זמרים צריכים לנפנף הצידה כל מחשבה חולפת שעלולה לפגוע בשטף זמרתם אבל תמיד הנחתי שבתום השיר הם שבים ומפעילים את מוחם. מסתבר שטעיתי וישנם כאלו שמצליחים לשמור על ראש מרוקן ממחשבות גם שנים רבות לאחר שגמרו את קריירת השירה שלהם, שאם לא כן כיצד ניתן להסביר את המתקפה הגסה והבוטה שלך על תושבי רמת אביב, מתקפה שמתבססת לא רק על חוסר ידע וחוסר הבנה אלא גם על חוסר רצון להסיק את המסקנות הברורות ביותר מעובדות גלויות ונראות לעיין?[א]
 
אבקשך להקשיב לפנינים שהפקת בתוכנית 'גאון ברדיו' מתאריך 1.6.12 ולאחר מכן אודה לך אם תנסה להבין את הנמשל במשל הבא:
 
 
שדרן פשטני ופופוליסטי שבמקרה, או בכוונה תחילה, הזדמן לקניון מסוים במערב התיכון של ארצות הברית, נגיד במרכז העיר מילווקי שבמדינת ויסקונסין, ראה מאבטחים שמונעים מגבר שחור להיכנס בשערי הקניון. השדרן, שממילא אוהב לגלוש לצדקנות מתחסדת, מיהר לנצל את תוכנית הרדיו שלו בכדי לספר לאומה האמריקאית שהוא אישית היה עד לאירוע בו במרכז קניות גדול ומפואר בעיר מילווקי, אותו נוהגים לפקוד כל תושבי העיר, שומר מנע את כניסתו של אדם רק בשל היותו שחור. לשאלתו, ולשאלת עוד אנשים שהתגודדו סביב לכניסה הראשית, שלא ראו בעין יפה את ההתנהגות הבוטה וגסת הרוח כלפי כהה העור, ענה השומר שזאת הוראה ישירה של הנהלת המקום שאינה רוצה שהאדם הזה ייכנס כיוון שמראהו ולבושו גורמים לקונים אי-נוחות בשעה שהם רואים אותו.
 
השדרן המשיך לספר את מאורעות אותו היום: 'הייתי שם כעד ראייה. נדהמתי כשראיתי את שחום העור עומד ומתווכח עם השומר בכניסה ומבקש ממנו להיכנס פנימה, אך האחרון עצר בעדו. בעוד שאחרים נכנסו באופן חופשי, מכהה העור נמנע חופש התנועה שניתן לכל השאר. שאלתי את השומר: "למה?" והוא ענה: "אני רק ממלא הוראות". שמעתם טוב? הוראות של הנהלת הקניון. קניון בלב מילווקי! ההוראה לא לתת לאנשים כאלה להיכנס ניתנה כי הם גורמים לסועדים לאבד את תאבונם. כל הכבוד להנהלת הקניון ששומרת בקפדנות על התיאבון של הסועדים.'
 
הידיעה שבמילווקי אוסרים על שחורים להיכנס לקניונים כי הם מקלקלים את תאבונם של הסועדים עשתה לה כנפיים ועד מהרה שוחרי-טוב מקצועיים מכל רחבי ארה"ב החלו להרים קול זעקה ולדרוש מהציבור להחרים את הקניון. הקריאות הללו לא כל כך השפיעו על תושבי מילווקי, שידעו מניסיונם שבקניון זה נוהגים לבקר בחופשיות גברים ונשים מכל צבעי הקשת, אבל אנשים שלעולם לא היו מצליחים למקם את ויסקונסין על המפה קפצו על הסקופ והחלו לנגח את 'הגזענים' הלבנים ולדרוש שהם יטופלו ביד קשה וייענשו במלוא חומרת הדין.
 
בעוד התקשורת עדיין מנסה לחגוג על חשבונם של הלבנים מדושני העונג, שאינם מוכנים להתחכך במי שצורתו ולבושו פוגעים בתחושותיהם העדינות, הסיפור כבר התחיל לגווע ולהתנדף. בבירור קצת יותר יסודי התברר שהנהלת הקניון מעולם לא אסרה את הכניסה על איש זולת תימהוני אחד שנהג לעצור עוברים ושבים, להטיף להם על הגאולה המתקרבת ולהפציר בהם לרדת על ברכיהם ולהתפלל למחילת הגואל. מסתבר שחוץ מכמה אדומי צוואר שגדלו על ברכי האמונה הנוצרית, אותה הם מעולם לא ממש הבינו, רוב באי הקניון, לבנים, שחורים, אדומים, צהובים וחומים כאחד, נהגו להתלונן בפני הנהלת הקניון ולבקש ממנה שתסיר מדרכם את המיסיונר המוזר שתמיד מנסה לעצור אותם ולהוריד אותם על ברכיהם.
 
ההנהלה פנתה למטיף כהה העור מספר פעמים וביקשה ממנו להפסיק להטריד את המבקרים, היא אף הציעה לו לשכור חנות שבתוכה הוא יוכל להתפלל במחיצת כל מבקר שיחפוץ בכך, אבל המטיף התעלם מכל בקשותיה והמשיך להטריד את הקונים ואת באי המסעדות ובתי הקפה. לבסוף, לאחר שכל ניסיונותיה כשלו, לא נותרה להנהלה כל ברירה והיא הורתה שלא להכניסו לתחומי הקניון, ההחלטה הגיונית וסבירה במיוחד לאור העובדה שבעקבות המטיף הזה כבר החלו להופיע מיסיונרים נוספים: אבנגליסטים, מורמונים, סינטולוגים, חסידי הכומר מון, עדי יהוה, מוסלמים, רקדני הארי קרישנא, מתרימי חיל הישע ומין הסתם גם כמה חבדניקים עם התפילין והכיפות שנושאות את הכיתוב 'יחי אדוננו ורבנו המלך המשיח לעולם ועד'[ב]. הקניון, כך הסבירה ההנהלה, נועד לקניות ובילויים ואין לערוך בו בזאר של אידיאולוגיות מתחרות. את אלו יש להוציא לרחוב הפתוח שם, בכפוף לחוק הרוכלות, כל אחד רשאי למכור ולשווק איזה מוצר שרק עולה על דעתו.
 
ועתה לעובדות: רמת אביב סובלת כבר מספר שנים מכת פולחן אישיות מיסיונרית שמנסה 'לחָבֶּ"ד' את בני הנוער בשכונה. הכת הזאת, שמוקדה הוא בישיבת החוזרים בתשובה שהרב יוסי גינזבורג הקים בשכונה במימונם של גבירים דוגמת יהודה מיטלמן ושלמה קליש מנסה 'לקרב' אליה צעירים מבולבלים שמסתנוורים מהחום המלאכותי שחברי הקבוצה למדו להרעיף על המועמדים הפוטנציאלים ונמשכים לרוחניות המזויפת שהמיסיונרים למדו להקרין על כל התמימים שבסביבתם.
 
החב"דניקים ברמת אביב מטפחים את פולחן האישיות של הרבי מליובאוויטש וכל נער שמתפתה להיכנס לישיבתם לומד עד מהרה שהרבי לא מת והוא עתיד להתגלות ולחזור אלינו כמלך ומשיח. בהמשך הנערים עוברים שטיפת מח שהופכת אותם למעריצים מושבעים של הרבי ז"ל/שליטא ומטפחת בהם את ההתנגדות לציונות, לקדמה, למדע, לדמוקרטיה, לשלטון החוק, לשמאלנים, לחילונים, לערבים ולכל שאר האנשים שאינם חושבים בדיוק כמוהם. השפוטים שנופלים ברשתו של הרב גינזבורג הופכים עד מהרה למיסיונרים נלהבים שיוצאים לארוב לבני נוער בחורשות, ליד שערי בתי הספר ובקניון רמת אביב. המיסיונרים הללו מאתרים צעירים במצוקה, רובם נערים דחויים שנמצאים במשבר מסוג זה או אחר, מתקרבים אליהם, מעניקים להם תחושות שייכות וחברות בלתי מוכרות, מפתים אותם לתוככי הישיבה ומשכנעים אותם ללמוד תורה מפי מומחים שתוך זמן קצר מצליחים לשטוף את מוחם ולהפכם למריונטות חסרות כל כושר שיפוט שמדקלמות את סיסמאות מנהיגיהן וממלאות אחר כל הוראותיהם.
 
קניון רמת אביב מונע כניסה משני מיסיונרים מוכרים בלבד וזאת לאחר שהוא ביקש מהם מספר רב של פעמים לא לעסוק בפעילות מיסיונרית בתוך שטח הקניון. כל שאר החרדים נהנים מאותו היחס לו זוכה כל מבקר אחר שבא לקנות או לבלות ואם היית טורח לשוטט בין החנויות היית מגלה הרבה מאד חובשי כיפות ובכללם גם חרדים רבים ואף לא מעט חבדניקים.
 
שני המיסיונרים מנועי הכניסה, דרך אגב, מצאו דרכים לעקוף את הבדיקות הביטחוניות ולמרות כל מאמצי הנהלת הקניון הם ממשיכים להטריד את המבקרים והקונים. מסתבר שבעלי חנויות בעלי לב יהודי חם (ובעיקר בעלי 'קפה איינשטיין' שלהערכתי רקחו את כל הפרשה וניצלו אותך, ייתכן אף שבידיעתך ובתיאום מוקדם איתך, בכדי להכפיש את הנהלת הקניון[ג] ולהציגה כשונאת חרדים) נוהגים לעזור למיסיונרים לחמוק מעונשם של אנשי הביטחון והם מכניסים אותם לתוך הקניון דרך הדלתות האחוריות של בתי העסק. באמצעות תרגיל המבריק הזה אוהבי ישראל הללו לא רק מפירים את התחייבויותיהם החוזיות אלא גם מסכנים את כל מבקרי הקניון שמפקידים את ביטחונם האישי בידי אנשי הביטחון המוסמכים. למעשה, אם הנהלת הקניון לא היית שמה קץ לתופעה היא הייתה פוגעת בביטחונם של המבקרים[ד], עוברת על הוראות החוק והנחיות המשטרה ומסכנת את רישיון העסק שלה. 
 
הרשה לי לשאול אותך שאלה נוספת: האם לשיטתך גם לי, ולשאר תימהוני עמנו, מותר להסתובב בקניונים ולהטיף לאידיאולוגיה החביבה עלינו או שזכות זאת שמורה רק לאלו שמתחפשים לסבא שלי ומדקלמים סיסמאות חסרות כל משמעות? שווה בנפשך את התמונה הבאה: אני עומד באמצע הקניון, מדקלם את הכרזת העצמאות של מדינת ישראל ומזמין את העוברים ושבים לנופף בדגל כחול לבן. מימיני עומד אזרח ערבי שמנסה לשכנע בני נוער לקרב את מצחם לשטיחון קטן ומאחורי מקפצת חבורת ברסלבאים שרוצה לסחוף את העוברים ושבים למעגל הרוקדים. ההמולה מפריעה לשלושת המזוקנים עוטי השמלות לחלק את הקמעות שברשותם והם מתחילים לפסוע לכיוונם של חניכי 'הנוער העובד והלומד' שהגיעו לקניון בכדי להסביר מדוע תנועתם עדיפה על תנועת 'השומר הצעיר' שחניכיה תפסו חזקה על המבואה הצפונית כבר בשעת הצהריים. הצפיפות בשדרה המרכזית מאלצת את שתי המתרימות של עמותת 'היכל מרגלית' לברוח לקומה השנייה שם איש, זולת שלושת המתרימות של עמותת 'אוהל רבקה', אינו מפריע להן לעוט על המסכנים שעדיין לא הספיקו לנוס על נפשם. האם כך צריכים להיראות הקניונים במדינת ישראל או שאת זכות ההטרדה יש לשמור רק לחסידי חב"ד?
 
על מנת שלא תיפול בפח פעם נוספת אני ממליץ לך לצפות בעיון בסרטון הורים, שימרו על הילדים שלכם מהמיסיונרים שאורבים להם. לאחר שתצפה בסרטון, אמור לי אם אתה מסכים שאברך שמאמין שהשמש מסתובבת סביב הארץ[ה] ינסה לפתות את הנכדים שלך בעת שהם יושבים לתומם בתוך קניון סגור. מפאת צנעת הפרט אני לא מפרסם סרטונים אחרים בהם רואים את החבדניקים מניחים תפילין על ילדים בני שלוש עשרה וארבעה עשרה וגם אם אפרסם סרטונים אלה המאמץ יהיה לשווא. תושבי השכונה רק יתרגזו על כך שהרשויות מתעלמות מהחוק שאוסר לפנות לקטינים מאחורי הגב של הוריהם בעוד שהחסידים והמתחסדים שוב יקראו לי אנטישמי ויצעקו במלוא גרונם שזאת מדינה יהודית וכולנו צריכים להניח תפילין בדיוק כפי שהאל שברשותם ציווה על כולנו.
 
עתה הרשה לי להמליץ לך גם על הסרטונים הבאים:
 
סרטונים שמתעדים את מעלליו של החבדניק מנוע הכניסה לקניון:
 
מיסיונרים בקניון רמת אביב, סרטון מדכא עם סוף טוב (ראה חמש דקות אחרונות של הסרטון)
 
 
 
 
 
 
סרטונים שחושפים את מקצת אמונותיה של הכת:
 
 
 
 
סרטון שמלמד על היחס של תושבי רמת אביב כלפי המיסיונרים:
 
 
בנוסף לא תינזק אם תקרא מספר התכתבויות מהן תוכל ללמוד על יחסה של חב"ד לציונות ולמדינת ישראל:
 
 
 
 
ולבטח רק תעשיר את הבנתך אם תקרא גם את המאמרים הבאים:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
להערכתי, לפני שהפרשה הזאת תצא מכל פרופורציה, עליך להתנצל בפני הנהלת קניון רמת אביב ותושבי שכונת רמת אביב על שהשוות את מלחמתם במיסיון החב"די עם ההתנהגות האנטישמית שהייתה נהוגה בברלין הנאצית. בנוסף, נראה לי שעליך לפנות לאתרים שפרסמו את דבריך הפוגעים ולהעמיד גם אותם על טעותם.
 
 
בברכה,
 
עדי אביר
 
 
אם אתם חושבים שטעיתי, עיוותי, השמטתי, סילפתי, שכחתי, הולכתי שולל, לא הבנתי או לא הצגתי תמונה מלאה תוכלו לנצל את מנגנון התגובות בכדי להעיר על המאמר, להפנות את תשומת לב הקוראים לטעויותיי ולהוסיף כל מידע שנראה לכם חשוב או רלוונטי. אינכם צריכים להירשם מראש ואינכם צריכים אפילו להזדהות בשמכם האמיתי. עם זאת, אודה לכם אם את ההשמצות האישיות תפנו לדף הנקרא 'תגובות כלליות', אליו תוכלו להגיע באמצעות המשבצת הירוקה הנקראת 'הפניות' שנמצאת בשמאלו של דף הבית.
 
דעותיכם חשובות לי אז אנא הגיבו למאמר ודרגו אותו. בנוסף, אשמח אם תצביעו בסקר שבדף הבית. אני חושב שצריך להפיץ ברבים את בשורת הספקנות ולכן אם המאמר מצא חן בעיניכם אנא שתפו אותו עם חבריכם ברשת החברתית אליה אתם משתייכים. לנוחיותכם, תמצאו בסוף המאמר כפתורי שיתוף שיקשרו אתכם באופן אוטומטי לכל רשת חברתית שרק תרצו.
 


[א]             
אם שכחת, תוכל לשמוע שוב את הדברים שאמרת בתוכנית 'גאון ברדיו' מתאריך 1.6.12.
 
[ב]             
שלא ישמע מכך שאני כורך את כולם בחבילה אחת. ברור גם לי שכל האחרים טועים ורק חב"ד מחזיקה באמונה הנכונה ובאמת האחת, היחידה והמוחלטת.
[ג]             
לבעלי 'קפה איינשטיין' יש סכסוך עסקי עם הנהלת הקניון שדורשת מהם לעמוד בהתחייבויותיהם החוזיות. פרשת החב"דניק מסורב הכניסה פוגעת בתדמיתו של הקניון ובעלי בית הקפה קיוו שבאמצעותה הם יצליחו לסחוט מההנהלה יותר ויתורים. החשד מתגבר כשמסתבר שבעת שאיש הביטחון מילא אחר ההוראות שניתנו לו ומנע את כניסתו של המיסיונר המטריד הזדמנו למקום גם צלמת מסתורית, גם אחד ממנהלי קפה איינשטיין, גם איזה גברתן אלים וגם פטרון ותיק של בית הקפה, השדרן המפורסם יהורם גאון.
[ד]             
כן, אני יודע, מדובר סך הכול בחב"דניק תמים שלעולם לא יפגע בזבוב אבל אף אחד לא הסמיך את בעלי קפה איינשטיין לקבוע עבורי מי מהווה סכנה ביטחונית ומי לא וזכותי לדרוש שכל הנכנסים יעברו בדיקות על ידי גורמים שהוסמכו לכך ולא על ידי אנשים שמעולם לא הצליחו להפגין בפני ולו קמצוץ של שיקול דעת.
נקרא 35812 פעמים

השאר תגובה

אנא ודא שהינך מקליד השדות המסומנים ב-*

17 תגובות

  • קישור לתגובה ראשון, 29 מאי 2022 21:24 הוסף ע״י עדי אביר

    Hgby,

    אני מניח שרצית להגיד 'אשר לא יקבל לעולם את האמת ממי שאמרה'. זה לא נכון. אני מוכן לקבל אמתות ממי שאמרן ובתנאי שאשתכנע שהוא קיים ושהוא יודע על מה שהוא מדבר. במקרה שלנו אני לא מאמין שהאל שתואר בתנ"ך באמת קיים ואני יודע בוודאות שאלו שניסו לפרש את דבריו הסותרים והמבולבלים לא ידעו על מה שהם מדברים.

    אדרבה, נסה להוכיח לי שהאל שלך קיים ושבדבריו יש ולו קמצוץ של אמת. אם תצליח אולי אסכים לאמץ את האמת שלך.


    עדי אביר

  • קישור לתגובה ראשון, 29 מאי 2022 19:45 הוסף ע״י Hgby

    ידע לקוי והבנה קלוקלת
    אתה פשוט שקרן אשר לא יקבל לעולם תאמת מימי שאמרה

  • קישור לתגובה שישי, 28 ספטמבר 2018 17:54 הוסף ע״י עדי אביר

    מאיר,

    אתר רציו אינו מפריך דבר. הכותבים בו סתם תוקפים בגסות כל דעה שאינה תואמת את אמונתם. אני לא היחיד שנמצא בקו האש שלהם וגם אחרים, ובכללם מומחים בתחומם, זוכים לחוות את השתלחויותיהם הלא מבוססות.

    כשאתה רוצה לסתור את בר פלוגתך עליך להביא ציטטוטים שסותרים את דבריו שנלקחו מהמקורות עליהם הוא הסתמך. אני מבסס את טיעוני על התנ"ך, התלמודים והמדרשים. אתר רציו מגיב בהשמצות, נסיונות גימוד, והצהרות פסקניות שמגובות, לכל היותר, בידע לקוי והבנה קלוקלת. אני לא זוכר שהם הביאו אי פעם סתירה מהמקורות עצמם.

    אילוצים אישיים מונעים ממני להגיב עתה להבלים חסרי השחר שהם מפיצים אבל כבר התחלתי לכתוב את תגובותיי לדבריהם ואפרסמן ברגע שאוכל. כשתקרא את תגובותיי תבין שאתר רציו לא עשה ממני קציצות ובמקום זאת הוא עשה צחוק מעצמו ומהדת עליה הוא מנסה להגן.

    בכל אופן, אם שבעת די והותר מויכוחים עקרים ורוויי דמגוגיה לבטח תרצה להפנות את ההטרלות שלך לאתר אחר. אני לא באמת מתרגש ממגיבים שמתביישים להזדהות בשמם המלא ולכן אם אתה מסוגל להפריך את דבריי - הפרך אותם. לעומת זאת, אם אתה מסתמך על 'הפרכות' כביכול של חרדים שברוב המקרים אינם מסוגלים להבין את טיעוניי - אנא קח את מרכולתך לאתר רציו. אני מבטיח לך ששם יעריכו מגיב כמוך.

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שישי, 28 ספטמבר 2018 15:30 הוסף ע״י מאיר

    "עד היום רבים התרברבו ביכולתם לסתור את כל דבריי אבל איש מהם לא עשה אפילו את הצעד הראשון ורובם הסתפקו בתקיפת מטרותיי, מוגבלויותיי והמבנה הפסיכולוגי שלי. קדימה, רכוש לך זכות ראשונים בכך שתראה לי בדיוק איפה אני טועה"

    דמגוגיה במיטבה, קצת יומרני, לא?

    כדאי לקרוא באתר "רציו" של ערכים שעשים ממך "קציצות", מוזר שלא שמת לב לכך עדיין, כמובן שאתה מתעקש לעמוד בטענותיך המופרכות שאין נתמכות בשום ביקורת חיצונית או שיפוט חיצוני כלשהו, אז כיצד בדיוק ניתן להפריך את דבריך? אני באופן אישי קראתי מאמרים לא מעטים שלך אני חושב שבאופן כללי אתה די מגזים ומבלבל במוח, (סליחה על הביטוי), יש אמנם טענות שאכן ראויות להתייחסות ולתשובה מעמיקה, אך אתה מנפח אותן בלי פרופורציות, וחוסם את עצמך בפני קבלה של כל תשובה רצינית שאינה עומדת בקריטריונים שבדית מלבך, יבושם לך.
    אני בכל אופן שבעתי די והותר מויכוחים עקרים ורוויי דמגוגיה.
    אגב, בשורה משמחת למדי, בגיגול פשוט הנושא את השם "עדי אביר" מקבלים מיד הפניות לאתר הנ"ל המפריך את דבריך, אוי לאותה כלימה. חוששני שאתה נופל כפרי בשל לידיהם של המחזירים בתשובה.

  • קישור לתגובה שישי, 11 ינואר 2013 15:08 הוסף ע״י עדי אביר

    משה,

    אני שלחתי מסר אישי ליהורם גאון ולא קיבלתי כל תגובה. ניסיתי ליצור קשר עם אמנון יצחק אבל הדרך היחידה להתקשר אליו היא דרך האתר שלו ולאתר ניתן להיכנס רק לאחר שרוכשים מינוי.

    לעומת זאת, יש לי ניסיון עשיר דווקא עם איש התנועה שלך, הרב יוסי גינזבורג ראש ישיבת חב"ד ברמת אביב. עם הרב גינזבורג נפגשתי פנים אל פנים לאחר שהזמנתי אותו לדיון פומבי בו הוא יתבקש לחשוף בפומבי מה שהוא מלמד בחדרי חדרים את הנערים התמימים שנופלים ברשתו. בפגישה זאת סיכמנו שבמקום דיון פומבי ננהל דיון אינטרנטי והרב גינזבורג הבטיח לענות על טענותיי אחת לאחת. שלחתי לו כמות רבה של חומר על המדע התנ"כי והרבני (את רוב טענותיי בנושא זה תמצא בקטגוריה 'המדע היהודי' אליה תוכל להגיע באמצעות הסרגל שבראש כל דף) אבל מכיוונו של הרב גינזבורג שמעתי רק דממה. בישיבתו של הרב גינזבורג עובדים מספר רבנים ואפילו אם הרב עצמו עסוק מידי הוא יכול היה למנות מישהו אחר לענות על הטענות שהעלתי אבל, כאמור, אף אחד לא הרים את הכפפה ולטענותיי איש לא התייחס. את סיפור התחמקותו של הרב יוסי הפצתי למספר רב של חסידי חב"ד וביקשתי מהם להגיב על הדברים שכתבתי. קיבלתי תגובות שונות ומגוונות אבל אף לא התייחסות רצינית אחת.

    את תולדות מגעיי עם הרב גינזבורג תוכל למצוא בפרק 'התחמקות חב"ד מדיון פתוח' בכתובת:

    http://www.1vsdat.org/index.php?option=com_k2&view=itemlist&layout=category&task=category&id=53&Itemid=108

    את שאר מגעיי עם חסידי חב"ד תמצא בפרק 'התכתבויות עם חב"דניקים' בכתובת:

    http://www.1vsdat.org/index.php?option=com_k2&view=itemlist&layout=category&task=category&id=87&Itemid=139

    עתה לדברים שכתבת בתגובתך:

    אני מסכים אתך שכל מי שמתחיל ללמוד תורה יסכים לאמץ את דבריך 'לכל שאלה יש תשובה אבל אסור לנו להסתכל בשטחיות אלא תמיד לעיין ע״מ להגיע לאמת.'

    הבעיה שלכם אינה עם אלו שרק מתחילים ללמוד תורה אלא עם תלמידים וותיקים שכמוני שבילו ארבע שנים בישיבה והשקיעו שנים ארוכות בלימוד יסודות היהדות רק בכדי להבין לבסוף שבבסיסה של היהדות אין דבר זולת סתירות, מאבקים פוליטיים, אינטרסים כיתתיים, מיתוסים, המצאות, השאלות מדתות אחרות, עריכות מגמתיות וכמות אדירה של מסכי עשן ואחיזות עיניים.

    אתה טוען ׳לכל השאלות שלכם יש תשובה אבל אף אחד מכם לא רוצה (אולי! בגלל הפחד) להיכנס לעומק הענינים.' הרשה לי להחזיר לך את הכדור: הפסק לדבר בסיסמאות כוללניות, בחר לך כמה מאמרים שטותיים ומרגיזים במיוחד וענה עליהם. רד לאיזה עומק שאתה רוצה והראה לי שרק הפחד מונע ממני להבין את ה'אמת'. אני מניח שבהגינותך אתה לא תנסה להוכיח את דבריך באמצעות הצהרות חסרות ביסוס שאיזה רב אינטרסנטי שתל במקורותיכם ולכן לבטח תסכים להגביל את עצמך רק למקורות עליהם אני נוהג להסתמך: התנ"ך, התלמוד והמדרשים הקדומים (אמנם, גם אז אני מין הסתם אבקש ממך להסביר לי ממי או ממה חכם תלמודי זה או אחר למד את מה שהוא מיהר ללמד אבל את זה נשאיר לשלב מאוחר יותר).

    עד היום רבים התרברבו ביכולתם לסתור את כל דבריי אבל איש מהם לא עשה אפילו את הצעד הראשון ורובם הסתפקו בתקיפת מטרותיי, מוגבלויותיי והמבנה הפסיכולוגי שלי. קדימה, רכוש לך זכות ראשונים בכך שתראה לי בדיוק איפה אני טועה. אני מסכים אתך מראש שדבריי אינם עולים בקנה אחד עם הפרשנות החרדית ולבטח לא עם הפרשנות החב"דית אבל זאת אינה סתירה של דבריי. אם אתה יכול להוכיח את הטענות החרדיות או החב"דיות מבלי לחייב אותי לאמץ את האמונות עליהן הם מושתתות, אז אדרבה, בא נשמע את הוכחותיך. אחרת, כאמור, אבקשך להסתמך רק על מקורות שמוסכמים על שנינו, היינו, התנ"ך, התלמוד והמדרשים הקדומים. אני בטוח שגם אתה מסכים שהמקורות הללו הם סמכותיים דיים.

    אם, כמו כל חבריך, תמצא לעצמך תירוץ מדוע לא להענות לאתגר אני אאלץ להניח שזה אולי! בגלל הפחד.

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה שישי, 11 ינואר 2013 09:32 הוסף ע״י משה

    א)למה שלא באמת תיתווכחו איתם ולא סתם מאמרים וסיסמאות באינטרנט?
    בגלל שהרבה מכם (כולל המגיב הראשון) פוחדים מהמציאות
    ב)אני נפלתי על האתר שלכם במקרה ואני צרפתי המתגורר בצרפת בשליחות הרבי מחבד כשאנשים מתחילים ללמוד (תורה) אז מיד אני מבאיר להם משהו מאד בסיסי בתורה ובתורת חבד שהוא ׳לכל שאלה יש תשובה אבל אסור לנו להסתכל בשטחיות אלא תמיד לעיין ע״מ להגיע לאמת׳
    לכל השאלות שלכם יש תשובה אבל אף אחד מכם לא רוצה (אולי! בגלל הפחד) להיכנס לעומק הענינים
    שיהיה לכם שבת מבורך

  • קישור לתגובה ראשון, 01 יולי 2012 18:28 הוסף ע״י א. מינצקובסקי

    רבותי, טל ועידו, אני חושב שאביר ואתם לא מדברים על אותו הדבר.

    ממה שהבנתי את הסברו, הוא טוען שהחב"דניקים ברמת אביב משתמשים במילים המאחדות "יהודי" "אתה יהודי" "בוא תתנהג כמו יהודי", כדי לקרב אנשים לישיבת הרב גינצבורג, ששייכת לפלג משיחיסטי של חב"ד, שהוא מאוד קיצוני, אנטי-ציוני, ושנוי במחלוקת גם בחברה החרדית. הרב לאו, הרב עובדיה יוסף והרב אמנון יצחק גינו את הפלג הזה ואת הטענה שלו לגבי זה שמילובביץ' הוא המשיח. הרב ש"ך אמר על חב"ד שהם "הדת שהכי קרובה ליהדות". אין פה איזה עדי אביר שפוסק מי זכאי להשתייך לעם ישראל, ועידו, אתה לחצת על כפתור גודווין במהירות אבסורדית וקצת תלושה מהעניין.

    יש פה סיפור על קבוצה דתית מאוד פנאטית, אפילו יחסית ליהדות החרדית, שמוקצית על ידי חלק גדול מהיהדות החרדית, ומנסה למשוך אנשים דרך שיח של "בוא, יהודי, בוא תעשה מצווה ותבוא לשמוע שיעור על חינוך" או מה שזה לא יהיה שהם עושים.

    זכותם? כן. זכותם לקרוא לעצמם יהודים? כנראה שכן. מסיונרים נוצרים בישראל עושים את זה עד היום? לסווג אנשים לפי "כן יהודי לא יהודי" זה רע? כן, זה רע, אבל זה חלק ממה שחב"ד עושים. הם פונים לרגש היהודי ומנסים לעורר אותו למשוך אנשים דרכו.

    והשאלה הכי חשובה: יש מקום להצביע על זה ולספר שזה קורה? כלומר שיש פה פלג שנוי במחלוקת, שהוא במקרה גם אנטי-ציוני ומתנגד למודרנה, ועם אמונה שלא מקובלת על הרבנים הראשיים בישראל ועל רוב היהדות האורתודוכסית, שמחזיר אנשים בתשובה - אבל לאמונה הספציפית שלו? כן, יש מקום לספר את זה. זו עובדה מעניינת על החב"ניקים ששלחו את הבחור ההוא לקניון רמת אביב וגייסו את יורם גאון. זו עובדה מעניינת באופן כללי, וטוב לדעת אותה.

    אני מאמין לעדי אביר כשכתב שהוא מצטער אם הוא פגע במישהו כשהוא ניסה לספר את העובדה הזאת. אבל בכל מקרה, אני חושב שהיא הנושא, ולא שיוף המונח "הגדרת הזהות" במילון השלם לעברית פוליטיקלי קורקט. לדעתי.

  • קישור לתגובה ראשון, 01 יולי 2012 16:14 הוסף ע״י עדו

    ובעיני מוזר שמישהו מכם חושב שהוא יכול להגדיר למישהו אחר אם הוא יהודי או שלהגדרה שלו ישנה משמעות.
    יש (כיום) רק פוסק אחד בשאלת מיהו יהודי, הפוסק הגדול מכולם והחשוב מכולם הוא הצורר ימ"ש אדולף היטלר.
    נניח שאיזה רב ישב בשנות השלושים בפולין וכתב ספר הלכתי שבו הסביר בפרטי פרטים מי ראוי להיקרא יהודי ומי לא עם הסתמכות על הרמב"ם , שולחן ערוך ורש"י. נניח שאינטלקטואל יהודי חילוני כתב באנציקלופדיה של צרפת ערך מקיף ומדויק שמגדיר מיהו יהודי והוא חולק על אותו רב (או שלא, זה לא באמת משנה). הרי את שניהם, החילוני והדתי היו דוחסים לאותו קרון בקר בדרכם לאושוויץ יחד עם כומר נוצרי (אנטישמי) שגילה להפתעתו שסבו היה יהודי מומר. ואת הספרים היפים שכתבו ואת ההגדרות שלהם הרי היו מעלים באש ולא היה נשאר מהם אלא עפר ואפר.
    תחשבו על חבורה של פרות חומות שמצרפים אליהם פרה שחורה והפרות מחליטות שהפרה השחורה איננה פרה כי הצבע שלה אחר. מה זה לעזאזל משנה מה חושבות הפרות כל עוד הדעה הקובעת היא זו של השוחט עם הסכין?
    יהודי הוא כל מי שאחרים, בפרט אנטישמים , קובעים שהוא יהודי. זוהי ההגדרה שלי והיא גם ההגדרה היחידה ששווה משהו, לא משום שאני יודע יותר טוב אלא משום שזו המציאות הקשה והבלתי נעימה.
    אני יודע שאני חופר כאן אבל אני אמשיך כדי להדגיש את הנקודה:
    אני ממוצא אסטוני, כלומר אימא שלי עלתה מאסטוניה בגיל שלוש (ההורים הציונים שלה דאגו שתשכח את כל האסטונית והיידיש שלה ושתהיה ילדה עבריה בישראל כמו כולם), מעולם לא הייתי באסטוניה, אינני יודע לזהות את צורתה של המדינה או היכן עיר הבירה שלה (טאלין אם אני זוכר נכון) ואינני דובר מילה אסטונית. אבל עם מחר תכבוש רוסיה את אסטוניה ותשמיד את כל האסטונים כולל נשים וילדים ואז תצא למסע כיבושים בעולם כשכל מי שיש לו אפילו סבא אסטוני (כמוני) מוצא להורג באכזריות, אם בנוסף לזה אתחיל לשמוע ברחוב הערות כמו 'אסטוני מלוכלך' או שאגלה שאנשים ממוצא אסטוני לא מתקבלים בהכרח לכל עבודה ושיש כל מיני סטריאוטיפים ושקרים שמפיצים על אסטונים.
    או אז, רוצה או לא רוצה, אמצא את עצמי בסירה אחת עם כל אסטוני באשר הוא, כולל כומר אנטישמי ממוצא אסטוני, כולל אנשים בורים וגסים ואלימים שאני לא סובל, זה בכלל לא משנה מה דעתי עליהם ואם אני אוהב אותם או לא. יש לנו אויב משותף, זה עד כדי כך פשוט.

  • קישור לתגובה ראשון, 01 יולי 2012 11:42 הוסף ע״י עדי אביר

    טל,

    ראשית, ובלי קשר, אין לאדם במדינת ישראל זכות להגדיר את עצמו. אני למשל לא יכול להגדיר את עצמי ככהן, כאזרח זר, כפליט, כפרופסור או כאינסטלטור משום שהמדינה דורשת התאמה בין ההגדרה שאני מעניק לעצמי לבין המצב בפועל. שונה המקרה לגבי התואר 'יהודי' עימו אני חייב להמשיך ולחיות גם אם באיזה שהוא שלב החלטתי שאיני אוחז באמונות היהודיות ואיני רוצה להיחשב כבן הדת הזאת.

    שנית, אני מטיח במיסיונר שהוא כבר אינו יהודי כתגובה לכך שהוא מתעקש להגדיר אותי כיהודי אף שאיני רואה כל דמיון בין האמונות שלי לאמונות שלו. אצלם זאת סיסמה שמשמשת אותם בפעילותם המיסיונרית - 'אתה יהודי לכן אתה צריך להניח תפילין והשמע להוראות הרבנים'. אצלי זאת תגובת נגד ששמורה רק למשיחיסטים החבדיים שאמונותם במשיח מליובאוויטש כבר הציבה אותם, להערכתי, מעבר לגבולות היהדות.

    הנוצרים הראשונים היו יהודים לכל דבר ועניין שנבדלו מעמיתיהם רק בכך שהם האמינו שישו הוא המשיח, עדיין לא בן האלוהים אלא רק המשיח. היהודים שהאמינו במשיחיותו של ישו המשיכו להתפלל בבתי כנסת יהודיים ולשמור מצוות כיהודים אבל הם אחזו בדעה שלא הייתה מקובלת על מרבית העם היהודי. כמה עשרות שנים מאוחר יותר המשיחיסטים הללו כבר נפרדו מהיהדות והחלו את דרכם העצמאית בתור נוצרים.

    להערכתי זהו בדיוק המסלול בו פוסעים עתה המשיחיסטים של חב"ד. אם לא יחול שם שינוי מהפכני הם ילכו ויתרחקו מהיהדות התקנית ויהפכו לעדת המאמינים במשיח מליובאוויטש. באיזה שלב בדיוק, לפי דעתך, הליברלים ההומניסטים יהיו רשאים לקבוע שהחבדניקים כבר אינם יהודים? לשיטתי הם הם כבר חצו את הקו האדום. אם נדמה לך שהם עדיין נמצאים בתחום היהדות אז אני מתנצל על שפגעתי בך ובו בטרם עת.

    בברכה,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה ראשון, 01 יולי 2012 09:13 הוסף ע״י טל

    כהומניסט וליברל שאתה מתיימר להיות, מוזר בעיני שאתה מטיח בפני האיש המככב שסירטון תחת הכותרת "המיסיונר והרמב"ם" שהוא לא יהודי , האם אין זו זכות בסיסית של האדם להגדיר את זהותו ? במה אתה שונה מהאורתודוקסיה היהודית הרואה לעצמה זכות לקבוע מי כן ומי לא יהודי?

  • קישור לתגובה רביעי, 06 יוני 2012 21:51 הוסף ע״י עדי אביר

    לחני, ישראלה, רן, דליה ואורן:


    חני,

    אני מודה לך על דבריך ומסכים לכל מילה שכתבת.


    ישראלה,

    האינטרנט, ובעיקר הפייבוק, מוצף בתגובות קצרות וקולעות. להן בהחלט יש מקום בעיצוב דעת הקהל אך הן תעלמנה תוך כמה ימים בעוד שהכתבה הזאת תשרוד עוד זמן רב באתר שיועד למלחמות מעין אלו. אם אני רוצה שהמאמר ימשיך למשוך קוראים עלי לכתבו כך שימצאו בו עניין גם לאחר הישכח הארוע הספציפי.

    בנוסף, המאמר גם מאפשר לי להצביע על סרטונים ומאמרים אחרים ודי לי אם אצור מודעות לקיומם גם אם איש לא יטרח לצפות בהם או לקרוא אותם עד תומם. עם זאת, בבא היום הנושא ישוב להיות אקטואלי ואני בטוח שימצאו קוראים שירצו להיזכר בפרשיות העבר. הם כבר יקראו את המאמר במלואו.

    רן, דליה ואורן,

    לצערי איני יכול להסכים איתכם. אנחנו לא נמצאים במועדון ויכוחים אונברסיטאי אלא במאבק על אופייה ועתידה של המדינה בו, לצערי, אנו כל הזמן נוחלים תבוסות. רוב הציבור אינו מדע לכך שהמחנה הציוני הולך ומתדלדל בעוד שהחרדים האנטי-ציונים, ובראשם המשיחיסטים של חב"ד, הולכים ומתעצמים. חלק מהבעיה נעוצה, כפי שהטיבה להגדיר זאת חני, בג'נטלמניות ובחוסר המודעות של הציבור השפוי שבחלקו הגדול כבר הרים ידיים והכהה את חושיו לרמה שתמנע ממנו לשוב ולהזדעזע כל פעם מחדש.

    האם אתם מעלים בדעתכם כיצד כולנו היינו מגיבים לפני עשרים שנה אם איזה צדקן שטחי, מתחסד ופופוליסטי כמו יהורם גאון היה מעז להשוות מישהו לנאצים? היום זה עובר עם תגובות מינוריות בלבד כי כבר הורגלנו לספוג את האבסורדי והמקומם ולמדנו שכל תגובה תעורר תגובת נגד קשה יותר של הצד השני. במקום שאנו נעמיד אותם במקומם הם חינכו אותנו והעמידו אותנו במקומנו.

    השבוע שוחחתי עם ידיד, מלח הארץ, משכיל, אינטלקטואל, אדם חושב ששירת את המדינה כקצין גבוה בצה"ל והוא אמר לי 'אני מתחיל להרים ידיים. נראה לי שעוד מעט אתחיל לבדוק את האופציה של הוצאת דרכון זר'. אני כבר זקן מכדי לוותר על הבית היחיד שיש לי ולכן אני חייב להלחם, בכל האמצעים החוקיים, על מה שיש לי, בעיקר על ידי הצפת הבעיות לתודעת הציבור בצורה שתיכרת בזכרון ותגרום לאנשים להבין אילו סכנות מאיימות על כולנו.

    זאת הסיבה שאין לי שום עניין לצמצם את החזית ולתת לגאון אשראי, במיוחד לאור העובדה שאני בטוח שהוא מצוי מאד בפרטי הנושא והוא השתמש במודע בבמה שהרדיו הציבורי מעמיד לרשותו בכדי לנגח את הנהלת הקניון ולעזור לידידיו מקפה איינשטיין שנמצאים עימה בסכסוך. תוך כדי כך הוא השווה את הנהלת הקניון לנאצים וצייר מצג לפיו הצפונבונים האשכנזים והעשירים, מטעמי גזענות, אינם מוכנים להתחכך עם חרדים.

    לאדם זה לא מגיע שום אשראי ובדעתי להציג את קלונו ברבים בכל אמצעי שעומד לרשותי. לאו דווקא במטרה לבייש אותו אלא בכדי לצייר קו אדום ולהכריז 'עד כאן!' סלבריטיז, כמו יהורם גאון, ששי גז ופנינה רוזנבלום שמתייצבים לצידם של החרדים האנטי-ציונים חייבים לדעת שהם מסכנים את שמם הטוב ודבריהם יזכו לתגובות קשות, ללא כל אשראי נוסף.

    אני אשמח לשמוע את יהורם גאון מתנצל בפומבי על דבריו ואם הוא אכן יעשה כן אני מתחייב לפרסם את דבריו במלואם, לתת לו להינות מהספק ולהתנצל על חריפותו של המאמר שכתבתי. כל אפשרות אחרת רק מצדיקה את ההתייחסות המזלזלת לה הוא זכה במאמרי.

    בתודה לכולכם,

    עדי אביר

  • קישור לתגובה רביעי, 06 יוני 2012 18:12 הוסף ע״י חני

    כל מילה בסלע. אין פה הגזמות. כל מי שנלחם בהתחרדות ובתופעה של צפצוף על החוק, מכיר את המלחמה ברמת-אביב. כשאנו, נציגי מפלגת אור רצינו להביא קצת אור למרכזי הערים, כיבדנו את האיסור על כניסה לקניונים. מכיוון שאין הם מכירים במדינה ובחוקיה, הכל מותר להם. עדי, כתבת כאן רק מקצת מהעוולות שאנו חשופים להן כל יום. הבעיה היא, כפי שאתה רואה מהתגובות, כי החילונים, גם אלו שמסכימים לדבריך, "נורא נחמדים ונורא מבינים" את החרדים המסכנים (מדוע, בעצם?). אנו העברנו להם את המדינה לשלטונם, בנימוס, הכנעה ובעיקר אי אכפתיות הומניסטית (קבלת האחר, שהשתלט עלינו).

  • קישור לתגובה רביעי, 06 יוני 2012 13:55 הוסף ע״י דליה ישראלי

    היי עדי,
    הארוע הוגש לציבור ע"י התקשורת ברמה של אנטי ממנהלי קניון רמת אביב לפעילותם של החב"דניקים בקניון, כך שכל התגובות נשלחו נגד המנהלים. אח"כ עם שידור ההסבר למעשיהם, הציבור רואה זאת כפי שצריך לראות.
    אין ספק, לדעתי, שיהורם גאון הושפע מן התקשורת ולכן אין לשפטו על דבריו, אלא את התקשורת בלבד. חבל להשתמש ב"עליהום" על דבריו לפני ששומעים את מה שיש לו לומר בנושא.בהזדמנות זו אני מברכת אותך על המאמר ועל פעילותך נגד הסתות של קיצוניים ולא רק בקניונים!

  • קישור לתגובה רביעי, 06 יוני 2012 13:15 הוסף ע״י אורן

    חבל שאתה נוקט בלשון מזלזלת. לא רק שזה לא מכבד, זה יוצר אנטגוניזם. אני לא אפיץ את המכתב הזה בגלל האופן המזלזל של הכתיבה, למרות שאני מסכים עם תוכנו

  • קישור לתגובה רביעי, 06 יוני 2012 09:16 הוסף ע״י רן חרמש

    שלום עדי,
    אני, כידוע לך, מזדהה לחלוטין עם מאבק תושבי רמת אביב כנגד פלישת החבדניקים. בנוסף, אני מלא הערכה למידע הרב דרכדת בנושא ועלשאתה מפיץ אותו לציבור.
    ואולם, אני מעדיף לצמצם את החזית במקום להרחיבה ולתת ליהורם גאון את האשראי הבסיסי שניתן למי שאינו מצוי בפרטי הנושא. נכון, עיתונאי אחראי אינו מעלה נושא לפני שהוא מצליב מידע ומאשש גרסתו. ועל כך, ראוי גאון לגינוי ואולי אף להבאה לברור לפני ועדת אתיקה כלשהי (איני משוכנע שהוא מוגדר כעיתונאי). אך, מוטב היה אילו הסתפקת בהצגת הנושא ובתביעה מיהורם גאון להתייחס לדבריך בתכניתו הבאה. והיה והתייחס בחיוב, יהא זכאי. והיה ולא, ראוי הוא לכל ביקורת שתופנה אליו בהמשך.

  • קישור לתגובה רביעי, 06 יוני 2012 06:07 הוסף ע״י ישראלה שצקי-גרינבוים

    סליחה, עדי, טעיתי בשם בתגובתי הקודמת.

  • קישור לתגובה רביעי, 06 יוני 2012 06:06 הוסף ע״י ישראלה שצקי-גרינבוים

    עודד,
    המכתב יפה ולמותר לציין שאני מסכימה עם כל מילה. עם זאת, אם המטרה היא להעביר מסר לציבור גדול לכל האפשר, ובמיוחד לזמר-שדרן פופוליסט ומקובע בדעות קדומות, נדמה לי שרצוי שהמסר יהיה קצר וממוקד יותר. אני חושבת, לצערי, שמעט מאד אנשים יקראו את המכתב הזה עד הסוף, או אפילו עד האמצע, ואני די בטוחה שהנמען של המכתב אינו אחד מהם.
    בכל מקרה - תבורך על פעילותך.

התגובות האחרונות